خبر فوری

 
 
آمریکا پرداخت بدهی خود به پاکستان را متوقف کرده است نه کمک مالی
کد خبر :139441207

13:04 1397/06/12


برچسب ها : آمریکا, ارتش, بدهی, بودجه, پاکستان, تنش,

گزارشی از علت عدم پرداخت بدهی پاکستان از سوی آمریکا...


 

واشنگتن : آمریکا پس از متهم کردن پاکستان به خاطر عدم اقدامات قاطع پاکستان در حمایت از استراتژی آمریکا در جنوب آسیا از لغو بسته کمکی خود به پاکستان به مبلغ 300 میلیون دلار خبر داد .


براساس سخنان سخنگوی پنتاگون، به دلیل عدم رضایت آمریکا از ناتوانی اسلام‌آباد در اتخاذ اقدامی قاطع علیه تروریسم ، تصمیم به قطع بسته کمکی به پاکستان به مبلغ 300 میلیون دلار را گرفته است.
ناگفته نماند که آمریکا مقداری از بودجه دفاعی پاکستان برای مبارزه ارتش پاکستان با تروریسم در منطقه را که از اهداف مشترک دو طرف بوده است را در سال گذشته کاهش داده بود.
طبق گزارش راز نيوز به نقل از خبرگزاری دان، آمریکا مدعی شده بود که پاکستان جز دروغ و فریب چیزی به ما نداده است.
طبق مدعای آمریکا، پاکستان برای تروریست های موجود در افغانستان، پناهگاه فراهم کرده است؛ این درحالی است که فورا پس از انتشار این بیانیه از سوی آمریکا، پاکستان مدعای آمریکا را تکذیب کرد.

طبق گزارش سخنگوی پنتاگون ،به دلیل ناکامی پاکستان در اجرای سیاست های جدید آمریکا در آسیای جنوبی و عدم اتخاذ اقدامی قاطع در این رابطه ، آمریکا بودجه دفاعی پاکستان به مبلغ 300 میلیون دلار را قطع کرده است.
وی افزود، اگر کنگره تصویب کند، این هزینه ، درعوض پرداخت به پاکستان ، در پروژه های دیگری مصرف خواهد شد.
نماینده خصوصی خبرگزاری دان در آمریکا خاطر نشان کرد که درصورت بهبود روابط مابین آمریکا و پاکستان، بودجه دفاعی صرف پروژه های دیگری خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی گفت : آمریکا می تواند این مبلغ را درکشورهای دیگر یا در ارتش نظامی خود مصرف کند.
وی افزود : عدم پرداخت بودجه نظامی به پاکستان، حامل پیامی خطاب به پاکستان است که اگر پاکستان خواستار ادامه روابط با آمریکا است باید تقاضای آمریکا را عملی کند .
در ماه نوامبر انتخابات کنگره ی آمریکا برگزار خواهد شد که احتمال دارد در این انتخابات حزب جمهوریخواه، به دلیل عدم اقدامات لازمه در افغانستان، پیروز نشود.

حسن عسکری در پاسخ به سوال پرسیده شده درباره سفر وزیر امور خارجه آمریکا به همراه فرمانده کل ارتش به پاکستان و قطع بودجه دفاعی پاکستان قبل از روی کار آمدن دولت جدید گفت : از اوایل سال جاری فشار های دولت ترامپ بر پاکستان افزایش یافته است، علاوه بر آن بودجه پشتیبانی (دفاعی) ائتلاف نیز تقریبا به اتمام رسیده است؛ و علاوه بر آن آموزش سه گروه نظامی در آمریکا نیز به حالت تعلیق درآمده است، این درحالی است که سازمان های نظامی پاکستان برای گذراندن دوره های آموزش نظامی، نمی توانند به آمریکا سفر کنند .

 

واکنش وزیر امور خارجه پاکستان محمود قریشی نسبت به عدم پرداخت بدهی پاکستان از سوی آمریکا :

 

 

 

وزیر امور خارجه پاکستان محمود قریشی گفته است که مبلغی که آمریکا از دادن آن امتناع می‌ورزد کمک نبوده بلکه این مبلغی است که آمریکا به پاکستان در عوض مبارزه ی ارتش پاکستان با تروریسم باید بپردازد. وی افزود، روابط پاکستان و آمریکا فعلا معطل است. وزیر امور خارجه آمریکا در تاریخ 5 سپتامبر به پاکستان خواهند آمد، هر دوطرف گفت و گو خواهیم کرد، خصوصا درمورد مبلغ واجب الادا از سوی آمریکا و پس از شنیدن گفته های دوطرف، خواستار روابط با آمریکا به همراه احترام متقابل هستیم. این مبلغی که آمریکا از دادن آن امتناع می‌ورزد، درحقیقت کمک نیست بلکه پولی است که آمریکا موظف است تا در قبال مبارزه ارتش پاکستان با تروریسم در منطقه بپردازد.
با وزیر امور خارجه آمریکا درباره مبلغ منتفی نیز صحبت خواهیم کرد، خواستار پاکسازی منطقه از شر تروریسم هستیم، روابط ما بین دو طرف تقریبا به پایان رسیده است اما روابط جدیدی با آمریکا برقرار خواهیم کرد.
وزیر امور خارجه پاکستان محمود قریشی طی مصاحبه ی خود با مطبوعات در روز یک شنبه گفت : مبلغی که آمریکا در عوض تلاش های ارتش پاکستان برای مبارزه با تروریسم را قطع کرده است، این مربوط به قبل از روی کار آمدن دولت جدید می باشد. مبلغ 300 میلیون دلاری که آمریکا از دادن امتناع می‌کند، این مبلغ، مبلغ کمکی برای پاکستان نیست بلکه این مبلغی است که آمریکا موظف به پرداخت آن براساس اهداف مشترک دو جانبه یعنی برقراری امنیت در منطقه و مبارزه با تروریسم است، علاوه بر این مبلغ ناچیز، پاکستان در این مسیر قربانیان زیادی داده است که قابل قیاس با این مبلغ نیست.
وی افزود، دولت سابق تقریبا هیچ گونه روابطی با آمریکا نداشت و به همین دلیل روابط ما بین پاکستان و آمریکا رو به سردی است و هم اکنون روابط مابین دوکشور تقریبا به پایان رسیده است. ما خواستار کاهش عدم اعتماد به وجود آمده و بهبودی روابط مابین دو طرف هستیم، ما اهداف مشترک زیادی داریم که با وزیر امور خارجه آمریکا در این رابطه نیز گفت و گو خواهیم کرد.

ارسال نظر

 
1