خبر فوری

 
آیا دعوت نخست وزیر پاکستان توسط رئیس جمهور روسیه حقیقت دارد؟
کد خبر :293318717

11:01 1400/11/29


برچسب ها : ادعا, اسلام آباد, پاکستان و روسیه, پنجاب, رئیس جمهور روسیه, روزنامه نگار ارشد, سفر به روسیه, عمران خان, گزارش, نخست وزیر پاکستان, ولادیمیر پوتین,

جان اچکزئی یکی از روزنامه نگاران مطرح پاکستانی از این موضوع پرده برداشت که این دعوت از سوی مقامات روسیه انجام نشده و مقامات پاکستانی با تلاش زیاد برای این سفر اجازه گرفته اند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | از چند روز گذشته مقامات عالی پاکستان و رسانه های این کشور ادعا کرده اند که عمران خان نخست وزیر پاکستان توسط پوتین رئیس جمهور روسیه برای سفر به این کشور دعوت شده است.

این خبر هفته گذشته توسط شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان اعلام و این خبر با سر و صدای زیادی در رسانه های پاکستان منتشر شد. همچنین در مورد اهمیت این سفر نیز گفتگوهای مفصلی صورت گرفت.

با این وجود جان اچکزئی یکی از روزنامه نگاران مطرح پاکستانی از این موضوع پرده برداشت که این دعوت از سوی مقامات روسیه انجام نشده و مقامات پاکستانی با تلاش زیاد برای این سفر اجازه گرفته اند.

این روزنامه نگار که به عنوان روزنامه نگار در شبکه بی بی سی و سازمان های دیگر در حال فعالیت می باشد در "دی نیوز" ادعا کرده است که مقامات پاکستانی با تلاش زیاد موفق به کسب اجازه روسیه برای این سفر شده اند و مقامات روسیه تمایلی برای آن نداشتند.

وی در گزارشی ادعا کرده است: سفر نخست وزیر پاکستان به روسیه در زمان نامناسبی صورت می گیرد.

وی افزود: ژنرال ضیاء الحق برای ابراز همبستگی با شاه ایران به این کشور سفر کرده بود که شاه ایران مدتی بعد با وقوع انقلاب اسلامی به رهبری آیت الله خمینی از این کشور گریخت.

وی گفت: این مسئله نشان دهنده این است که کارزار دیپلماتیک بی موقع در تاریخ پاکستان چیز جدیدی نیست. اگر لیاقت علی خان علاوه بر سفر به آمریکا به روسیه نیز سفر می کرد چه بسا تاریخ پاکستان با اکنون متفاوت و شاید حتی بهتر بود.

وی همچنین گفت: اکنون عمران خان نخست وزیر پاکستان قرار است سفری بسیار مهم به روسیه داشته باشد. این سفر در زمانی صورت می گیرد که روابط آمریکا و روسیه پس از جنگ سرد بار دیگر و این بار در موضوع اوکراین به شدت پرتنش است. در صورت شکست دیپلماسی این تنش می تواند به یک جنگ بزرگ تبدیل شود.

وی سپس گفت: اروپا (متحدان آمریکا) و اروپای شرقی (متحدان روسیه) در حال تلاش به منظور جلوگیری از تقابل با یکدیگر هستند. سفر نخست وزیر پاکستان به روسیه شاید در این زمان نامناسب باشد.

وی بیان کرد: مهم ترین مسئله این است که روسیه برای نخست وزیر پاکستان دعوت نامه نفرستاده بلکه پاکستان خود برای گرفتن اجازه این سفر از روسیه درخواست کرده است. آیا این کشورها برای پاکستان ارزش قائل می شوند؟

وی در ادامه بیان کرد: آیا این تفکر آمریکا که پاکستان دست خالی از این سفر بازخواهد گشت و با خواری بیشتر از سازمان هایی مانند صندوق بین المللی پول، اف ای تی اف و غیره برای کمک گدایی خواهد کرد درست به نظر نمی رسد؟

وی همچنین بیان کرد: علت اینکه روسیه کمکی به پاکستان نخواهد کرد این است که اولین نخست وزیر هند دعوت روسیه برای سفر به این کشور را رد نکرده بود و تعداد زیادی از دانشجویان هندی در روسیه و آمریکا در حال تحصیل هستند. حمایت از پاکستان به قیمت خراب کردن روابط با هند گزینه مناسبی برای روسیه نیست. در ضمن روسیه می داند که حمایت از پاکستان به قیمت درخواست های مکرر این کشور به منظور دریافت وام و کمک های مالی تمام خواهد شد.

وی سپس بیان کرد: روسیه همچنین در این زمان حمایت از پاکستان را خوب ارزیابی نمی کند زیرا موجب ناراحتی هند می شود. روسیه بیش از هر چیز به حمایت هند نیاز دارد زیرا که دولت بایدن، پوتین رئیس جمهور روسیه را در موضوع اوکراین در وضعیت بدی قرار داده است و پاکستان علاوه بر درخواست کمک یک میلیارد دلاری خواستار همکاری روسیه برای حل مشکلات خود می باشد.

وی در ادامه گفت: اکنون این پرسش به ذهن می رسد که پاکستان علاوه بر حمایت معنوی چه چیزی برای ارائه بر روی میز روسیه دارد؟ ارائه تکنولوژی نظامی و کمک مالی؟ خیر! کشتی گیران باتجربه هیچگاه در دعوایی که تنها نتیجه آن آبروریزی است، شرکت نمی کنند.

وی گفت: نصیحت من به نخست وزیر پاکستان و تیم دیپلماسی وی این است که بروند بخوانند که در سندی به نام سیاست امنیت ملی پاکستان چه چیزی نوشته شده است. در این سند نوشته شده است که ما توجه خود را بر اقتصاد متمرکز کرده و دیگر ماجراجویی نخواهیم کرد.

وی سپس گفت: جناب نخست وزیر پاکستان لطفا از سیاست امنیت ملی خود پیروی کرده و سیاست قدیمی لیاقت علی خان را از عرصه سیاست خارجی پاکستان حذف کنید زیرا که پیروی از آن علاوه بر هزینه هنگفت برای پاکستان، به شخصیت شما نیز آسیب خواهد زد.

وی در پایان اعلام کرد: این سفر در نهایت به اعتبار پاکستان آسیب خواهد زد. ما گزینه های بسیار کمی در اختیار داشته و پس از این سفر همه گزینه های خود را از دست خواهیم داد.

ارسال نظر

 
1