خبر فوری

 
توافق پاکستان و تاجیکستان در خصوص توسعه همکاری‌های همه‌جانبه میان دو کشور
کد خبر :896446875

13:01 1401/09/24


برچسب ها : اسلام آباد, امامعلی رحمان, پاکستان و تاجیکستان, رئیس جمهور تاجیکستان, محمد شهباز شریف, نخست وزیر پاکستان, نشست خبری,

مقامات پاکستان و تاجیکستان در نشست خبری مشترک از توافق برای توسعه همکاری‌های میان دو کشور در زمینه‌های مختلف خبر دادند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| مقامات پاکستان و تاجیکستان در نشست خبری مشترک از توافق برای توسعه همکاری‌های میان دو کشور در زمینه‌های مختلف خبر دادند.

محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان و امام علی رحمان اف رئیس جمهور تاجیکستان روز گذشته پس از دیدار و رایزنی در نشست خبری مشترک به تشریح جزئیات رایزنی‌های صورت گرفته میان دو کشور در جهت تقویت مناسبات دوجانبه پرداختند.

نخست وزیر پاکستان در این نشست خبری سفر رئیس جمهور تاجیکستان را دور جدیدی از تقویت روابط و افزایش همکاری‌ها میان دو کشور عنوان نمود و گفت: سفر رئیس جمهور تاجیکستان به پاکستان باعث خرسندی و افتخار ماست، مردم پاکستان از سفر ایشان به خانه دومشان بسیار خرسند هستند، امروز ما در خصوص تقویت روابط دوستانه و برادرانه میان دو کشور و توسعه همکاری در زمینه سرمایه گذاری، تجارت و فرهنگ گفتگوهای مفید و سودمندی را داشته‌ایم.

وی افزود: پاکستان از جمله نخستین کشورهایی بود که 30 سال قبل تاجیکستان را به رسمیت شناخت، ما روابط نزدیک و دوستانه‌ای داریم و باید همکاری‌های خود در زمینه پروژه‌های مشترک در بخش‌های صنعت، تجارت، کشاورزی و انرژی را گسترش دهیم. تاجیکستان با دارا بودن جایگاه ویژه در آسیای میانه به عنوان گذرگاه به این منطقه محسوب می‌شود. ما خواهان تکمیل هرچه فوری پروژه کاسا-1000 و توسعه ارتباط ریلی، جاده‌ای و شبکه انرژی با کشورهای آسیای میانه هستیم.

امام علی رحمان اف رئیس جمهور تاجیکستان نیز در این نشست خبری با تقدیر از میزبانی گرم و عالی در جریان سفر به پاکستان اظهار داشت: از دولت و مردم پاکستان برای استقبال گرم و میزبانی سخاوتمندانه تقدیر می‌کنم. ما روابط دیرینه برادرانه و دوستانه‌ای داریم و برقراری روابط مفید با پاکستان بخشی از سیاست خارجه تاجیکستان است، ما اهمیت زیادی برای این روابط قائل هستیم.

وی افزود: مذاکرات در سطح هیئت‌های عالی رتبه میان دو کشور نقش ویژه‌ای در زمینه تقویت روابط میان دو کشور خواهند داشت، امضای توافقنامه‌ها و یادداشت تفاهم همکاری میان پاکستان و تاجیکستان بعد جدیدی به این روابط خواهد بخشید.

رئیس جمهور تاجیکستان خاطرنشان کرد: ما گفتگوهای مفصلی برای همکاری در زمینه‌های دولتی، سیاسی، تجاری، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی داشته‌ایم و چالش‌های پیش روی اقتصاد جهانی و وضعیت اقتصادی را مورد بررسی قرار دادیم. در دیدارهای صورت گرفته بر لزوم توسعه همکاری‌های اقتصادی، سرمایه گذاری، انرژی و حمل و نقل تأکید گردید.

وی تصریح کرد: دسترسی تاجیکستان به بنادر گوادر و کراچی و نیز همکاری‌های مفید در زمینه پروژه‌های جاری مشترک در بخش انرژی به ویژه پروژه کاسا-1000 از جمله دیگر موضوعات مورد بحث در جریان دیدار با مقامات پاکستان بود. همکاری میان دو کشور در بخش صنعت مواد غذایی، کشاورزی، مصالح ساختمانی و داروسازی نیز می‌تواند مؤثر و مفید باشد.

امام علی رحمان اف گفت: ما مشارکت مؤثر  جامعه سرمایه گذاران و تجار پاکستانی در این بخش‌ها را نیز مورد بررسی قرار دادیم و پیشنهاد راه اندازی پروژه مشترک در یکی از مناطق آزاد اقتصادی تاجیکستان در بخش فراوری محصولات کشاورزی را نیز ارائه دادیم. ما از همکاری میان تجار و بازرگان دو کشور استقبال خواهیم نمود.

وی در ادامه از توافق برای فعال سازی کمیته‌های دولتی و گروه‌های مشترک کاری جهت افزایش همکاری‌های فنی، تجاری، اقتصادی و علمی خبر داد و گفت: روابط میان دو کشور در زمینه‌های بشردوستانه و فرهنگی را نیز می‌توان گسترش داد.

رئیس جمهور تاجیکستان با اشاره به گفتگوهای صورت گرفته میان دو کشور جهت توسعه همکاری‌های امنیتی عنوان داشت: در رایزنی‌های صورت گرفته مقامات دو کشور سطح همکاری در بخش امنیتی را رضایت بخش دانسته‌اند و دو طرف بر عزم خود جهت انجام اقدامات مشترک برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی، جرایم فرامرزی، قاچاق مواد مخدر و جرایم سایبری تأکید نمودند.

وی در ادامه به تشریح وضعیت سیاسی و امنیتی افغانستان پرداخت و خاطرنشان کرد: ما برای ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان با یکدیگر همکاری خواهیم نمود و با تروریسم و دیگر چالش‌ها به صورت مشترک مقابله خواهیم نمود. ما خواهان ایجاد امنیت و ثبات پایدار و تفاهم ملی در افغانستان هستیم، در این راستا می‌توان یک دولت جامع شامل تمامی گروه‌ها و تفکرات سیاسی و قومیتی در افغانستان تشکیل داد، ما از هرگونه تلاش نتیجه بخش در سطح منطقه‌ای و جهانی حمایت خواهیم نمود. پاکستان و تاجیکستان دارای مواضع و رویکرد مشترک نسبت به موضوعات مختلف منطقه و بین‌المللی هستند. تاجیکستان نقش فعال و مؤثری در مجامع مختلف بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، اکو، سازمان همکاری شانگهای، سازمان همکاری اسلامی دارد.

وی در پایان از حمایت‌های اسلام آباد از دستور کار تاجیکستان در زمینه بحران آب و تغییرات آب و هوایی تمجید نمود و بر تداوم همکاری‌ها میان پاکستان و تاجیکستان در جهت منافع مشترک دو کشور تأکید ورزید.

ارسال نظر

 
1