خبر فوری

 
تأکید پاکستان و مالدیو بر ارتقای همکاری‌های علمی و آموزشی دوجانبه
کد خبر :90159073

16:01 1402/01/01


برچسب ها : اسلام آباد, پاکستان و مالدیو, مراکز آموزشی, وزارت آموزش و پرورش پاکستان, وزیر آموزش عالی مالدیو, وزیر آموزش و پرورش پاکستان,

وزرای آموزش پاکستان و مالدیو در دیدار با یکدیگر نسبت به ارتقای همکاری‌های علمی و آموزشی میان دو کشور توافق نمودند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| وزرای آموزش پاکستان و مالدیو در دیدار با یکدیگر نسبت به ارتقای همکاری‌های علمی و آموزشی میان دو کشور توافق نمودند.

بر اساس جزئیات منتشر شده، دکتر ابراهیم حسن وزیر آموزش عالی مالدیو روز سه شنبه اول فروردین ماه با رانا تنویر حسین وزیر آموزش و پرورش دولت فدرال پاکستان در دفتر وی دیدار کرد.

رانا تنویر حسین وزیر آموزش و پرورش پاکستان در این دیدار ضمن خوشامدگویی به همتای مالدیوی خود اظهار داشت: جمهوری مالدیو کشور دوست و برادر ماست.

وی با تأکید بر اهمیت روابط دوستانه پاکستان و مالدیو به تشریح سطح روابط دوستانه موجود میان دو کشور پرداخت و گفت: مناسبات عمیق  و نزدیک دو کشور مبتنی بر ارزش‌های مشترک عقیده‌ای، تاریخی، فرهنگی و اعتماد متقابل و منابع مشترک استوار است.

وزیر آموزش و پرورش پاکستان با تأکید بر اهمیت اجرای هرچه فوری یادداشت‌های تفاهم همکاری میان دو کشور خاطرنشان کرد: یک یادداشت تفاهم در زمینه تربیت و آموزش حرفه‌ای باید برای نظارت، ارتقا و هماهنگی همکاری کامل بین دو کشور تدوین گردد.

در این دیدار به وزیر آموزش و پرورش پاکستان گفته شد دانشگاه ملی مالدیو با دانشگاه‌های مطرح پاکستان همچون دانشگاه علوم مدیریت لاهور(LUMS)، مؤسسه ملی آموزش مهارتی کراچی(NIST)، دانشگاه کشاورزی پیر مهر علی شاه راولپندی(PMAS) و غیره وابسته است، هفته گذشته اعضای هیئت علمی دانشگاه ملی مالدیو آموزش دو هفته‌ای خود را در زمینه کشاورزی در دانشگاه کشاورزی راولپندی به پایان رساندند.

در ادامه این دیدار دکتر ابراهیم حسن وزیر آموزش عالی مالدیو با اشاره به ظرفیت‌های گسترده همکاری میان دو کشور بر لزوم استفاده از تمامی فرصت‌های موجود جهت توسعه همکاری‌ها تأکید کرد.

وی اظهار داشت: نرخ باسوادی در مالدیو برابر با 98 درصد است که بالاترین میزان در جهان است، دانشجویان مالدیوی در حال حاضر در نزدیک به 30 دانشگاه پزشکی پاکستان در حال فراگیری تحصیلات عالی به ویژه در حال گذراندن دوره کارشناسی پزشکی و جراحی(MBBS) هستند.

وی افزود: پاکستان تحت برنامه کمک فنی سالانه کرسی‌های به دانشجویان مالدیوی اختصاص داده می‌شود.

در بخش دیگری از این دیدار رانا تنویر حسین وزیر آموزش پاکستان بر لزوم توسعه همکاری میان پاکستان و مالدیو در زمینه آموزش فنی و حرفه‌ای تأکید کرد و افزود: دو کشور می‌توانند طرح تبادل دانشجویان را ارتقا دهند.

وی در ادامه به همتای مالدیوی خود نسبت به اختصاص سهمیه بیشتر به دانشجویان مالدیوی در دانشگاه‌های پزشکی و هنر پاکستان قول مساعد همکاری داد.

وزیر آموزش پاکستان خاطرنشان کرد: پاکستان به روابط خود با مالدیو تحت چارچوب نهادهایی همچون سارک، سازمان همکاری اسلامی، سازمان ملل متحد و کشورهای مشترک المنافع اهمیت می‌دهد.

ارسال نظر

 
1