خبر فوری

 
 
آمریکا: پاکستان 4 هزار نام را از لیست نظارت تروریسم حذف کرده است
کد خبر :1268205072

15:04 1399/02/02


برچسب ها : پاکستان و آمریکا, تروریست, تروریسم, سازمان مبارزه با تروریسم,

خبرنگار خبرگزاری وال استریت ژورنال آمریکا در گزارشی مدعی شد که پاکستان هزاران اسامی را از فهرست نظارتی تروریسم بدون اطلاع رسانی به برخی کشورها حذف کرده است.


نیویورک: به گزارش راز نیوز| خبرنگار خبرگزاری وال استریت ژورنال آمریکا در گزارشی مدعی شد که پاکستان هزاران اسامی را از فهرست نظارتی تروریسم بدون اطلاع رسانی به برخی کشورها حذف کرده است.

طبق گزارش، این فهرست توسط سازمان ملی مبارزه با تروریسم پاکستان (نکتا) تهیه می شود، که در زمینه عدم همکاری اداره های مالی با گروه ها و افراد ممنوعه کمک می کند. این فهرست در سال 2018 میلادی دارای 7600 اسامی بوده درحالیکه طی 18 ماه تعداد این اسامی به 3800 تن کاهش پیدا کرده است. یک شرکت فناوری نظارتی مستقر در نیویورک "کاستیلیم" در اعداد و ارقام ارائه کرده ابراز داشت که پاکستان در ماه مارس تقریبا 1800 عدد از اسامی را از فهرست حذف کرده است. هرچند پاکستان در این زمینه به صورت رسمی دلیلی ارائه نکرده است اما یکی از مقامات پاکستان در این باره ابراز داشت که این تصمیم با توجه به اقدامات سازمان مبارزه با تروریسم اتخاذ شده است. پیتر پیتیسکی مشاور سیاست ارشد سابق وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا و از بنیانگذاران شرکت "کاستیلیم اانکارپوریتد" حذف اسامی با چنین تعداد بالایی از فهرست را اقدامی غیر معمولی توصیف کرده و گفت: ما قبل از این نشنیده ایم که به طور ناگهانی 4 هزار اسامی بدون بیان دلیلی از فهرست حذف شوند که این امر موجب مطرح شدن سوالات جدی درباره تهیه لیست می شود. طبق قانون بین المللی وضع شده در صورت خارج کردن اسامی از فهرست باید به کشورهای مختلف اطلاع رسانی شود درحالیکه پاکستان چنین اقدامی انجام نداده است.

طاهر اکبر اعوان افسر بخش وزارت کشور پاکستان در این مورد گفت: فهرست دارای چندین نقص بود که این نواقص رو به افزایش بودند، زیرا اسامی افراد جان باخته نیز شامل این فهرست بود که شاید مرتکب جرمی شده بودند اما آنها با هیچ یک از سازمان های ممنوعه یا گروه تروریستی ارتباطی نداشتند.

از طرفی طی برقراری ارتباط با مسئول گروه ویژه اقدام مالی FATF، وی از ابراز هرگونه تحلیلی در این رابطه خودداری ورزید. گفتنی است این سازمان در ماه فوریه گفته بود که پاکستان تقریبا نیمی از درخواست های سازمان را اجرایی کرده است.

ارسال نظر

 
1