خبر فوری

 
آمریکا مانع تحویل بالگردهای جنگی ترکیه به پاکستان شد
کد خبر :1901704508

13:31 1399/12/20


برچسب ها : ابراهیم کلن, بالگرد Z10 چین, بالگرد ترکیه, پاکستان و آمریکا, پاکستان و ترکیه, تحریم های آمریکا, خرید بالگرد, سامانه موشکی اس 400, سامانه موشکی پدافند هوایی پاتریوت, سخنگوی دولت ترکیه, قرارداد,

ابراهیم کلن سخنگوی دولت ترکیه اعلام کرد: آمریکا مانع تحویل 30 بالگرد جنگی ترکیه به پاکستان شد و پاکستان بالگردهای مورد نیاز خود را از چین دریافت خواهد کرد.


آنکارا: به گزارش راز نیوز | ابراهیم کلن سخنگوی دولت ترکیه اعلام کرد: آمریکا مانع تحویل 30 بالگرد جنگی ترکیه به پاکستان شد و پاکستان بالگردهای مورد نیاز خود را از چین دریافت خواهد کرد.

بالگرد ATA KT-129 که توسط صنایع هوافضای ترکیه با همکاری شرکت اروپایی آگوستا وست لند برای ماموریت های حمله و شناسایی در روز، شب، گرما و سرما طراحی شده است.

ATA KT-129  بالگردی دو موتوره، چند منظوره، قابل استفاده در شرایط آب و هوایی گوناگون و دارای موتورهای آمریکایی می باشد. آمریکا صادرات موتور  LHTEC به ترکیه را متوقف کرده است. پیش از این شرکت آمریکایی سازنده این نوع موتور از ارسال سفارش ترکیه سرباز زده و تاریخ تحویل آن به ترکیه را عقب انداخته بود.

ابراهیم کلن سخنگوی دولت ترکیه گفت: این اقدام آمریکا به ضرر منافع خود این کشور می باشد.

پاکستان برای خرید بالگردهای جنگی در ژوئیه سال 2018 یک توافق نامه 1.5 میلیارد دلاری با ترکیه امضا کرد. این تحریم ها و موانعی که آمریکا برای ترکیه وضع کرده است بدلیل خرید سامانه اس 400 روسی توسط ترکیه می باشد.

سخنگوی دولت ترکیه افزود: ترکیه مجبور به خرید سامانه موشکی روسی شد زیرا آمریکا از ارائه سیستم موشکی پدافند هوایی پاتریوت با شرایط موثر به ترکیه خودداری کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا چند روز پیش از دیدار با عمران خان در جولای 2019 اولین مانع تراشی خود را انجام داد. در ماه ژانویه 2020 رئیس صنایع دفاعی ترکیه اعلام کرد ترکیه و پاکستان قرارداد تحویل بالگردهای جنگی را یک سال دیگر تمدید کردند. بر اساس این قرارداد پاکستان به دلیل عدم اجرای توافق نامه اقدام به خرید بالگردهای Z10 می کند البته بر اساس گزارش رسانه های ترکیه بالگرد ATA KT-129 ترکیه هنوز در لیست خریدهای پاکستان می باشد.

لازم به ذکر است که پاکستان آذر ماه امسال با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ترکیه اعلام مخالفت کرده بود.

بخوانید: ترکیه 30 بالگرد جدید جنگی به پاکستان خواهد فروخت

ارسال نظر

 
1