خبر فوری

 
بازداشت فرمانده اصلی شورای تحریک طالبان پاکستان از بلوچستان
کد خبر :781602593

15:43 1403/04/06


برچسب ها : RAW, اعتراف, بلوچستان, پاکستان و افغانستان, تحریک طالبان پاکستان, تروریست های تحریک طالبان پاکستان, دستگیری تروریست ها, سازمان اطلاعات هند, سازمان های اطلاعاتی پاکستان, نیروهای امنیتی پاکستان,

نصرالله فرمانده اصلی شورای تحریک طالبان پاکستان در ویدیوی منتشر شده از اعترافات خود ضمن اذعان به پشتیبانی سازمان اطلاعاتی هند از گروه تجزیه طلب در بلوچستان، از خیانت این گروه به تی تی پی نیز خبر می دهد...


بلوچستان: به گزارش راز نیوز| نهاد های امنیتی پاکستان نصرالله ملقب به مولوی منصور فرمانده اصلی شورای تحریک طالبان پاکستان را از ایالت بلوچستان و ادریس معروف به ارشاد یکی دیگر از اعضای کلیدی این گروه تروریستی را دستگیر کردند.

میر ضیاء الله لانگو وزیر داخلی بلوچستان در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود در کویته گفت: ما از موفقیت بزرگی خبر می‌دهیم، نیروهای امنیتی روز گذشته در جریان عملیات مهمی، فرمانده اصلی تروریست‌ ها را دستگیر و شبکه تروریستی مهم را متلاشی کردند.

وی افزود که فرمانده دستگیر شده نصرالله یکی از اعضای شورای تحریک طالبان پاکستان می باشد که عضو کمیسیون دفاع نیز بوده است.

ویدیوی اعترافات تروریست دستگیر شده

 تروریست نصر الله در اعترافات خود، اظهار داشت: اسم من نصر الله و از قبیله محسود واقع در وزیرستان جنوبی هستم که در اقدامات خرابکارانه پیش از تشکیل تحریک طالبان پاکستان TTP نیز نقش داشتم؛ پس از تشکیل تی تی پی، به آن ملحق شدم و از 16 سال گذشته عضو این گروه می باشم.

بر اساس گزارش منتشر شده: وی در اعترافات خود اذعان داشت که به طور مستقیم در اقدامات تروریستی دست داشته و با آغاز عملیات ضد تروریستی پاکستان با عنوان "ضرب عضب"، به افغانستان فرار و در ولایت پکتیکا ساکن شدم. من در 16 سال گذشته در عملیات های تروریستی علیه نیروهای امنیتی در وزیرستان شمالی، دیره اسماعیل خان و حمله به پاسگاه های مختلف مرزی پاکستان در مرز مشترک با افغانستان  نقش داشتم.

در این گزارش آمده است: من در طول عضویت در تی تی پی در سمت های مختلف منصوب شدم که کمیسر بخش شوال وزیرستان شمالی در سال 2020 میلادی، معاون کمیسر مولوی خان سعید در مهمند باجور در سال 2021 میلادی، از سال 2023 تاکنون امیر کمیسیون دفاعی تحریک طالبان پاکستان، از جمله این منصب ها می باشند.

به گفته گزارش: وی در این ویدیو می گوید که مسئولیت من کنترل امور نظامی، اداری و مالی تی تی پی بود و همچنین مسئولیت حفاظت از سلاح و تجهیزات ارسالی به تشکیلات در پاکستان را نیز برعهده داشتم. مفتی نور ولی محسود امیر تی تی پی و مفتی مزاحم وزیر دفاع این گروه در ژانویه 2024 میلادی با فراخواندن من به قندهار، به من گفتند که باید برای هدفی خاص به ایالت بلوچستان پاکستان بروم؛ به همین منظور قرار بود من با عبور از اسپین بولدک و با راهنمایی ارتش آزادی بخش بلوچBLA از جنوب بلوچستان، مرز را عبور کنم.

او می گوید که این برنامه ریزی توسط امیر تی تی پی و بشیر زیب فرمانده ارتش آزادی بخش بلوچ صورت گرفته بود؛ و این مشارکت با حمایت سازمان اطلاعاتی هند موسوم به "را" که به دنبال اشتراک و ادغام دو گروه بود، انجام گرفت. آنها به دنبال ایجاد پایگاه های تی تی پی در منطقه خضدار بلوچستان بودند. هدف از این ادغام، ایجاد پناهگاه های امن در مناطق مختلف بلوچستان، انجام اقدامات تروریستی در آنجا و ایجاد ناآرامی در بلوچستان بود.

وی همچنین اظهار داشت: مفتی مسعود و مفتی مزاحم به من گفتند که سازمان "را" با ایجاد پایگاه های ما در بلوچستان به دنبال سه هدف: هدف قرار دادن شهروندان چینی و نابودی سی پیک، برجسته سازی موضوع ربایش افراد از طریق ربایش و اخاذی با هدف بدنام کردن نهادهای امنیتی و ترویج ناامنی و اضطراب بین مردم، می باشد.

سوال در مورد اتحاد غیرطبیعی BLA و TTP

تروریست دستگیر شده گفت که من در مورد شریعت مربوط به بلوچستان و BLA سوال کردم اما مولوی نور ولی اکیدا دستور داد که در مورد مسائل مذهبی با BLA صحبت نکنید. مفتی گفت که بی ال ای هیچ ارتباطی با دین و شریعت ندارد، با شنیدن این اظهارات زمانیکه من در مورد این اتحاد غیر طبیعی سوال پرسیدم، امیر به شدت عصبانی شد اما با وساطت مفتی مزاحم، مسئله حل شد.

تروریست نصر الله افزود: با یکی از اعضای بی ال ای با گذر از مناطق صعب العبور مرز را رد کردیم و وی پس از آن ما را تحویل یکی از رهبران BLA داد که تا نزدیکی قلات با او سفر کردیم؛ این رهبر در طول این مدت حرکات مشکوکی داشت و در نهایت ما در نزدیکی نیروهای امنیتی رها کرده و فرار کرد؛ درحالیکه ما سعی داشتیم فرار کنیم، نیرو های امنیتی ما را دستگیر کردند. ارتش آزادی بخش بلوچ بر اساس برنامه ریزی خود ما را فریب داد و هر آنچه که ما در طول بازجویی گفته ایم، راست بود.

تروریست دستگیر شده: تمامی امور بی ال ای توسط سازمان "را" مدیریت می شوند

وی فاش کرد که پشت پرده تمامی تشکیلات تی تی پی از جمله امور مالی آن هند، می باشد.  نور ولی محسود امیر تی تی پی با جاسوس سازمان "را" در سفارتخانه هند در کابل، دیدار می کند و تمامی این امور با حمایت دولت فعلی افغانستان انجام می شود. دولت فعلی افغانستان همچنین حمایت مالی، آموزشی و تامین نیرو را نیز برای تحریک طالبان پاکستان انجام می دهد.

بیانیه تحریک طالبان پاکستان

گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان در بیانیه ای ضمن رد کردن اظهارات بیان شده در رسانه های پاکستان در خصوص ارتباط این گروه با سازمان اطلاعاتی هند و همچنین ارتباط سازمانی با ارتش آزادی بخش بلوچ، اظهار داشت: مولوی نصر الله مدتی طولانی است که در بلوچستان حضور دارد و وی از همانجا هم دستگیر شده است.

در ادامه گفته شد که الحمدلله تحریک طالبان روابط خود با امارت اسلامی را انکار نمی کند اما مدعای فراهم کردن کمک هالی مالی و تامین نیرو توسط امارت برای تحریک طالبان برخلاف حقایق می باشد.

ارسال نظر

 
1