خبر فوری

 
 
آیا حملات متعدد طالبان، منجر به متوقف شدن مذاکرات صلح افغانستان خواهد شد؟
کد خبر :256225967

15:21 1397/10/13


برچسب ها : آمریکا, افغانستان, طالبان افغانستان,

این حملات در حالی صورت میگیرد که تلاش های بین المللی برای مذاکرات صلح افغانستان از سوی کشورهای مختلف در حال جریان است.


 

کابل: به گزارش راز نیوز به نقل از بی بی سی اردو، طالبان در حمله اخیر خود به شهر قندهار واقع در جنوب افغانستان، جان 6 تن از نیروهای امنیتی ارتش افغانستان را گرفت، یک روز قبل از این حمله نیز بر اثر حمله طالبان افغانستان، بیش از ده نفر از نیروهای امنیتی ارتش افغانستان جان خود را از دست دادند.

این حملات در حالی صورت میگیرد که تلاش های بین المللی برای مذاکرات صلح افغانستان از سوی کشورهای مختلف در حال جریان است.

طبق اعلام منابع بین المللی، در حمله صورت گرفته در روز چهارشنبه، طالبان با حفر تونل به متراژ 500 متر، مواد منفجره را در نزدیکی دیوار یک پایگاه نظامی متعلق به ارتش افغانستان کار گذاشت که بر اثر انفجار این مواد، تقریبا نیمی از پایگاه نظامی ارتش افغانستان، منهدم گردیده است.

در حالی که یک مقام محلی افغانستان در گفتگو با نماینده بی بی سی در افغانستان، وقوع انفجار از طریق حفر تونل را تکذیب کرده است.

قاری یوسف احمدی سخنگوی طالبان افغانستان در این باره گفت: در این حمله طالبان علیه نیروهای امنیتی، نه تنها 35 تن از نیروهای امنیتی کشته شدند بلکه یک انبار عظیم از مهمات و خمپاره های ارتش افغانستان نیز نابود گردیده است.

مذاکرات با طالبان

امکان آغاز دور جدید مذاکرات طالبان افغانستان و دولت آمریکا طی روزهای آتی در شهر جده عربستان سعودی وجود دارد.

پیش از این مذاکرات میان نمایندگان طالبان و زلمی خلیل زاد نماینده خصوصی آمریکا در امارات متحده عربی برگزار گردیده است.

پس از این دیدارها و مذاکرات، چند از رهبران سرشناس طالبان افغانستان از جمله ملا عبدالغنی برادر که در بند دولت پاکستان به سر میبردند آزاد شدند.

طبق نظرات کارشناسی داوود اعظمی روزنامه نگار بی بی سی پشتو، حملات تروریستی طالبان علیه مواضع دولت و ارتش افغانستان میتواند نسبت به قبل افزایش یابد.

داوود اعظمی معتقد است انتصاب روسای سابق سازمان اطلاعات افغانستان به منصب وزرای کشور و دفاع افغانستان، هیچگونه ارتباطی با عملیات های اخیر طالبان علیه نیروهای امنیتی افغانستان ندارد.

همچنین این حملات هیچ ارتباطی با اعلام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ندارد.

مذاکرات و درگیری همزمان جریان خواهند داشت و همچنین امکان آن وجود دارد که حملات نظامی از سوی هرکدام از طرف های درگیر شدت بیشتری به خود بگیرد تا بتوانند پای میز مذاکره از موقعیت بهتری برای قبولاندن خواسته های خود برخوردار باشند.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

این روزنامه نگار بی بی سی در ادامه نظرات خود اظهار داشت: تاکنون از سوی آمریکا هیچ بیانیه ای صادر نشده است که چه تعداد از نیروهای آمریکایی حاضر در افغانستان، خاک این سرزمین را ترک خواهند کرد و این روند از چه زمانی آغاز خواهد شد و چه مدت به طول خواهد انجامید.

اعظمی معتقد است، دونالد ترامپ به منظور جامه عمل پوشانیدن به وعده های انتخاباتی خود مبنی بر کاهش نیروهای آمریکایی در کشورهای خارجی، تصمیم به این اقدام گرفته است.

وی گفت: آمریکا سالانه مبلغ 45 میلیارد دلار صرف هزینه های نظامی خود در افغانستان مینماید و رئیس جمهور آمریکا در تلاش برای کاهش این هزینه هاست.

طبق آمار منتشر شده از سوی یک خبرگزاری بین المللی، طی ماه گذشته بر اثر عملیات های تروریستی، تعداد 150 نیروی امنیتی افغانستان کشته شدند و 184 شهروند افغان نیز جان خود را از دست دادند.

ارسال نظر

 
1