خبر فوری

 
 
عدم موافقت چین با افزایش بیشتر همکاری ها با پاکستان نشان دهنده چالش هایی در سی پیک
کد خبر :880719260

12:52 1402/07/05


برچسب ها : افغانستان, پاکستان و چین, روابط دوجانبه, سی پک, سی پیک, کریدور اقتصادی, کمیته همکاری مشترک,

صورتجلسه امضاء شده توسط یازدهمین کمیته همکاری مشترک سی پیک نشان می دهد که چین با افزایش بیشتر همکاری ها با پاکستان در زمینه های انرژی، گردشگری فرامرزی، مدیریت آب و تغییرات محیطی در چارچوب CPEC موافقت نکرده است که این امر حاکی از وجود چالش هایی در افزایش همکاری های اقتصادی بین دو کشور می باشد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| صورتجلسه امضاء شده توسط یازدهمین کمیته همکاری مشترک سی پک نشان می دهد که پاکستان مخالفت خود را با راه اندازی نیروگاه جدید در گوادر که قرار بود با ذغال سنگ وارداتی کار کند را کنار گذاشته و با چندین درخواست چین درپی برطرف کردن نگرانی های آن موافقت کرده است.

براساس صورتجلسه، چین با افزایش بیشتر همکاری ها با پاکستان در زمینه های انرژی، مدیریت آب و تغییرات محیطی در چارچوب CPEC موافقت نکرده است که نشان دهنده چالش هایی در افزایش همکاری های اقتصادی بین دو کشور است.

گفتنی است هرچند نشست کمیته همکاری مشترک سی پک در اکتبر 2022 میلادی برگزار شده بود، اما صورتجلسه آن در ماه ژوئیه سال جاری میلادی امضاء شد که این امر نشان دهنده اختلافات بین دوطرف می باشد و رسیدن به اجماع حدود یکسال زمان برد.

متن سند نهایی حاکی از آن است که چینی ها موضوع امنیت شهروندان و منافع تجاری خود را بسیار جدی گرفته اند. یک مقام پاکستانی که در ماه‌های گذشته در این مذاکرات شرکت داشت، گفت که به همین دلیل است که هر دو طرف با اتخاذ تدابیر فوق‌العاده موافقت کرده‌اند.

به گفته گزارش، چین نسبت به تأیید پیشنهادهای متعدد پاکستان در زمینه هایی مانند انرژی، مدیریت آب، تغییرات آب و هوا و گردشگری در مناطق ساحلی و مناطقی از جمله گلگیت-بلتستان، خیبرپختونخوا، آزاد جامو و کشمیر ابراز بی میلی کرد که این منجر به اختلاف بین پیش نویس اولیه ارائه شده به پکن و صورتجلسه امضا شده نهایی شد.

شایان ذکر است چین به ویژه همکاری گردشگری فرامرزی در گلگیت بلتستان، خیبر پختون خوا، و آزاد جامو و کشمیر، و همکاری برای ترویج گردشگری ساحلی را از صورتجلسه نهایی حذف و پیشنهاد پاکستان برای گنجاندن مدیریت منابع آب، تغییر اقلیم و توسعه زیرساخت های شهری در چارچوب CPEC را رد کرد و پیشنهاد یک گروه کاری مشترک در مورد مدیریت منابع آب و تغییرات آب و هوا را هم رد کرده است.

علاوه بر این، چین از دقایق پایانی بحث درباره چالش‌های مالی شرکت‌های برق را حذف کرد، از جمله جزئیات مربوط به بسته شدن مالی پروژه‌هایی مانند پروژه برق آبی آزاد پاتان، نیروگاه کوهالا و نیروگاه برق ثار بلوک 1 شانگهای شامل این حذفیات است.

وزارت برنامه ریزی پاکستان تاکید کرد که مرسوم است که هر دو کشور صورتجلسه نشست را تنها پس از رایزنی کامل و ایجاد اجماع امضا کنند تا از ارائه دقیق توافقات و تفاهم ها اطمینان حاصل شود. در این مورد، یازدهمین صورتجلسه کمیته همکاری مشترک JCC در ژوئیه 2023 پس از یک فرآیند مشورت دقیق امضا شد.

به گفته افسران وزارت برنامه ریزی، مقرر شد محمد سمیع سعید، وزیر برنامه ریزی موقت، نشست ویژه ای با مقامات امنیتی پاکستان برای بررسی اجرای اقدامات امنیتی توافق شده با چین در جریان یازدهمین دوره JCC برگزار کند.

شایان ذکر است که امتیاز قابل توجهی توسط پاکستان در مورد ایجاد نیروگاه 300 مگاواتی در گوادر داده شد. پاکستان در ابتدا در نظر داشت این پروژه را متوقف کند یا آن را به تار منتقل کند تا از زغال سنگ محلی استفاده کند. با این حال، چین از پیشنهاد پاکستان حمایت نکرد و منجر به توافق برای ادامه نیروگاه گوادر طبق برنامه موجود شد.

پاکستان متعهد شد که اجماع حاصل از هر دو طرف را دنبال کند و به شرکت های خرید برق پاکستانی دستور داد تا کسر نرخ توان ظرفیت را متوقف کنند و هر گونه مبالغ کسر شده قبلی را بازپرداخت کنند. برای اطمینان از عملکرد جاری پروژه های برق CPEC، پاکستان قول داد که به موقع دلارهای آمریکا را برای پروژه های برق CPEC برای خرید سوخت مورد نیاز مبادله کند.

چین همچنین از گنجاندن خط انتقال 500 کیلوولت از هاب به گوادر در چارچوب CPEC خودداری کرد و پیشنهادهای مربوط به توسعه بلوک‌های زغال‌سنگ تار، تبدیل زغال‌سنگ به محصولات دیگر و پروژه خط لوله گاز جنوب - شمال را رد کرد.  پیشنهادهای پاکستان برای مشارکت چین در پروژه ذخیره سازی گاز زیرزمینی استراتژیک، مطالعه لرزه نگاری ملی برای مناطق رسوبی و اکتشاف، توسعه و بازاریابی مشترک مواد معدنی فلزی نیز از صورتجلسه نهایی حذف شده است.  

با این حال، وزارت برنامه ریزی گفت که امضای یازدهمین صورتجلسه JCC بر روابط قوی بین پاکستان و چین تاکید می کند و نشان دهنده تعهد آنها به همکاری برای دستیابی به اهداف مشترک است.

اسلام آباد و پکن توافق کردند که همکاری خود را در افق امنیتی بیشتر و همچنین هر گونه توطئه ای را که باعث تخریب دوستی و همکاری دوستانه بین آنها شود، شکست دهند.

در اسناد آمده است: هر دو طرف اذعان کردند که پرسنل، پروژه‌ها و مؤسسات چینی در پاکستان با یک وضعیت امنیتی چالش‌برانگیز مواجه هستند. در سال‌های اخیر، بسیاری از شهروندان چینی که در CPEC و پروژه‌های دیگر کار می‌کنند، هدف حملات مسلحانه قرار گرفته‌اند. این حملات باعث بازنگری جدی ترتیبات نهادی شده است که برای حفاظت از منافع و زندگی چینی ها در پاکستان ایجاد شده است.

علاوه بر امنیت، عدم اجرای سیاست های توافق شده و پیشنهادات ناخواسته که توسط طرف پاکستانی ارائه می شود، کار بر روی CPEC را با مشکل مواجه کرده است.

به دلیل عدم اجماع در مورد بسیاری از این پیشنهادها، چین با گسترش بیشتر همکاری در زمینه های انرژی، تغییرات آب و هوایی و گردشگری طی یازدهمین JCC موافقت نکرد. پاکستان از رویه‌های تعیین‌شده برای جلب رضایت چین در برخی از این پروژه‌های جدید در حوزه‌های انرژی و گردشگری پیروی نکرد، و در نتیجه پکن در آخرین جلسات سطوح عالی، آن‌ها را رد کرد.

مقامات پاکستانی گفتند که هر دو طرف اکنون به اهمیت برنامه کاری تقویت شده برای حفظ امنیت شهروندان چینی و سرمایه گذاری در این کشور اذعان کرده اند. تصمیم گرفته شد که همکاری های امنیتی از طریق اجماع متقابل و وحدت هدف افزایش یابد.

پاکستان همچنین دو بخش امنیتی ویژه برای حفاظت از سرمایه گذاری چینی تحت CPEC ایجاد کرده است. اکنون تصمیم گرفته شده است که از وسایل نقلیه ضد گلوله برای تمام حرکات خارجی اتباع چینی که در این پروژه ها کار می کنند استفاده شود و پاکستان به شرکت های چینی در خرید و واردات مستقل خودروهای ضد گلوله با مشورت با ذینفعان مربوطه کمک خواهد کرد. چین اطمینان داده است که تجهیزات امنیتی و آموزش به مقامات پاکستانی را برای امنیت بی‌خطر شهروندانش فراهم می‌کند.

در گزارش آمده است که تصمیم گرفته شد چین یک مرکز آموزشی برای نگهبانان خصوصی شرکت‌های امنیتی پاکستان و پرسنل آژانس‌های مجری قانون ایجاد کند تا آنها را به تکنیک‌های مدرن و همچنین ماژول‌هایی برای حفاظت از جان شهروندانش مجهز کند.

با این حال، اسلام آباد طی این تعاملات تاکید کرد که شهروندان چینی مقیم پاکستان نیز باید به پروتکل های امنیتی و رویه های عملیاتی استاندارد (SOP) پایبند باشند. پاکستان همچنین از چین خواست اطمینان حاصل کند که کارگران این کشور از قوانین کار محلی پیروی می کنند و هر گونه نقض آنها می تواند منجر به یک حادثه ناخوشایند شود.

پاکستان نگرانی های خود را در مورد شهروندان چینی که در اقامتگاه های پراکنده زندگی می کنند، ابراز کرد و آنها را تشویق کرد که در یک الگوی خوشه ای در شهرهای بزرگ با هدف تضمین امنیت زندگی کنند. چین قول داده است که نظارت بر شرکت‌های خود را که در پاکستان فعالیت می‌کنند، تقویت کرده و اطمینان حاصل کند که آنها از مقررات امنیتی و رویه‌های استاندارد این کشور تبعیت می‌کنند. طرف پاکستانی بر لزوم بکارگیری تنها شرکت های امنیتی توانمند در محل پروژه ها تاکید کرد.

برای نفی تبلیغات فزاینده علیه CPEC، پاکستان و چین همچنین موافقت کردند که دستاوردهای این طرح چند میلیارد دلاری را به اطلاع عموم برسانند و در مورد منافع متقابل آن تبلیغ کنند.

پاکستان و چین تصمیم گرفتند تا مشارکت افغانستان را در پروژه های منطقه ای CPEC تشویق کنند. پاکستان پروژه های آینده نگر در بخش های مختلف را که برای مشارکت افغانستان پیشنهاد می شود، شناسایی خواهد کرد.

هفته گذشته، پاکستان تمدید CPEC به افغانستان را بررسی کرد. وزارت امور خارجه پاکستان به وزارت برنامه‌ریزی موقت اطلاع داد که نحوه مشارکت کشور ثالث در CPEC پس از رایزنی با همه ذینفعان با این وزارت در میان گذاشته شده است. 

ارسال نظر

 
1