خبر فوری

 
 
آیا افغانستان پایگاه جدید داعش خواهد بود؟
کد خبر :393197588

19:01 1398/03/20


برچسب ها : ازبکستان, افغانستان, بنگلادش, پاکستان, تروریست, تروریسم, چچن, چین, داعش, هند,

بروس هوفمین رئیس بخش مطالعات امنیتی دانشگاه جارج تاون واشنگتن در این رابطه می گوید: افغانستان می تواند به پایگاه جدید داعش تبدیل شود. این گروه تروریستی درحال حاضر علاوه بر صرف هزینه، نیرو و امکانات خود، درحال جمع آوری تسلیحات نظامی در شرق افغانستان نیز است.


 

به گزارش راز نيوز، گروه تروریستی داعش پس از به پایان رسیدن دوران خلافت و قدرتش در عراق و سوریه، اکنون متمرکز بر انتقال پایگاه خود به افغانستان است. طبق گفته مقامات امنیتی افغانستان و آمریکایی مقیم کابل، این گروه تروریستی به همراه تجدید قوا درحال تفکر در رابطه با انجام عملیات های تروریستی خود در اروپا و آمریکا نیز است.
آمریکا از دو دهه گذشته جنگی علیه گروه تروریستی طالبان راه انداخته بود. هرچند که مقداری از قدرت طالبان در افغانستان کاسته شده است، اما گروه تروریستی جدیدی که از شرق میانه آغاز به فعالیت کرده بود، اکنون به عنوان خطری بزرگتر از طالبان در افغانستان شمرده می‌شود. خطرات احتمالی از سوی جنگ جویان داعش را با این موضوع که علیه این گروه تروریستی طالبان نیز به عنوان یک متحد شمرده می‌شود را می توان ارزیابی کرد.
 
یکی از مقامات ارشد وزارت اطلاعات آمریکا در افغانستان گفت: حملات اخیر در افغانستان، به عنوان پیش زمینه هایی برای حملات بزرگتر به اروپا و آمریکا تلقی میشوند. هدف این گروه تروریستی (داعش) حمله به کشورهای اروپایی است و با گذشت زمان می‌توان دریافت که این عملیات ها چه زمانی آغاز خواهند شد.
بروس هوفمین رئیس بخش مطالعات امنیتی دانشگاه جارج تاون واشنگتن در این رابطه می گوید: افغانستان می تواند به پایگاه جدید داعش تبدیل شود. این گروه تروریستی درحال حاضر علاوه بر صرف هزینه، نیرو و امکانات خود، درحال جمع آوری تسلیحات نظامی در شرق افغانستان نیز است.
 
 
طبق گفته های مقامات امنیتی، داعش به روند جذب نیرویی که با علم وفناوری آشنا، در صفحات فضای مجازی فعال باشد و بتواند به خارج از کشور برای تسهیل امور این گروه تروریستی سفر کند، از دانشگاه های افغانستان ادامه می دهد. از این طریق و با جذب نیروی دانشمند، گروه تروریستی می تواند حملات پیچیده ای را ترتیب دهد.
 
تاریخچه پیدایش داعش در افغانستان
 
گروه تروریستی داعش در سال 2014 میلادی همزمان با اشغال و اعلام خلافت خود در کشورهای سوریه و عراق، در افغانستان نیز پدیدار گشت. داعش در افغانستان خود را به عنوان جزئی از استان خراسانی قرار می‌دهد که از گذشته نیروهای تروریستی طالبان پاکستان و افغانستان عضو آن هستند. هرچند که نخست تعداد اعضای گروه تروریستی داعش کم بودند، اما پس از اعلام آمادگی همکاری جنبش اسلامی ازبکستان در سال 2015 میلادی شاهد افزایش چشمگیر اعضای این گروهک بوده ایم. هزاران نیروی داعشی مقیم افغانستان علاوه بر کشورهای عربی، از چچن، هند، بنگلادش و چین نیز حضور دارند.
 
درحال حاضر استان ننگرهار افغانستان همجوار با مرزهای غربی پاکستان را به عنوان مقر داعش می‌شناسند. اخیرا شاهد افزایش فعالیت و اثرات این گروه تروریستی در منطقه کنر نیز بوده ایم. اسامه بن لادن رهبر گروه تروریستی القاعده نیز برای مخفی شدن در بلندی های این منطقه از آنها استفاده کرده بود که جنگ با جنگ جویان در چنین مناطقی امری بسیار دشوار و یا غیر قابل انجام است.
اجمل عمر عضو شورای استان ننگرهار در خصوص داعش اذعان داشت: این گروه تروریستی علاوه بر کندر و ننگرهار در حال قدرت گرفتن در نورستان و لغمان نیز است.
 
ناگفته نماند، قبل از این نیز راز نیوز طی خبرهایی جداگانه از حضور و فعالیت گروه تروریستی داعش و اعلام بخش هایی از کشورهای هند و پاکستان به عنوان مناطق خلافت خود، خبرهایی را منتشر کرده است:
 
 
 

ارسال نظر

 
1