خبر فوری

 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| مؤسسه مطالعات درگیری و امنیتی پاکستان در گزارش اخیر خود از افزایش 67 درصدی حملات تروریستی در پاکستان ظرف شش ماهه نخست سال جاری میلادی خبر داد.

مؤسسه مطالعات درگیری و امنیتی پاکستان(PICSS) در این گزارش خود آورده است: روند نگران کننده حملات تروریستی و انتحاری طی شش ماه نخست سال جاری همچنان در کشور ادامه داشته و این حملات منجر به جان باختن 389 نفر در سراسر کشور شده است.

طبق این گزارش در مجموع تعداد 271 حمله تروریستی ظرف شش ماه نخست سال 2023 در نقاط مختلف پاکستان رخ داده است که در نتیجه آن 389 نفر جان خود را از دست داده و 656 تن دیگر نیز مجروح شده‌اند، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته تعداد 151 حمله تروریستی صورت گرفت که منجر به کشته شدن 293 نفر و زخمی شدن 487 تن دیگر شد.

در ادامه این گزارش آمده است که این آمار و ارقام بیانگر افزایش 79 درصدی حملات گروه‌های تروریستی در شش ماهه نخست سال 2023 میلادی در مقایسه با سال گذشته می­باشد.

بر اساس این گزارش در شش ماهه دوم سال 2022 میلادی وقوع 228 حمله تروریستی گزارش شده است که در نتیجه آن 246 نفر کشته و تعداد 349 نفر دیگر نیز دچار جراحت شدند، بنابراین حملات تروریستی در مقایسه با شش ماهه دوم سال گذشته میلادی 18 درصد افزایش داشته است در حالی که شمار کشته شدگان افزایش 58 درصدی و مجروحان نیز افزایش 88 درصدی را به خود دیده است.

این گزارش در ادامه به تشدید عملیات نیروهای امنیتی علیه عناصر تروریستی اشاره می‌کند و می‌گوید: در عملیات نیروهای امنیتی پاکستان علیه گروه‌های تروریستی دست کم 236 نفر از اعضای این گروه‌ها به هلاکت رسیدند.

در این میان ایالت خیبر پختون خوا بیشترین حملات تروریستی را شاهد بوده به طوری که در شش ماهه نخست سال جاری وقوع 174 حمله تروریستی در نقاط مختلف این ایالت گزارش شده است، این حملات جان 266 نفر را گرفته و به 463 نفر دیگر نیز آسیب رسانده است.

طبق آمار منتشر شده از سوی مؤسسه مطالعات درگیری و امنیتی پاکستان، حملات تروریستی در شهرستان‌های قبایلی نشین ایالت خیبر پختون خوا ظرف شش ماه اول سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد 51 درصدی داشته است و شمار کشته شدگان و مجروحان نیز به ترتیب رشد 10 و 15 درصدی را شاهد بودند.

همچنین آمارهای گزارش شده از دیگر شهرستان‌های ایالت خیبر پختون خوا حاکی از افزایش 108 درصدی حملات تروریستی در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته و افزایش 25 درصدی در مقایسه با شش ماهه دوم می‌باشد.

علاوه بر این آمارهای مربوط به ایالت بلوچستان نیز بیانگر رشد 75 درصدی حوادث تروریستی در شش ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و نیز رشد 103 درصدی نسبت به مجموع سال گذشته می­باشد، این حملات باعث مرگ 100 نفر و زخمی شدن 163 تن دیگر شده است، طبق این آمار مرگ و جراحت در اثر وقوع حملات تروریستی به ترتیب 61 و 64 درصد افزایش داشته است.

در این میان به رغم افزایش حملات تروریستی در دیگر ایالت‌ها، ایالت سند کاهش اندکی در حوادث تروریستی را شاهد بود به طوری که در شش ماهه نخست سال جاری میلادی وقوع 13 حمله تروریستی در این ایالت گزارش گردید که منجر به کشته شدن 19 تن و زخمی شدن همین تعداد از افراد گردید.

اما با این وجود شمار تلفات ناشی از حوادث تروریستی در مقایسه با شش ماه نخست سال گذشته 27 درصد و در مقایسه با شش ماهه دوم نیز 171 درصد افزایش داشته است.

ایالت پنجاب یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین ایالت‌های پاکستان شاهد وقوع 8 حمله تروریستی در شش ماه ابتدای سال جاری بود که منجر به کشته شدن 6 نفر و زخمی شدن 10 نفر گردید.

این گزارش همچنین از افزایش حملات انتحاری در شش ماهه نخست سال 2023 میلادی خبر می‌دهد، طبق آمار منتشر شده در مدت مذکور تعداد 13 حمله انتحاری در نقاط مختلف پاکستان به وقوع پیوست که مرگ 142 نفر و زخمی شدن 309 نفر را به همراه داشت، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته وقوع 5 حمله انتحاری گزارش شد، این حملات منجر به کشته شدن 77 نفر و زخمی شدن 225 تن دیگر گردید.

ارسال نظر

 
1