خبر فوری

 
 
آیا با دستگیری سه تروریست داعشی ، گروه تروریستی حفیظ پندرانی در شمال ایالت سند، منهدم شده است؟
کد خبر :2090683720

14:59 1400/02/22


برچسب ها : انتحاری, ایالت سند, پاکستان, تحریک طالبان پاکستان, تروریست, تروریسم, شیعه, شیعیان پاکستان, لشکر جنگوی, لشکر جهنگوی,

دایره مبارزه با تروریسم ایالتد سند مورخ 2 ماه مه-12اردیبهشت ماه از دستگیری سه تن از عناصر تروریستی وابسته به داعش از شهرستان شکارپور خبر داد. سپس نیروهای امنیتی مدعی شدند که گروه تروریستی فعال از یک دهه گذشته را تضعیف کرده اند. ...


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| براساس گزارشی که صدای آمریکا VOA در خصوص حضور گروه تروریستی حفیظ پندرانی در بخش شمالی ایالت سند منتشر کرده، آمده است: دایره مبارزه با تروریسم  ایالتد سند مورخ 2 ماه مه-12اردیبهشت ماه از دستگیری سه تن از عناصر تروریستی وابسته به داعش از شهرستان شکارپور خبر داد.  سپس نیروهای امنیتی مدعی شدند که گروه تروریستی فعال از یک دهه گذشته را تضعیف کرده اند.

کامران نواز افسر پلیس منطقه طی بیان عملیات دو مه، اظهار داشت نیروی پلیس سکهر و حیدرآباد طی همکاری با سازمان های امنیتی فدرال عملیاتی در منطقه سلطان کوت انجام دادند. در این عملیات که برپایه اطلاعات سری انجام شد، خالد محمود پندرانی ملقب به امیر حمزه، عثمان بروهی و صدیق بروهی سه تن از افراط گرایان دستگیر شدند.

به گفته نیروی پلیس، خالد محمود پندرانی فرد دستگیر شده برادر عبدالحفیظ پندرانی ملقب به حفیظ بروهی رهبر گروه افراط گرای مهمی است که طی عملیات نیروهای امنیتی در ماه فوریه سال 2019 میلادی طی اقدام به تیراندازی نظامیان پاکستان در شهرستان سبی به هلاکت رسید، است.

پلیس افزود: متهم تحت پرونده های ارسال مواد منفجره، درگیری با پلیس، اقدام به قتل و تسهیل تروریست ها تحت تعقیب بود.

 

حفیظ پندرانی کیست؟

طبق اظهارات تحلیلگران، تعدادی از مناطق شمالی ایالت سند برای سالها مرکز عملیات های تروریستی بودند. اما همچون دیگر مناطق پاکستان به ویژه ایالت خیبر پختون خوا و مناطق قبایلی متصل به آن، همچون بلوچستان و کراچی، این مناطق ایالت سند نتوانستند توجه نهادهای مجری قانون را به خود جلب کنند. البته گروه حفیظ پندرانی در شمال سند پس از انفجار تروریستی حسینیه/مسجد جامع شکارپور در ژانویه سال 2015 میلادی، به مرکز توجه نهاد های مجری قانون (سازمان های امنیتی) تبدیل شد.

مسئولیت این حمله تروریستی را که منجر به شهادت 61 نفر و زخمی شدن بیش از 100 تن شد را گروه تروریستی داعش (داعش پاکستان متشکل از همان عناصر تروریستی لشکر جهنگوی و سپاه صحابه و تحت مدیریت و نظارت داعش مرکزی است.) برعهده گرفت. درحالیکه آژانس های اطلاعاتی پاکستان یک گروه تروریستی محلی به فرماندهی حافظ پندرانی ساکن شکاپور را مسئول این عملیات می دانستند.

براساس گفته سازمان های امنیتی، اعضای این گروه حفیظ پندرانی متشکل از جوانان شکارپور وابسته به گروه تروریستی جیش محمد، در سال 1998 به افغانستان رفت و آمد داشته اند. براساس گزارش منتشر شده توسط نیروی پلیس، این گروه عملیات های خرابکارانه خود را با هدف قرار دادن محموله ناتو در بزگراه شکارپور درحال انتقال از کراچی به افغانستان آغاز کرد. گفتنی است تجهیزات نظامی و سایر تجهیزات ایالات متحده و نیروهای وابسته به آن ناتو در افغانستان از طریق پاکستان منتقل میشده است.

براساس گزارش، حفیظ پندرانی پس از بازگشت از افغانستان، به عضویت گروه تفرقه گرای (تروریستی) لشکر جهنگوی درآمد. این گروه که از جوانان دو روستای حوالی شکارپور به نام های "خالق پندرانی" و "حاجی خواستی" تشکیل شده بود به لشکر جهنگوی تحت فرماندهی آصف چوتو امیر وقت درایالت سند و بلوچستان پیوست و هدف قرار دادن جامعه شیعی در شمال ایالت سند را آغاز کرد.

یکی از برادران حفیظ پندرانی طی درگیری و شوروش در افغانستان به هلاکت رسید درحالیکه برادر دیگر او طی اقدام به انفجار انتحاری در سال 2010 میلادی در شکارپور کشته شد. وی مجلس عزای روز عاشورای در حال برگزاری در منزل دکتر ابراهیم جتوئی رهبر حزب ملی مردمی پاکستان را هدف قرار داد اما طی اقدام به موقع پلیس برای جلوگیری از عملیات، متهم خود را منفجر کرد که تلفاتی نیز به همراه نداشت.

 

حملات بزرگ تروریستی در شمال سند

به گفته منابع امنیتی، حفیظ پندرانی پس از این عملیات، عملیات های زیادی جدای از اقدامات انتحاری در نقاط شکارپور، جیکب آباد و سکهر، را آغاز کرد.

 

ارتباط با گروه های مختلف افراط گرا

اسامی حفیظ پندرانی و همراه وی مولوی عبدالله بروهی در فهرست قرمز دایره مبارزه با تروریسم درج بود. فهرست قرمز شامل اسامی، عکس ها و دیگر اطلاعات افراد افراط گرای تحت تعقیب دولت است. دولت برای دستگیری حفیظ پندرانی مبلغ 10 میلیون و عبدالله بروهی 5 میلیون روپیه پاداش تعیین کرده بود.

یکی از افسران سازمان های امنیتی تعیین شده در بخش شمالی ایالت سند به شرط عدم افشای هویتش اظهار داشت که این گروه حفیظ پندرانی به صورت "آزاد" برای بیش از یک سازمان افراط گرا کار می کرد. به قول وی، علاوه بر لشکر جهنگوی، عناصر تروریستی تحریک طالبان پاکستان و بعد از آن داعش نیز درآن حضور داشتند.

به گفته او، هرچند حفیظ پندرانی به صورت رسمی الحاق خود با داعش را اعلام نکرد، اما او به عنوان رهبر مهم این گروه در ایالت سند ظاهر شد.

یک نوجوان 18 ساله سپتامبر 2016 میلادی به اتهام هدف قرار دادن اجتماع نماز عید جامعه شیعه دستگیر شد. او حین بازجویی طی افشاگری اظهار داشت که حفیظ پندرانی با ملا فضل الله رهبر وقت گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان در افغانستان روابط نزدیکی دارد. براساس گزارش بازجویی، ملا فضل الله این نوجوان 18 ساله را نزد پندرانی فرستاده بود تا طی انتحاری جامعه شیعه را هدف قرار دهد.

 

موفقیت در سرکوب

براساس گزارش منتشر شده زمانی سازمان های امنیتی علیه گروه حفیظ پندرانی به موفقیت دستیافتند که توانستند طی درگیری اوت 2017 میلادی مولوی عبدالحمید پندرانی یکی از فرماندهان را در وضعیت زخمی، دستگیر کنند. سپس سازمان های امنیتی پس از بازجویی از شخص دستگیر شده، عملیات های خود علیه این گروه تروریستی را آغاز کردند و نیروهای امنیتی مدعی شدند تعدادی از عناصر این گروه تروریستی را دستگیر کرده اند.

 

کاهش فاحش اقدامات تروریستی در شمال سند

محمد عامر رانا رئیس موسسه مطالعات صلح پاکستان اندیشکده امنیتی اسلام آباد می گوید که در سال های اخیر میزان افراط گریی در شمال سند کاهش یافته است و دلیل مهم آن هلاکت حفیظ پندرانی است.

شفقت جتوئی یکی از افراد وابسته به نهادی که درحال فعالیت به منظور ایجاد هماهنگی مذهبی وفرقه ای در شمال سند است، گفت: از سال 2010 میلادی تا زمان مرگ حافظ پندرانی هرسال یک یا دو حمله انتحاری در منطقه به منظور هدف قرار دادن پیر های مذهبی جامعه شیعه و بریلوی صورت می گرفت.

 

علت گسترش افراط گرایی در شمال سند

گفتنی است خط شمالی ایالت سند شامل مناطق جیکب آباد، شکارپور، کشمور، گوتکی، قمبر شهداد کوت و لارکانه است که مرزهای بخش شمالی ایالت سند با مرزهای ایالت بلوچستان و پنجاب جنوبی متصل می شوند.

محمد عامر رانا رئیس موسسه مطالعات صلح پاکستان اندیشکده امنیتی اسلام آباد در ادامه اظهار داشت که به دلیل مرزهای مشترک بخش شمالی ایالت سند با پنجاب جنوبی و بلوچستان، در تمامی این نقاط ارتباط میان گروه های فعال افراط گرا وجود دارد.

تحلیلگران نیز بر این باورند عواملی چون فقر، اجرای ضعیف قانون، درگیری های قبیله ای و حضور باندر های سارق به فعالیت گروه های افراطی کمک می کنند.

شفقت جتوئی، گفت: این منطقه به دلیل فقر شدید، بیکاری، آموزش ناکافی و نبود امکانات بهداشتی، باعث شده این منطقه بسیار از دیگر نقاط عقب باشد. روسای صاحب نفوذ در دولت ها، علاوه بر جنگ قبلیه ای در منطقه، از راهزنان و دزد ها برای اهداف شیطانی خود استفاده می کنند که باعث شده گروه هایی مانند حافظ پندرانی از حمایت جوانان برخوردار شوند.

ارسال نظر

 
1