خبر فوری

 
سفیر آذربایجان: افزایش سه برابری حجم مبادلات تجاری میان اسلام آباد و باکو قابل تحسین است
کد خبر :948717684

17:17 1402/05/20


برچسب ها : اتاق بازرگانی و صنایع فیصل آباد, اسلام آباد, پاکستان و آذربایجان, خضر فرهادوف, روابط تجاری, سفیر آذربایجان,

سفیر جمهوری آذربایجان در اسلام آباد طی سخنانی در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی و صنایع فیصل آباد از افزایش سه برابری حجم مبادلات تجاری میان اسلام آباد و باکو ابراز خرسندی نمود.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| سفیر جمهوری آذربایجان در اسلام آباد طی سخنانی در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی و صنایع فیصل آباد از افزایش سه برابری حجم مبادلات تجاری میان اسلام آباد و باکو ابراز خرسندی نمود.

بر اساس جزئیات منتشر شده، خضر فرهادوف سفیر جمهوری آذربایجان در اسلام آباد روز پنجشنبه با دکتر خرم طارق رئیس اتاق بازرگانی و صنایع فیصل آباد دیدار و گفتگو نمود.

سفیر آذربایجان در این دیدار با تأکید بر لزوم برگزاری نمایشگاه‌های مشترک در جهت توسعه تجارت دوجانبه ابراز داشت: روند صدور روادید در نزد ما بسیار آسان است و شما تنها ظرف سه ساعت قادر به دریافت روادید خواهید بود.

وی با بیان اینکه ما خواهان همکاری با پاکستان در زمینه‌هایی همچون انرژی، سلامت و کشاورزی هستیم بر لزوم ایفای نقش بخش خصوصی در جهت تقویت مناسبات دوجانبه تأکید کرد.

وی با اشاره به واردات برنج از پاکستان خاطرنشان کرد: برنج پاکستان از بازار بزرگی در آذربایجان برخوردار است و ما عوارض گمرکی عاید بر برنج را برداشته‌ایم و اکنون زمان صادرات برنج پاکستان به آذربایجان فرارسیده است، ما خواهان تعامل تجاری با پاکستان و امضای یک توافقنامه تجارت ترجیحی با پاکستان در جهت گسترش روابط اقتصادی با این کشور هستیم، تاکنون بیش از 300 تاجر آذربایجانی به پاکستان سفر کرده‌اند.

در ادامه این دیدار دکتر خرم طارق رئیس اتاق بازرگانی و صنایع فیصل آباد با اشاره به روابط دوستانه دیپلماتیک میان پاکستان و آذربایجان ابراز داشت: ما تاکنون نسبت به تغییر این روابط به سمت تجارت دوجانبه مستحکم موفق نشده‌ایم.

وی گفت: طبق آمار و ارقام دریافت شده از بانک مرکزی پاکستان در سال مالی 22-2021 میزان صادرات پاکستان به آذربایجان معادل به 6.3 میلیون دلار بود که کاهش بسیار چشمگیری نسبت به رقم 15.5 میلیون دلار در سال مالی 21-2020 داشته است. همچنین میزان واردات از آذربایجان با افزایش 700 هزار دلاری به رقمی برابر با 1.5 میلیون دلار رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: دو کشور نیازمند جستجوی راهکارهای جدید در جهت گسترش تجارت دوجانبه هستند، بیشترین کالاهای صادراتی پاکستان به آذربایجان شامل اقلامی همچون برنج، محصولات نساجی و گوشت منجمد است و بیشترین واردات ما از آذربایجان متعلق به گاز و نفت است. تجارت کالاهای جدید میان دو کشور قطعاً نیاز به جستجوی مسیرهای جدید دارد.

دکتر خرم طارق افزود: ظرفیت‌های گسترده‌ای برای همکاری در پروژه‌های مشترک در بخش گردشگری وجود دارد و آذربایجان می‌تواند از توانمندی‌ها و تجربیات پاکستان در بخش فناوری اطلاعات بهره‌مند شود.

وی همچنین بر لزوم تبادل هیئت‌های تجاری میان دو کشور و نیز برگزاری نمایشگاه در دو کشور تأکید کرد.

وی از سفیر جمهوری آذربایجان برای بازدید از اتاق بازگانی و صنایع فیصل آباد دعوت به عمل آورد و گفت: این بازدید به درک بهتر ظرفیت صادراتی فیصل آباد به آذربایجان کمک خواهد کرد.

ارسال نظر

 
1