خبر فوری

 
 
آمریکا : بسته شدن 18 سازمان مردم نهاد در پاکستان باعث تاسف است
کد خبر :1499905904

13:35 1397/09/14


برچسب ها : NGO, آمریکا, پاکستان, سازمان مردم نهاد,

واشنگتن : ایالات متحده از بسته شدن سازمان های مردم نهاد در پاکستان ابراز تاسف کرده و گفته است که این سازمان ها در پاکستان کارهای مهمی انجام می‌دادند.


واشنگتن : ایالات متحده از بسته شدن سازمان های مردم نهاد در پاکستان ابراز تاسف کرده و گفته است که این سازمان ها در پاکستان کارهای مهمی انجام می‌دادند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هیدرنوئرت، بسته شدن 18 سازمان مردم نهاد در پاکستان باعث تاسف است.
وی افزود، سازمان های مردم نهاد در پاکستان کارهای مهمی انجام می دهند. برای بهبود عملکرد NGOs های موجود در پاکستان، آنها را کمک خواهیم کرد. این سازمان های مردم نهاد ، به همراه اداره ها و سازمان های پاکستانی به طور مشترک در حال فعالیت هستند.

وی در ادامه با اشاره به این امر که این سازمان ها در پاکستان علاوه بر آنکه در مقابله با حوادث مشغول فعالیت هستند گفت : این سازمان ها در پاکستان هم در زمینه مقابله با حوادث طبیعی و غیره و هم در زمینه حقوق بشر مشغول به کار هستند. این سازمان ها به همراه اشتغال زایی، موجب پیشرفت آن نیز می شوند.

هیدرنوئرت سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت : از تمامی NGOs هایی که در پاکستان درحال فعالیت هستند متشکریم، این سازمان ها در تلاش برای ساخت آینده ای بهتر برای کودکان پاکستانی هستند، عملیات بستن 18 سازمان مردم نهاد در پاکستان باعث تاسف است.

لازم به ذکر است که دولت فدرال پاکستان در ماه گذشته به دلیل رعایت نکردن قوانین پاکستان طی اقدامی قاطع و سخت، خواستار بسته شدن و ترک پاکستان طی 60 روز توسط 18 سازمان مردم نهاد خارجی شده بود.
گفتنی است این 18 NGOs خارجی مربوط به کشورهای آمریکا، بریتانیا، هلند، دانمارک، ایرلند، ایتالیا و سوئیس بوده اند. قابل ذکر است که از میان این سازمان های بسته شده، 9 سازمان مربوط به آمریکا، 3 سازمان بریتانیا، 2 سازمان هلند و ما بقی مربوط به کشورهای نامبرده در فوق بوده اند.


توضیح مختصر در رابطه با سازمان مردم نهاد

سازمان‌های مردم‌نهاد یا سَمَن یا اِن جی اٌ (به انگلیسی: Non governmental Organization و به‌اختصار: NGO) در کلی‌ترین معنای خود، به سازمانی اشاره می‌کند که مستقیماً بخشی از ساختار دولت محسوب نمی‌شود اما نقش بسیار مهمی به‌عنوان واسطه بین فردْ فردِ مردم و قوای حاکم و حتی خود جامعه ایفا می‌کند.

بسیاری از سازمان‌های مردم‌نهاد، غیرانتفاعی و مستقل از دولت هستند . این سازمان ها برای دستیابی به اهداف خود و یا پیاده کردن آنها در جامعه ای فعالیت می کنند . بودجهٔ این سازمان‌ها از راه کمک‌های مردمی و در مواردی نیز با کمکِ سازمان‌های دولتی، دولت یا ترکیبی از این روش‌ها و در قالب پروژه‌های مشترک تأمین می‌شود.

بعضی از سازمان‌های مردم‌نهاد نیمه‌مستقل (Quango|QUANGOs) وظایف و کارهای دولتی را نیز انجام می‌دهند. برخی از این سازمان‌ها هیچ علاقه‌ای به سیاست ندارند؛ این در حالی است که برخی از آن‌ها به‌منظور تأمین منافع اعضای خود صرفاً به لابی‌گری در دولت می‌پردازند.

از آنجا که اصطلاح «سازمان مردم‌نهاد» بسیار کلی است، بسیاری از این سازمان‌ها ترجیح می‌دهند از اصطلاح سازمان داوطلبانهٔ خصوصی (PVO) یا سازمان توسعهٔ خصوصی (PDO) استفاده کنند.

ارسال نظر

 
1