خبر فوری

 
کمیته همبستگی بلوچ: تحصن ما در اسلام آباد ادامه داشته و دایره تظاهرات به سراسر پاکستان گسترش خواهد یافت
کد خبر :998590923

13:29 1402/10/14


برچسب ها : ارتش پاکستان, اسلام آباد, افراد ربوده شده بلوچ, تحصن, سازمان اطلاعات پاکستان, سرویس های اطلاعاتی پاکستان, شهروندان بلوچ, نشست مطبوعاتی, هیئت حاکمه نظامی پاکستان, کمیته همبستگی بلوچ,

در ادامه دوازدهمین روز تحصن تحت سرپرستی کمیته همبستگی بلوچ رهبران این کمیته از تداوم این تحصن خبر داده و اعلام داشتند: به زودی دایره این اعتراضات به سراسر پاکستان گسترش خواهد یافت.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| در ادامه دوازدهمین روز از تحصن اعضای خانواده افراد ربوده شده بلوچ توسط سرویس‌های امنیتی پاکستان تحت سرپرستی کمیته همبستگی بلوچ در مقابل باشگاه مطبوعات ملی اسلام آباد، رهبران این کمیته از تداوم این تحصن خبر داده و اعلام داشتند: به زودی دایره این اعتراضات به سراسر پاکستان گسترش خواهد یافت.

بر اساس جزئیات منتشر شده، رهبران کمیته همبستگی بلوچ(BYC) روز گذشته طی نشست خبری در محل تحصن بستگان افراد آسیب دیده از سوی سرویس‌های امنیتی پاکستان در مقابل گفتند: امروز چهل و یکمین روز از آغاز جنبش کمیته همبستگی بلوچ علیه نسل کشی مردم بلوچ است و ما از 12 روز گذشته در مقابل باشگاه ملی مطبوعات اسلام آباد به تحصن نشسته ایم.

آنها افزودند: شما اصحاب رسانه تا آخر عمرتان گواهی خواهید داد این راهپیمایی طولانی ما در آرامش تمام مسیر بلوچستان تا اسلام آباد را طی کرد؛ اما پس از ورود ما به اسلام آباد پلیس این شهر دست به اقدامات سرکوبگرانه علیه جنبش ما زد و ما تا 3 روز پس از ورود به اسلام آباد اقداماتی همچون سرکوب، دستگیری و زندان را تحمل نموده و تمامی افراد کهن‌سال، زنان و کودکان شریک در این راهپیمایی اعتراضی در این هوای سرد زمستانی با اقداماتی از جمله شلیک آب سرد و ضرب و شتم به وسیله باتون دست و پنجه نرم کردند.

ما معتقدیم این اقدامات نه تنها ضربه‌های باتون و شلیک آب نبود؛ بلکه بیانگر تنفر آشکار دستگاه حاکمیت پاکستان از مردم بلوچ بود. ما علی رغم تمامی این جنایات و بی‌رحمی‌ها از مبارزه مسالمت آمیز خود عقب نشینی نکردیم و نه روحیه خود را از دست دادیم. بلکه ما با روحیه و توان مضاعف خود بلافاصله پس از آزادی از زندان در مقابل باشگاه مطبوعات ملی اسلام آباد به تحصن پرداختیم.

رهبران کمیته همبستگی ملی بلوچ ابراز داشتند: امروز دوازدهمین روز از تحصن ما در مقابل باشگاه مطبوعات ملی اسلام آباد است و در حال حاضر بستگان درجه یک بیش از 100 نفر از افراد ربوده شده به دست نهادهای امنیتی پاکستان در کنار ما حضور دارند، علاوه بر این اعضای خانواده افرادی که در اقدامات غیر قانونی دستگاه‌های امنیتی پاکستان به صورت ناجوانمردانه به قتل رسیده‌اند نیز در این تحصن شریک هستند. ما از طریق نشست مطبوعاتی مطالبات خود از دستگاه حاکمیتی پاکستان را مطرح کردیم و به آنها مهلت 7 روزه برای حضور در مذاکرات را ارائه دادیم، اما با نهایت تأسف باید گفت در این مدت 7 روزه نه تنها اقدامی از سوی دستگاه حاکمیت برای گفتگو صورت نگرفت؛ بلکه حاکمیت پاکستان شرم‌آورترین نمونه‌های بی مسئولیتی، بی تعهدی و فاشیسم را به نمایش گذاشت، این در حالی است که از ما روز نخست آرامش خود در اعتراضات را حفظ نمودیم و تمام مردم و خبرنگاران گواه بر این امر هستند. اما حاکمیت در تمام طول این دوران حتی یک روز نیز آرامش و ثبات را حفظ نکرد. آنها در ابتدا تحصن ما را در داخل سیم‌های خاردار محدود کردند و شما خبرنگاران می‌توانید با چشمان خود این سیم‌های خاردار را مشاهده کنید، علاوه بر این تعداد وسیعی از نیروهای امنیتی در محل تحصن استقرار یافته‌اند که همواره ما را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

حتی یک شب در حضور این نیروهای پلیس تعدادی افراد نقابدار مسلح به همراه یک دستگاه خودروی ویگو تویوتا با نشان دادن سلاح‌های خود اقدام به اذیت و آزار و تهدید افراد شریک در این تحصن نموده و سپس سیستم صوتی مورد استفاده ما را با خود به همراه بردند. 2 روز پس از آن زمانی که ما در حال تدارک برای برگزاری سمینار در محل تحصن بودیم نیروهای پلیس مجدداً برای سرقت سیستم صوتی وارد عمل شدند که شرکت کنندگان در تحصن از آن ممانعت نمودند.

هر شهروندی که در تحصن ما حاضر می‌گردد گواهی خواهد داد که چه اقدامات خشونت آمیز و تهاجمی از سوی دستگاه حاکمیت پاکستان علیه این تحصن صلح آمیز صورت می‌گیرد، پلیس از ورود هرگونه مواد غذایی و یا اقلام کمکی همچون پتو، لحاف و غیره که به صورت داوطلبانه توسط مردم برای تحصن کنندگان آورده می‌شود جلوگیری می‌کند و به بهانه بازرسی این اقلام، شهروندان را تحقیر می‌کند؛ اما زمانی که ما علت این امر را از نیروهای پلیس جویا می‌شویم با رویکرد بی ادبانه و گستاخانه آنها مواجه می‌شویم، آنها سعی دارند ما را به بهانه‌های مختلف تحقیر نموده و مورد اذیت و آزار قرار دهند. تمامی مستندات مربوط به اقدامات خشونت آمیز دستگاه حاکمیتی پاکستان و عدم جدیت آنها در این زمینه در قالب تصاویر ویدئویی نزد ما موجود است و شما اهالی رسانه، فعالان سیاسی و شهروندان اسلام آباد بر این امر گواه هستید.

آنها افزودند: ما در نشست خبری گذشته، مطالبات خود از دستگاه حاکمیت را مطرح کردیم، نخستین مطالبه ما تشکیل کمیته حقیقت یاب به سرپرستی کارگروه سازمان ملل متحد و اعزام آن به بلوچستان برای بررسی اقدامات مربوط به نقض حقوق بشر، تحقیقات در زمینه نسل کشی مردم بلوچ و امضای توافقنامه با حضور گروه مذکور برای پایان اقدامات ضد حقوق بشر همچون ربودن اجباری افراد، قتل فراتر از قانون و نسل کشی مردم بلوچ است.

دستگاه حاکمیتی پاکستان سعی دارد از طریق رسانه‌ها به شبه افکنی در خصوص این مطالبه ما بپردازد، ما دلیل محکم و قاطع برای این مطالبه خود داریم و تحت هیچ شرایطی از این مطالبات خود عقب نشینی نخواهیم کرد. ما معتقدیم ارتش و نهادهای امنیتی پاکستان از 70 سال گذشته در نقض گسترده حقوق بشر و نسل کشی مردم بلوچ دست دارند. حال باید دید نقش دیگر نهادهای پاکستانی همچون پارلمان، دستگاه قضایی و انتظامی در این نسل کشی 70 ساله چه بوده است؟ طی این 70 سال دولتمردان مختلفی نسبت به وجود خفقان حکومتی در بلوچستان اعتراف کرده و حتی در خصوص آن عذرخواهی نموده‌اند؛ اما با این وجود نه تنها روند نسل کشی مردم بلوچ متوقف نگردید؛ بلکه روز به روز بر شدت آن افزوده شد، مردم بلوچ از دو دهه گذشته همواره اعتراض خود به این روند را ابراز داشته‌اند، گاهی در قالب راهپیمایی‌های طولانی، گاهی تظاهرات، گاهی اعتصاب و گاهی نیز به شکل تحصن. کمپ صدای مفقودین بلوچ علیه ناپدید شدن اجباری نیز از 14 الی 15 سال گذشته ادامه دارد. طی این دو دهه علی رغم تشکیل کمیسیون و کمیته‌های مختلف روند نقض حقوق بشر در بلوچستان پایان نیافت، در این مدت مردم بلوچ به هر سازمان و نهاد وابسته به حاکمیت اعم از دیوان عالی تا پارلمان برای پیشبرد مطالباتشان مراجعه کرده و از آنها تقاضای کمک و همکاری نمودند، ما هر روش قانونی و رسمی را پیش گرفتیم؛ اما دستگاه حاکمیتی پاکستان هیچ تمایلی به تغییر در رویکرد خشونت‌آمیز خود ندارد، در این شرایط ما مجبور به مطالبه از سازمان ملل متحد شدیم. شما به ما بگویید کدام روش را برای پایان دادن به نسل کشی مردم بلوچ پیش بگیریم؟ نکته دوم اینکه پاکستان عضوی از سازمان ملل متحد است و به عنوان یک دولت و کشور منشور حقوق بشر این سازمان را پذیرفته است. طبق منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد، تأمین امنیت هر شهروند وظیفه اصلی و کامل دستگاه حاکمیتی است، اما حاکمیت اینجا در حال نقض حقوق اولیه شهروندان خود است، تحت این شرایط درخواست ما از سازمان ملل متحد قطعاً قانونی و بجاست و ما تا زمان پذیرش مطالبات مطرح شده بر آن پافشاری خواهیم کرد.

رهبران کمیته همبستگی بلوچ در ادامه نطق مطبوعاتی خود افزودند: این راهپیمایی طولانی از روز نخست آغاز با سیاست و رویکرد خشونت آمیز حاکمیت مواجه بود، برای تمامی شرکت کنندگان در این راهپیمایی و اهالی بومی مناطقی که این راهپیمایی از آنجا عبور کرده و تظاهراتی در آن مناطق برگزار شده است، پرونده‌های قضایی جعلی در کلانتری‌های پلیس تشکیل شده است.

همچنین 44 نفر از کارمندان ادارات دولتی کوهلو و تربت که در این راهپیمایی شرکت کرده بودند نیز از کار برکنار شدند، همچنین منظور پشتین رهبر مردم پشتون که برای حمایت و اعلام همبستگی با تحصن کنندگان در تربت در حال سفر به این شهر بود در میانه مسیر دستگیر شد و همچنان در بازداشت به سر می برد.

آنها تصریح کردند: رویکرد خشونت آمیز حاکمیت پاکستان نسبت به این تحصن صلح آمیز و آرام ما همچنان ادامه داشته و دو روز قبل نخست وزیر موقت پاکستان در نشست خبری خود با تروریست خواندن افراد ناپدید شده توسط دستگاه‌های امنیتی، اقدام به توهین به بستگان آنها و تهدید شرکای حاضر در تحصن نمود، این اظهارات نخست وزیر موقت پاکستان و سخنان توهین آمیز وی درباره شهروندان و خبرنگارانی که برای اعلام همبستگی با ما در محل تحصن حاضر شده‌اند هجمه‌ای از سوی حاکمیت پاکستان به تحصن آرام ما تلقی می‌شود.

باید بگوییم صبح روز بعد از نشست مطبوعاتی نخست وزیر موقت پاکستان، رویکرد پلیس اسلام آباد بیش از پیش تهاجمی و فاشیستی شد، پلیس اسلام آباد در حال شناسایی دوستان ماست و صراحتاً به آنها اعلام می‌کند که بعداً به حسابشان رسیدگی خواهد شد. تمام دنیا نگرش فاشیستی حاکمیت پاکستان را نظاره‌گر است، شما ببینید که نیروهای امنیتی که در پایتخت خود در مقابل چشم هزاران دوربین چنین نگرشی را نسبت به معترضان پیش گرفته‌اند در بلوچستان که وسایل ارتباطی بسیار محدودی را داراست رویکرد آنها با مردم ما چگونه خواهد بود؟

همان‌گونه که ما پیش‌تر اعلام کردیم ما مهلت هفت روزه به حاکمیت دادیم که امروز این مهلت پایان یافت، ما به صورت مفصل در خصوص رویکرد غیر جدی، خشن و تهدیدآمیز حاکمیت طی این هفت روز گفتگو کردیم، اکنون ما برنامه آتی خود را اعلام می‌کنیم که فاز سوم این جنبش ما خواهد بود. در فاز سوم این جنبش، تحصن ما مقابل باشگاه مطبوعاتی اسلام آباد ادامه خواهد داشت، به زودی روند تظاهرات، اعتصابات و تحصن‌ها در سراسر بلوچستان و حتی پاکستان آغاز خواهد شد، همچنین به منظور آگاهی بخشی به جامعه بین‌الملل، نشست‌های مختلف مجازی نیز برگزار خواهد شد و در صورت تداوم این رویکرد حاکمیت، ما این تحصن خود را به مقابل دفتر سازمان ملل متحد در اسلام آباد منتقل خواهیم نمود. زیرا در اینجا در مقابل باشگاه مطبوعاتی اسلام آباد خطراتی از جانب رویکرد تهاجمی و خشونت آمیز پلیس ما را تهدید می‌کند و تحصن ما هر روز به بهانه‌های مختلف مورد حمله نیروهای پلیس قرار می‌گیرد و آنها شرکت کنندگان در تحصن را مورد اذیت و آزار قرار می‌دهند. ما دارای نگرانی‌هایی مبنی بر احتمال آسیب رسیدن به شرکای حاضر در تحصن هستیم، بنابراین تحصن ما مقابل دفتر سازمان ملل متحد در اسلام آباد منتقل خواهد شد و ما از سازمان ملل متحد امنیت خود را مطالبه خواهیم کرد.

ما بار دیگر از طریق رسانه‌ها به حاکمیت اعلام می‌کنیم که ما آماده مذاکره در زمینه مطالبات خود هستیم؛ اما برای این امر حاکمیت باید با کنار گذاشتن رویکرد کودکانه خود، نگرشی همانند یک دستگاه واقعی حاکمیتی را پیش گیرد و اقدامات تلافی جویانه خود علیه معترضان صلح جو در اسلام آباد و بلوچستان را نیز متوقف نماید. این آزمونی برای سنجش میزان جدیت حاکمیت است و دولت باید پس از اتخاذ نگرش جدی و متعهدانه برای آغاز گفتگوها حاضر شود. ما بار دیگر صراحتاً اعلام میکنیم در صورت عدم تغییر در نگرش دستگاه حاکمیتی، جنبش ما علیه نسل کشی مردم بلوچ بیش از پیش گسترده خواهد شد و اقداماتی نظیر خشونت، بازداشت ها، تهدید و اذیت و آزار تحت هیچ شرایطی منجر به توقف جنبش ما نخواهد شد.

ما از طریق نشست خبری از جامعه جهانی درخواست می‌کنیم صدای خود را علیه نسل کشی مردم بلوچ، نقض حقوق بشر در بلوچستان و برای حمایت از این راهپیمایی طولانی ما بلند کنند.

بخوانید: معترضان در سیزدهمین روز تحصن تربت؛ به مبارزه برای بقای خود ادامه خواهیم داد
 

ارسال نظر

 
1