خبر فوری

 
نیم نگاهی به مرحله اولیه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات عمومی پاکستان؛ رهبران حزب تحریک انصاف در فهرست رد صلاحیت شده ها
کد خبر :92881882

19:03 1402/10/09


برچسب ها : احزاب سیاسی, انتخابات, انتخابات پارلمانی, بلاول بوتو زرداری, پاکستان, حزب تحریک انصاف پاکستان, حزب مردم پاکستان, حزب مسلم لیگ ن, شاه محمود قریشی, عمران خان, نواز شریف, کمیسیون انتخابات,

در آخرین روز از مرحله نخست بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات عمومی پارلمانی پاکستان فهرستی از نامزدهای تایید و یا رد شده منتشر شده است که می توان نامزدهای حزب تحریک انصاف در صدر افراد رد صلاحیت شده مشاهده نمود.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| در آخرین روز از مرحله نخست بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات عمومی پارلمانی پاکستان فهرستی از نامزدهای تایید و یا رد شده منتشر شده است که می توان نامزدهای حزب تحریک انصاف در صدر افراد رد صلاحیت شده مشاهده نمود.

طبق گزارش رسانه های محلی پاکستان، عمران خان بنیانگذار حزب تحریک انصاف پاکستان و نخست وزیر اسبق این کشور و شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه کابینه عمران خان که هر دوی آنها در حال حاضر در حبس به سر میبرند از جمله افراد رد صلاحیت شده در مرحله اولیه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخاباتی هستند.

بر اساس جزئیات اعلام شده، عمران خان نخست وزیر اسبق پاکستان که از حوزه انتخابیه NA122 شهر لاهور و NA89 شهر میانوالی برای تصدی کرسی پارلمان ملی ثبت نام نموده از سوی مقام محلی مربوطه رد صلاحیت شد.

گفته می شود میان نصیر رهبر حزب مسلم لیگ(ن) با ارائه درخواستی به مقام محلی بررسی صلاحیت اعلام داشت فرد تایید کننده عمران خان از حوزه انتخابیه NA122  نیست.

طبق این درخواست عمران خان به دلیل محکومیت در پرونده توشه خانه(سوء استفاده از هدایای دولتی) کفایت لازم برای شرکت در انتخابات را دارا نیست.

بر همین اساس مقام محلی مربوطه در حکم خود اعلام داشت: عمران خان رئیس سابق حزب تحریک انصاف پاکستان فرد محکوم شده توسط دستگاه قضایی است و برای مدت 5 سال قادر به حضور در عرصه سیاسی نیست.

گفتنی است سه حزب بزرگ پاکستان شامل حزب مسلم لیگ(ن)، حزب مردم پاکستان و حزب تحریک انصاف پاکستان برای شرکت در رقابت های انتخاباتی از حوزه های مختلف انتخابی لاهور ثبت نام کرده اند.

این در حالی است که صلاحیت محمد نواز شریف رئیس حزب مسلم لیگ(ن) و نخست وزیر اسبق پاکستان که از حوزه های انتخابیه NA130 و NA123 ثبت نام نموده بود از سوی مقام محلی مورد تایید قرار گرفت.

بلاول بوتو زرداری رئیس حزب مردم پاکستان نیز که به عنوان نامزد داوطلب برای شرکت در رقابت های انتخاباتی از حوزه انتخابیه NA127 ثبت نام کرده بود علی رغم مواجه شدن با اعتراضات برخی از نمایندگان به شایستگی وی، موفق شد تایید صلاحیت مقام محلی مربوطه را دریافت نماید.

علاوه بر این صلاحیت 25 تن از نامزدهای ثبت نام نموده از حوزه انتخابیه NA122 شهر لاهور از جمله خواجه سعد رفیق متعلق به حزب مسلم لیگ(ن)، وکیل سردار لطیف کهوسه، وکیل اظهر صدیق، خواجه سلمان رفیق، همایون اختر خان مورد تایید قرار گرفته است.

همچنین سردار ایاز صادق و عطا تارر نامزدهای حزب مسلم لیگ(ن)، عبدالعلیم خان نامزد حزب تازه تاسیس استحکام پاکستان و یک خواننده به نام ابرار الحق ثبت نامی از حوزه انتخابی NA117 شهر لاهور نیز توانستند موافقت مقام محلی برای تایید صلاحیت را دریافت کنند.

فرخ حبیب عضو سابق حزب تحریک انصاف پاکستان  که اکنون به عنوان نامزد حزب استحکام پاکستان در انتخابات ثبت نام کرده و  جهانزیب امتیاز گل نامزد حزب تحریک انصاف پاکستان نیز موفق به دریافت تایید صلاحیت برای رقابت در حوزه انتخابی NA102 فیصل آباد شده اند.

اعظم خان نیازی و بجاش نیازی نیز از دیگر نامزدهای تایید صلاحیت شده حزب تحریک انصاف پاکستان هستند، این دو نفر از حوزه انتخابی PP172 شهر لاهور برای تصاحب کرسی مجلس محلی ایالت پنجاب در عرصه رقابت های انتخاباتی حضور خواهند داشت.

نامزدهای رد صلاحیت شده

11 تن از  داوطلبان نامزدهای انتخاباتی که از حوزه انتخابی NA122 شهر لاهور ثبت نام کرده بودند موفق به دریافت تایید صلاحیت از مقام محلی مربوطه نشدند که از جمله آنها می توان به خرم لطیف کهوسه فرزند وکیل سردار لطیف کهوسه اشاره نمود.

حماد اظهر نامزد حزب تحریک انصاف پاکستان که برای رقابت از حوزه انتخابی PP172 جهت تصاحب کرسی مجلس محلی ایالت پنجاب ثبت نام نموده به دلیل درج نام وی در چندین پرونده با عناوین اقدامات تروریستی، از سوی مقام محلی رد صلاحیت شد.

سرکار خانم دکتر یاسمین راشد نامزد حزب تحریک انصاف پاکستان نیز موفق به کسب تایید صلاحیت برای شرکت در رقابت های انتخاباتی جهت کسب کرسی پارلمان ملی از حوزه انتخابی NA130 نشد.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه اسبق پاکستان و نایب رئیس حزب تحریک انصاف که به همراه فرزند خود زین قریشی برای تصاحب کرسی پارلمان ملی پاکستان از حوزه انتخابی NA214 منطقه تهرپارکر ایالت سند ثبت نام نموده بود به دلیل عدم حضور در دادگاه جهت بررسی پرونده های مختلف قضایی از سوی مقام محلی مورد تایید قرار نگرفت.

وزیر امور خارجه اسبق پاکستان همچنین به همراه دو فرزند پسر و دختر خود به نام های زین قریشی و مهربانو قریشی برای شرکت در رقابت های انتخاباتی از حوزه NA151 ملتان ثبت نام نموده بود اما هیچکدام از آنها موفق به کسب تایید صلاحیت از مقام محلی نشدند.

وکیل نعیم پنجوتا نامزد حزب تحریک انصاف پاکستان ثبت نام کرده از حوزه انتخابیه NA82، عرفان الله نیازی و رفیق نیازی از بستگان نزدیک عمران خان نیز که از حوزه انتخابیه PP90 شهر دریاخان از توابع شهرستان بکهر ایالت پنجاب نیز از سوی مقام محلی رد صلاحیت شدند.

همچنین مدارک عمران یوسف گجر، جمال ناصر چیمه و ناصر چیمه نامزدان حزب تحریک انصاف و محمد شعیب بت نامزد حزب مسلم لیگ ن از حوزه انتخابیه PP59 شهر گوجرانواله ایالت پنجاب نیز مورد تایید قرار نگرفت.

علاوه بر این فواد چودری عضو سابق حزب تحریک انصاف و همسر وی سرکار خانم حبا فواد ثبت نامی از حوزه انتخابیه NA61، خالد جاوید آرائین ثبت نامی از حوزه انتخابیه PP210 شهر جهانیان از توابع شهرستان خانیوال ایالت پنجاب دیگر افراد رد صلاحیت شده در نخستین مرحله بررسی صلاحیت هستند.

چودری پرویز الهی رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان نیز که تصمیم به شرکت در رقابت های انتخاباتی از حوزه انتخابیه NA69 شهرستان مندی بهاء الدین داشت نیز تایید صلاحیت لازم را از سوی مقام مربوطه کسب نکرد.

همچنین سرگرد(بازنشسته) غلام سرور چیمه و عادل سعید گجر نامزدان حزب تحریک انصاف پاکستان نیز موفق به دریافت تایید مقام محلی جهت شرکت در رقابت های انتخاباتی از حوزه انتخابیه PP202 نشدند.

صلاحیت قاسم خان سوری نایب رئیس اسبق مجلس ملی پاکستان و سردار اختر مینگل رئیس حزب ملی بلوچستان که به ترتیب از حوزه های انتخابیه NA263 و NA264 شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان به عنوان نامزد داوطلب ثبت نام کرده بودند نیز از سوی مقام محلی مربوطه تایید نشد.

به گفته مقام محلی بررسی صلاحیت نامزدهای داوطلب، سردار اختر مینگل به دلیل داشتن اقامت امارات متحده عربی صلاحیت شرکت در رقابت های انتخاباتی را ندارد.

از سوی دیگر نهال هاشمی رهبر حزب مسلم لیگ(ن) از تایید صلاحیت محمد شهباز شریف نخست وزیر سابق پاکستان و رهبر ارشد حزب PMLN برای شرکت در رقابت های انتخاباتی از حوزه انتخابیه NA242 شهر کراچی و رد تمامی اعتراضات ارائه شده به صلاحیت وی خبر داد.

علاوه بر این دکتر ذوالفقار میرزا و پسرش حسام میرزا و سرکار خانم دکتر فهمیده میرزا رئیس اسبق مجلس ملی پاکستان اعضای سابق حزب مردم پاکستان که اکنون به عنوان رقیب این حزب شناخته می شوند نتوانستند موافقت مسئول محلی بررسی صلاحیت را برای شرکت در کارزار انتخاباتی از حوزه انتخابی NA223 شهر بدین ایالت سند را کسب نمایند.

ارسال نظر

 
1