خبر فوری

 
آیا حملات تی تی پی در پاکستان واکنشی در قبال قتل رهبران آن در افغانستان است؟
کد خبر :113001676

16:47 1399/04/11


برچسب ها : پاکستان و آمریکا, پاکستان و افغانستان, جنبش طالبان پاکستان,

گوگل نیوز دات تی وی در گزارشی از ارتباط میان عملیات های ترویستی طالبان در پاکستان درپی هلاکت این عناصر تروریستی در افغانستان نوشت و گفت: هلاکت رهبران عناصر تروریستی طالبان پاکستان مخفی شده در افغانستان بدست نیروهای امنیتی، موجب آغاز مجدد عملیات ها از سوی متحدان طالبان در پاکستان شده است.


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| گوگل نیوز دات تی وی در گزارشی از ارتباط میان عملیات های ترویستی طالبان در پاکستان درپی هلاکت این عناصر تروریستی در افغانستان نوشت و گفت: هلاکت رهبران عناصر تروریستی طالبان پاکستان مخفی شده در افغانستان بدست نیروهای امنیتی، موجب آغاز مجدد عملیات ها از سوی متحدان طالبان در پاکستان شده است.

براساس مدعای کارشناسان امور افغانستان پاکستانی نژاد، پس از ایفای نقش موثر توسط پاکستان در صلح میان آمریکا و طالبان طی مذاکرات میان دو طرف در قطر، حال، آمریکا نیز درخواست دیرینه پاکستان مبنی بر هدف قرار دادن رهبران طالبان پاکستان مخفی شده در افغانستان را برآورده کرده و درحال از بین بردن این عناصر تروریستی است. که این امر موجب شدت خشونت های خونین شبه نظامیان تروریستی طالبان در پاکستان به ویژه در مناطق قبایلی ایالت خیبر پختون خوا علیه نیروهای امنیتی ارتش پاکستان و گروه های وابسته به آن، شده است.

شایان ذکر است هفته آخر ژوئن قاری عثمان ملقب به منصور محسود از اعضای کلیدی جنبش طالبان پاکستان و همراهان نزدیک شهریار محسود طی تیراندازی عوامل ناشناسی در کنر افغانستان به هلاکت رسیده بود. قبل از آن نیز در تاریخ 24 خرداد جسد یکی از فرماندهان طالبان از استان ننگرهار افغانستان کشف شده بود. طی همین روز ها عزیز الله ملقب به شامزئی بابا از رهبران طالبان نیز به هلاکت رسید. براساس صحبت های کارشناسان، هلاکت سه تن از رهبران جنبش طالبان پاکستان در افغانستان موجب وارد آمدن خسارت قابل توجهی به این سازمان شد. قتل این فرماندهان در افغانستان همچنان یک معما است و مشخص نشده که در قتل این افراد چه کسانی نقش داشته اند. هرچند قتل شیخ خالد حقانی، شهریار محسود و قاری سیف معروف به سیف الله در پیشاور نیز یک معما است، اما طالبان، آمریکا را مسئول این قتل ها می داند. نکته قابل تعجب نیز این است که دولت افغانستان، دولت پاکستان و طالبان هیچ بیانیه ای درباره این حوادث صادر نکرده اند و هیچ کس نیز مسئولیت این قتل ها را برعهده نگرفته است. هرچند این قتل ها در افغانستان رخ داده اند، اما خشونت ها در این طرف مرزها یعنی در پاکستان افزایش یافته و تعداد عملیات ها نیز طی مدتی افزایش یافته اند. عملیات های تروریستی هفته گذشته در وزیرستان شمالی مناطق قبایلی الحاقی به ایالت خیبر پختون خوا، موجب جان باختن تعدادی از نیروهای امنیتی پاکستان از جمله یک کاپیتان شده و همچنین 4 تن از عناصر تروریستی نیز هلاک شده و دو تن زخمی شده اند.

پس از خروج برخی از عناصر از پاکستان به دلیل عملیات "ضرب عضب" پاکسازی عناصر تروریستی که از سال 2014 میلادی شروع و به مدت سه الی سه و نیم سال طول کشید، تعدادی از افراد خارج شده از پاکستان طی این عملیات، به پاکستان بازگشته اند درحالیکه وضعیت معمولی بود، اما از سال گذشته عملیات های تروریستی در این ایالت به شدت افزایش چشمگیری داشته اند. در سال 2019 میلادی، در وزیرستان شمالی 51 مورد ترور و 80 مورد انفجار بمب دست ساز رخ داده است. همچنین تعداد عملیات های انجام شده علیه نظامیان ارتش پکستان و دیگر افراد 20 عدد گزارش شده است، درحالی که طی سال جاری میلادی تاکنون 20 الی 25 عملیات مشابه نیز گزارش شده اند.

پروفسور خادم حسین رئیس بنیاد باچا خان که تحقیقاتی در مورد افراط گرایی انجام می دهد، معتقد است که شبکه جنبش طالبان پاکستان TTP در استان کنر افغانستان تقریبا منهدم شده و رهبری آن نیز خیلی فعال نیست. با چنین وضعیتی، افراد حاضر طی همکاری با گروه ناراضی طالبان، درحال تشکیل سری جدید شبکه هستند. و به این منظور، روشی که آنها برای انجام این کار استفاده می کنند، گسترش دهشت افکنی از طریق قتل های هدفمند و استفاده از دشمنی های مردم برای انجام انفجار ها و جمع آوری بودجه برای خودشان است. به همین منظور است که شاهد گسترش عملیات های خشونت آمیز از باجور ایجنسی تا وزیرستان جنوبی هستیم.

محمود شاه سرتیپ بازنشسته ارتش کارشناس امور نظامی و تحلیل گر می گوید: به نظر می رسد که یک جناح از شبه نظامیان در وزیرستان شمالی فعال تر است، درحالی که ما بقی جناح ها با یکدیگر در حال جنگیدن هستند و از این نقطه می توان برای بهبودی اوضاع استفاده کرد. وی در رابطه با حوادث خشونت در افغانستان گفت که به دلیل دشمنی بین جناح های مختلف، کشتار رخ می دهد و هیچ آژانس یا دیگر سازمان های امنیتی در این قتل ها دخیل نیستند. وی معتقد است که رابطه مستقیمی بین قتل ها در افغانستان و خشونت های در پاکستان وجود ندارد.

جناح محسود جنبش طالبان پاکستان در کتابچه ای که اخیرا منتشر کرده است با تایید کشته شدن ده ها تن از رهبران آن در ولایت پکتیا ی افغانستان، ادعا می کند که تی تی پی به دستور دولت پاکستان توسط آژانس های امنیتی آمریکا مورد حمله قرار گرفته است و رهبران و هواداران این مجموعه طی حمله هواپیماهای بدون سرنشین و حملات زمینی در افغانستان هدف قرار گرفته اند. در این کتابچه همچنین به مختل کردن عملیات های این جناح در خاک افغانستان و ادامه عملیات های برون مرزی در پاکستان اعتراف کرده و گفته شد: در چنین وضعیتی نیز سازمان های امنیتی افغانستان و آمریکا تنها برای خشنودی ارتش پاکستان، رهبران سازمان را هدف قرار می دهند.

براساس اظهارات کارشناسان، پاکستان از چند سال گذشته در حال فشار آوردن به آمریکا برای هدف قرار دادن مخفیگاه های جنبش طالبان پاکستان در افغانستان به جرم عملیات های آنها در خاک پاکستان، بوده است. هرچند پس از توافق میان طالبان و آمریکا در قطر به عنوان پاداش این توافقنامه صلح شاهد افزایش عملیات ها علیه رهبران جنبش طالبان پاکستان در افغانستان بوده ایم، اما برخی از تحلیلگران نیز معتقدند که به دلیل همین عملیات ها، جنبش طالبان پاکستان عملیات های تروریستی خود در پاکستان را افزایش داده است.

ارسال نظر

 
1