خبر فوری

 
آزادی دو فرمانده ارشد طالبان از سوی دولت پاکستان
کد خبر :760724171

10:04 1397/08/22


برچسب ها : آمریکا, پاکستان, طالبان افغانستان, عبدالصمد ثانی, ملا برادر,

مقامات طالبان مدعی شده اند که پاکستان دو فرمانده بلندپایه طالبان افغانستان از جمله عبدالصمد ثانی فرمانده ارشد طالبان را آزاد کرده است.


 

اسلام آباد:به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری دان،مقامات طالبان مدعی شده اند که پاکستان دو فرمانده بلندپایه طالبان افغانستان از جمله عبدالصمد ثانی فرمانده ارشد طالبان را آزاد کرده است.

یک مقام بلند پایه طالبان که خواست نامش فاش نشود خبر داد این دو نفر روز گذشته(دوشنبه) از سوی دولت پاکستان آزاد شده اند.

عبدالصمد ثانی از فرماندهان اصلی طالبان افغانستان است که در دوران حکمرانی طالبان در افغانستان،وی در سمت ریاست بانک مرکزی افغانستان مشغول بود،نام فرمانده دیگر طالبان صلاح الدین است که وی نیز به همراه عبدالصمد آزاد گشته است.

آزادی دو فرمانده بلندپایه طالبان افغانستان میتواند بخشی از تلاش های آمریکا برای برپایی ثبات و امنیت در سطح افغانستان باشد و چندی پیش نیز چند تن از فرماندهان اصلی طالبان از جمله ملا عبدالغنی برادر از سوی پاکستان آزاد شده بود.

بر اساس نوشته خبرگزاری آسوشیتد پرس،این اقدام مهم از سوی پاکستان در حالی صورت میگیرد که زلمی خلیل زاد نماینده  خصوصی آمریکا در امور افغانستان پنجشنبه گذشته علاوه بر سفر به کشورهای پاکستان،افغانستان و امارات،در قطر که طالبان افغانستان در آنجا دفتر رسمی برپا نموده است نیز اقامت داشت.

لازم بذکر است طالبان افغانستان مدعی شده بود که ماه گذشته با نماینده آمریکا دیدار داشته است در حالی که آمریکا تاکنون هیچ واکنشی به این ادعا نداشته است.

آمریکا در تلاش است تا برای خاتمه بخشیدن به جنگ 17 ساله افغانستان و برون رفت از بحران افغانستان،طالبان را پای میز مذاکره بکشاند و در این رابطه فشارهای بسیاری را به دولت پاکستان وارد آورده است در حالی که آنگونه که مشاهده میشود پاکستان هیچ تمایلی به برپایی صلح و امنیت در افغانستان ندارد،زیرا عدم ثبات و امنیت در افغانستان به نفع پاکستان بوده و است.

قتل مولانا سمیع الحق که به عنوان رهبر معنوی طالبان شناخته میشد و در متقاعد نمودن طالبان برای مذاکره با آمریکا نقش بسیار مهم و حیاتی داشت را میتوان بخشی از تلاش پاکستان برای ناکام گذاشتن مذاکرات میان طالبان افغانستان و آمریکا دانست.

زلمی خلیل زاد نماینده خصوصی آمریکا در امور افغانستان در همین رابطه ماه گذشته با مقامات ارشد طالبان افغانستان در دفتر این گروه در قطر دیدار داشته است که پس از این دیدار،یکی از فرماندهان اصلی و معاون سرکرده طالبان افغانستان به نام ملا عبدالغنی برادر که در سال 2010 در بازداشت بود از سوی پاکستان آزاد شد.

ارسال نظر

 
1