خبر فوری

 
درک مشارکت رو به رشد استراتژیک سایبری هند و اسرائیل
کد خبر :95961763

16:55 1402/05/30


برچسب ها : امنیت سایبری, رژیم صهیونیستی, روابط دوجانبه, سایبیری, نخست وزیر اسرائیل, نخست وزیر هند, هند و اسرائیل,

هند و اسرائیل ماموریت مشترکی را برای تقویت مشارکت سایبری استراتژیک دوجانبه خود آغاز کرده‌اند و در عین حال با شرکای مشترکی مانند ایالات متحده، ژاپن و بریتانیا نیز متحد شده‌اند...


دهلی نو: به گزارش راز نیوز| براساس گزارشی که در زمینه همکاری روبه رشد استراتژیک سایبری هند و اسرائیل منتشر شده است، دو کشور اسرائیل و هند در حال عبور از یک چشم‌انداز ژئوپلیتیکی چالش‌برانگیز هستند که با رقابت‌های منطقه‌ای مشخص می‌شود و در عین حال بر اهمیت فوق‌العاده امنیت سایبری در حوزه‌های مربوطه خود تأکید می‌کنند.

هر دو کشور به‌عنوان مراکز اصلی استارت‌آپ‌های فناوری ظهور کرده‌اند که تعداد فزاینده‌ای از به اصطلاح «یونیک شاخ‌ها» را در خود جای داده‌اند - شرکت‌هایی با ارزشی بیش از یک میلیارد دلار_. این موفقیت سرمایه‌گذاری خارجی قابل توجهی را به خود جلب کرده است و بازارهای سایبری آنها را تقویت و اهمیت جهانی شان را نیز ارتقاء بخشیده است.

هند و اسرائیل ماموریت مشترکی را برای تقویت مشارکت سایبری استراتژیک دوجانبه خود آغاز کرده‌اند و در عین حال با شرکای مشترکی مانند ایالات متحده، ژاپن و بریتانیا نیز متحد شده‌اند. اسرائیل یک اتحاد سایبری تثبیت شده با ایالات متحده دارد و هند با قدرتی تازه به واشنگتن نگاه می کند و از چارچوب های جدیدی برای احیای تعامل خود استفاده می کند. این پویایی‌های نوظهور نیازمند بررسی جامع تحولات اخیر در عرصه سایبری برای هند و اسرائیل است و بر پتانسیل آینده امیدوارکننده در حوزه مشارکت‌های سایبری چندجانبه تأکید می‌کند.

 

سناریوی سایبری هند و اسرائیل

سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند در سال 2017 - اولین بازدید نخست وزیر هند از اسرائیل - امنیت سایبری را به عنوان یک حوزه مهم همکاری برای دو کشور معرفی کرد. علاقه به رسمیت بخشیدن به یک شراکت در سال بعد در جریان سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به هند افزایش یافت و منجر به امضای توافقنامه همکاری امنیت سایبری شد.

با این وجود، حتی قبل از اینکه این مشارکت در سطح دولت شکل بگیرد، همکاری سایبری هند و اسرائیل از طریق همکاری و سرمایه گذاری بخش خصوصی به طور پیوسته عمیق تر می شد. در سال 2015، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری اطلاعات هند Infosys، در چندین استارت‌آپ فناوری اسرائیلی سرمایه‌گذاری کرد، در حالی که یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات هند به نام Wipro، سال دیگر با سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ امنیت سایبری اسرائیلی IntSights Cyber Intelligence، همین کار را انجام داد. تا سال 2016، سازمان‌های اسرائیلی به توسعه یک بازار امنیت سایبری میلیارد دلاری در هند طی پنج سال آینده چشم دوخته بودند. بازار امنیت سایبری هند اکنون حدود 4 میلیارد دلار است و انتظار می رود تا سال 2028 بیش از دو برابر شود.

بین سال های 2000 تا 2022، سرمایه گذاری مستقیم خارجی اسرائیل (FDI) در هند بالغ بر 270.91 میلیون دلار بوده است. این شامل بیش از 300 سرمایه گذاری، عمدتاً در حوزه فناوری پیشرفته و در کشاورزی است. از آنجایی که هند به مقصدی جذاب برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی تبدیل می شود، سرمایه گذاری فزاینده اسرائیل در این کشور به عنوان یک ویژگی متمایز از مشارکت دوجانبه خواهد بود.

به گفته گزارش، در سطوح دیگر، پیشگامان اکوسیستم سایبری اسرائیل و سازمان هایی مانند "CyberSpark" - یک ابتکار صنعتی که برای گرد هم آوردن دولت اسرائیل، بخش خصوصی و منابع دانشگاهی طراحی شده است - به دنبال توسعه یک اکوسیستم استارت آپ مشترک با هند بودند و بحث‌هایی را با شرکت‌های هندی مانند تاتا و ریلاینس، و همچنین با موسسات فناوری برتر هند، مؤسسه‌های فناوری هند (IITs)، برای همکاری در انکوباتورهای استارت‌آپ آغاز کردند. این امر با سرمایه‌گذاری‌های رو به رشد از سوی استارت‌آپ‌های مستقر در اسرائیل، که تعدادی از آنها از طریق سرمایه‌گذاری مشترک یا خرید با شرکت‌های هندی درگیر هستند، تکمیل شده است.

گفتنی است سرعت همکاری بخش خصوصی هند و اسرائیل در چند سال گذشته با هدف بهره مندی از استعداد عظیم در اسرائیل و وجود تقاضا و پتانسیل گسترده بازار در هند افزایش یافته است. تا سال 2019، مجموع سرمایه‌گذاری هند در اسرائیل به 118 میلیون دلار رسید و غول‌های فناوری هند مانند TCS، Infosys، Tech Mahindra و Wipro شروع به گسترش حضور خود در بازار اسرائیل کردند. در سال 2020، یک یادداشت تفاهم بین استارت‌آپ مرکزی اسرائیل و مرکز بین‌المللی کارآفرینی و فناوری هند (iCreate) برای آغاز برنامه‌ای دوجانبه برای تسریع در نوآوری و همکاری‌های فناوری بین استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ در هر دو کشور امضا شد که کارآفرینان و استارت آپ های اسرائیلی و هندی را برای همکاری در پروژه های نوآورانه گرد هم می آورد.

 

برخی از نمونه های مشارکت ایجاد شده در سال گذشته عبارتند از:

ThinkCyber India: مقر آن در منطقه پایتخت ملی هند (NCR) می باشد، این ابتکار توسط شرکت ThinkCyber مستقر در تل آویو (متمرکز بر آموزش امنیت سایبری و راه حل های تولید) و مشاور Deepview مستقر در هند است. با سرمایه گذاری 10 میلیون دلاری و مشارکت با 100 کالج، به دنبال آموزش دانشجویان و شرکت های بزرگ در هند و ایجاد بیش از 4000 "سایبرولوژیست" است.

Cymulate: رهبر بازار اسرائیل در راه‌حل‌های امنیت سایبری، که بانک‌ها و شرکت‌های بیمه برتر را به عنوان مشتری دارد، یک نهاد حقوقی در هند تأسیس کرد که بر گسترش روابط فناوری هند و اسرائیل متمرکز بود.

Coralogix: یک شرکت امنیت سایبری مستقر در اسرائیل با تمرکز بر تامین امنیت شرکت‌های بومی ابری، سرمایه‌گذاری را در هند به نام "Snowbit" راه اندازی کرد.

پس از توافق سال 2017، هر دو دولت از طریق جلسات و گفتگوها به تعامل ادامه دادند و در نتیجه قراردادی در سال 2020 برای گسترش همکاری امنیت سایبری امضا شد. این توافق چارچوبی برای گفتگوهای سایبری هند و اسرائیل، همکاری در ظرفیت سازی، تسهیل مبادلات منظم و تبادل متقابل بهترین شیوه ها ایجاد کرد.

اخیراً، الی کوهن وزیر امور خارجه اسرائیل در سفر خود به هند در ماه مه سال جاری بر «تسریع مجدد» روابط هند و اسرائیل در زمینه‌های مختلف برای تقویت مشارکت راهبردی دوجانبه تأکید کرد. در دیدار او با سوبرامانیام جایشانکار همتای هندی خود، همکاری در زمینه های فناوری پیشرفته، دیجیتال و نوآوری و گسترش همکاری در زمینه هوش مصنوعی و دفاع سایبری مورد بحث قرار گرفت. این همکاری با انتشار "بیانیه چشم انداز" ژوئن 2022، که هدف آن تعمیق همکاری دفاعی است، گام دیگری برداشت، "به نحوی که از "تجربه فنی و عملیاتی" اسرائیل با "توسعه فوق العاده و استفاده با بهره وری" هند استفاده کند.

منافع همگرا

در ادامه بیان شد که در غرب آسیا، هند روابط طولانی مدت با تمام قدرت های منطقه ای دارد. دهلی نو در حالی که شراکت خود با اسرائیل را تقویت می کند، نه مواضع خود در قبال فلسطین را رها کرده است و نه آرزوهای خود را برای از سرگیری روابط با ایران؛ با این حال، تحولات ژئوپلیتیک اخیر، با محوریت چین و ایالات متحده، منجر به افزایش فوریت در دهلی نو برای دسترسی بیشتر به منطقه شده است. در زمانی که چین در تلاش برای ایفای نقش یک صلح‌ساز منطقه‌ای است که به عنوان یک شریک تجاری و تجاری مهم برای بسیاری از کشورها حمایت می‌شود، چارچوب‌های جایگزینی مانند I2U2 به رهبری ایالات متحده یا عربستان سعودی-هند-ایالات متحده-امارات متحده عربی این فرمت نشان دهنده تمایل و تلاش برای مقابله با مداخله فزاینده چین در منطقه است.

این تلاش‌ها احتمالاً پکن را که به عنوان یک دشمن سایبری همیشگی برای هند و اسرائیل ظاهر شده است، آزار خواهد داد. در آگوست 2021، اسرائیل اولین حمله سایبری هماهنگ مرتبط با چین را دید.

به گفته شرکت امنیت سایبری FireEye مستقر در ایالات متحده، این حمله ده ها سازمان خصوصی و دولتی اسرائیلی را هدف قرار داده است. کسانی که در حال تحقیق بودند حدس زدند که هدف این حمله سایبری سرقت اطلاعات تجاری برای تأثیرگذاری بر تصمیمات آتی بوده است.

با توجه به نگرانی‌های فزاینده خود در مورد مشارکت چین و اسرائیل در حوزه فناوری، سال گذشته ایالات متحده اسرائیل را تحت فشار قرار داد تا روابط تجاری خود با چین را با دقت بیشتری زیر نظر بگیرد. در این راستا، ایجاد یا گسترش همکاری‌های تجاری یا فناوری قوی با دیگر بازیگران مانند هند می‌تواند دسترسی چین به صنعت فناوری پیشرفته اسرائیل را کاهش دهد.

ارسال نظر

 
1