خبر فوری

 
 
هند پیشنهاد آمریکا برای پیوستن به ناتو پلاس را رد کرد
کد خبر :965756021

13:39 1402/03/22


برچسب ها : دهلی نو, روابط دوجانبه, سوبرامانیام جایشانکار, همکاری نظامی, هند و آمریکا, واشنگتن, وزیر امور خارجه هند, کنگره آمریکا,

هند پیشنهاد آمریکا برای پیوستن به ناتو را رد کرد و اعلام کرد که معتقد است به تنهایی قادر به مقابله با هرگونه تجاوز چینی است.


دهلی نو: به گزارش راز نیوز| هند پیشنهاد آمریکا برای پیوستن به ناتو را رد کرد و اعلام کرد که معتقد است به تنهایی قادر به مقابله با هرگونه تجاوز چینی است.

هند از پیوستن به ناتو پلاس (PTI) خودداری کرد

سوبرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند، روز جمعه (19 خرداد) تصریح کرد که هند هیچ قصدی برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به رهبری کشورهای غربی را ندارد. جایشانکار اظهار داشت که اتحاد نظامی برای هند مناسب نیست.

ناتو یک اتحاد نظامی بین دولتی متشکل از 31 کشور عضو، عمدتاً از اروپا و آمریکای شمالی است که هدف آن تضمین آزادی و امنیت اعضای خود از طریق همکاری سیاسی و نظامی است.

گفتنی این موضع هند در پاسخ به توصیه‌های اخیر کمیته قدرتمند کنگره ایالات متحده برای تقویت ناتو پلاس با گنجاندن هند می باشد. ناتو پلاس یک ترتیبات امنیتی است که ناتو و پنج کشور همسو (استرالیا، نیوزلند، ژاپن، اسرائیل و کره جنوبی) را برای تقویت همکاری دفاعی جهانی گرد هم می آورد. هدف از این پیشنهاد امکان اشتراک گذاری اطلاعات بی‌وقفه در میان این کشورها بود و به هند اجازه می‌داد بدون تاخیر قابل توجهی به فناوری پیشرفته نظامی دسترسی پیدا کند.

با این حال، هند این پیشنهاد را رد کرد و جایشانکار اظهار داشت که "الگوی ناتو برای هند اعمال نمی شود". لازم به ذکر است که این پیشنهاد پیش از سفر نخست وزیر نارندرا مودی به ایالات متحده ارائه شده است. براساس گزارش خبرگزاری های هند، نخست وزیر هند قرار است 22 ژوئن-31 خرداد به ایالات متحده سفر داشته باشد.

چرایی دعوت آمریکا از هند برای پیوستن به ناتو

ایالات متحده معتقد است که هند باید به ناتو بپیوندد تا از مرزهای خود در برابر چین محافظت کند و امنیت جهانی را برای مقابله با تهاجم چین در منطقه هند و اقیانوس آرام تقویت کند. برنده شدن در رقابت استراتژیک با حزب کمونیست چین و تضمین امنیت تایوان از ایالات متحده می خواهد که روابط خود را با متحدان و شرکای امنیتی خود از جمله هند تقویت کند. کمیته کنگره توصیه کرد، گنجاندن هند در ترتیبات امنیتی ناتو پلاس بر شراکت نزدیک ایالات متحده و هند برای تقویت امنیت جهانی و جلوگیری از تجاوزات CCP در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام استوار است.

ارسال نظر

 
1