خبر فوری

 
 
آمریکا ، اجازه ی فروش و همکاری هسته ای با عربستان سعودی را صادر کرد
کد خبر :915622663

17:19 1398/01/08


برچسب ها : آمریکا, انرژی هسته ای, پایگاه هسته ای, عربستان سعودی,

خبرگزاری رویترز در گزارشی گفته است که وزیر انرژی آمریکا " ریک پیری " اجازه فروش و همکاری در زمینه انرژی هسته ای با عربستان سعودی را با امضای 6 حکم نامه سری به شرکت های اتمی داده است.


 

به گزارش راز نیوز، خبرگزاری رویترز در گزارشی گفته است که وزیر انرژی آمریکا " ریک پیری " اجازه فروش و همکاری در زمینه انرژی هسته ای با عربستان سعودی را با امضای 6 حکم نامه سری به شرکت های اتمی داده است.
طبق مشاهدات رویترز از کپی اسناد، وزیر انرژی آمریکا اجازه فروش و همکاری انرژی هسته ای با عربستان سعودی را به شرکت ها داده است.
این خبرگزاری در ادامه نوشت : براساس اجازه نامه که به آن بخش 810 اجازه نامه گفته می شود، شرکت ها مجاز به انجام اقدامات اولیه برای فراهم کردن انرژی هسته ای خواهند بود اما این درحالی است که شرکت ها اجازه انتقال یا فروش ابزار برای ساخت پایگاه هسته ای را ندارند. قابل ذکر است که این خبر را نخست خبرگزاری دیلی بیست منتشر کرده بود.

در اسناد به نقل از امنیت ملی انرژی هسته ای به درخواست شرکت ها گفته شده بود که دولت ترامپ این خبر را مخفی نگاه دارد. تمامی شرکت ها با درخواست کتبی، خواستار جلوگیری از انتشار این خبر شده بودند.
این درحالی است که پس از انتشار این خبر، وزارت انرژی و اداره امنیت ملی هسته ای تاکنون واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده اند.
قابل ذکر است که براساس توافقنامه بزرگ هسته ای که میان عربستان سعودی و آمریکا به امضاء رسیده است، دست کم دو پایگاه هسته ای در سعودی ساخته خواهند شد.
ولیعهد عربستان سعودی سال گذشته میلادی طی مصاحبه خبری گفته بود : درصورتی که ایران می تواند سلاح هسته ای تولید کند، عربستان نیز خواهد توانست.

بسیاری از قانونگذاران آمریکایی نسبت به این موضوع که با به اشتراک‌گذاری انرژی اتمی با عربستان سعودی، فضای مسابقه ای در خاورمیانه برای ساخت تسلیحات هسته ای ایجاد می‌شود، ابراز نگرانی کرده اند.

ارسال نظر

 
1