خبر فوری

 
پاکستان: شورش افراط گرایان علیه مسیحیان به بهانه اهانت اعضای جامعه مسیحی به مقدسات اسلامی
کد خبر :76825979

10:40 1402/05/26


برچسب ها : افراط گرایان اهل سنت, افراط گرایی, پلیس پنجاب, تحریک لبیک پاکستان, جرانواله, فیصل آباد, مسیحی, کلیسا,

در یک ویدئوی منتشر شده در شبکه‌های مجازی می‌توان مشاهده کرد یک فرد در بلندگوهای مسجد ضمن اعلام خبر توهین به مقدسات اسلامی از مردم مسلمان منطقه می‌خواهد از خانه‌های خود خارج شوند.


پنجاب: به گزارش راز نیوز| به دنبال صدور خبری مبنی بر اهانت دو تن از اعضای جامعه مسیحی به مقدسات اسلامی و قرآن کریم در شهر جرانواله ایالت پنجاب پاکستان، شورش از سوی افراط گرایان حزب تحریک لبیک پاکستان علیه مسیحیان کلید زده شد و این شهر در طول یک روز گذشته در آتش افراط گرایی به خود سوخت.

بر اساس جزئیات منتشر شده، پس از تشکیل پرونده قضایی علیه دو فرد مسیحی مبنی بر اظهارات گستاخانه علیه ساحت پیامبر گرامی اسلام(ص) در میدان سینمای شهر جرانواله از توابع شهرستان فیصل آباد ایالت پنجاب و درج کلمات توهین آمیز در قرآن کریم به خط سرخ، این شهر به صحنه یورش گسترده مسلمانان به اماکن عمومی و خصوصی اعضای جامعه مسیحیان تبدیل گشت.

در یک ویدئوی منتشر شده در شبکه‌های مجازی می‌توان مشاهده کرد یک فرد در بلندگوهای مسجد ضمن اعلام خبر توهین به مقدسات اسلامی از مردم مسلمان منطقه می‌خواهد از خانه‌های خود خارج شوند.

بلافاصله پس از انتشار این خبر، افراط گرایان به کلیسا و منازل مسیحیان یورش برده و چندین کلیسا را به آتش کشیدند، اغتشاش گران همچنین به دفتر دستیار کمیسر شهر جرانواله نیز حمله و به اموال موجود در دفتر آسیب وارد کردند.

به دنبال این اقدام افراط گرایان، اعضای جامعه مسیحی ساکن شهر جرانواله که دچار رعب و وحشت شده بودند با ترک خانه‌های خود شب را در زیر آسمان باز به سر کردند.

عثمان انور معاون بازرس کل پلیس پنجاب در گفتگو با رسانه‌ها از تلاش پلیس برای رایزنی با اغتشاش گران خبر داد و گفت: یک کلیسای بزرگ و دو الی سه کلیسای کوچک دیگر در منطقه وجود دارد و ما در حال تلاش برای برقراری ثبات در سطح شهر با همکاری کمیته‌های صلح هستیم.

در یک ویدئوی منتشر شده مشاهده می‌شود پلیس در حال تلاش برای رایزنی با اغتشاش گران است و این اطمینان را به آنان می‌دهد که افراد متهم در این باره(اهانت به مقدسات) طبق قانون مجازات خواهند شد، اما با این وجود اغتشاشگران بر مجازات فوری عاملان اهانت به مقدسات اسلامی تأکید دارند.

حافظ طاهر محمود اشرفی رئیس شورای علمای پاکستان در بیانیه‌ای ضمن محکوم نمودن حوادث جرانواله ابراز داشت: چنانچه توهینی صورت گرفته است قانون آن برای مجازات مجرمان وجود دارد.

وی افزود: تأمین و حفظ امنیت اقلیت‌های مذهبی وظیفه دستگاه حاکمیت است، ما از وزیر ارشد ایالت پنجاب درخواست می‌کنیم در این رابطه تحقیقات نموده و تمامی عوامل دخیل در حمله به کلیساها و اهانت به صلیب مقدس را به اشد مجازات برساند.

انوار الحق کاکر نخست وزیر دولت موقت پاکستان نیز طی اظهاراتی این حادثه تلخ را به شدت محکوم کرد و انجام اقدامات قانونی علیه عناصر دخیل در این حادثه را خواستار شد.

وی در بیانیه خود در بستر شبکه اجتماعی اکس(توییتر سابق) اظهار داشت: من از دیدن صحنه‌های جرانواله آشفته شدم، با تمامی کسانی که با زیر پا نهادن قانون، اقلیت‌ها را هدف قرار داده‌اند برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

محمد شهباز شریف نخست وزیر سابق پاکستان نیز طی بیانیه‌ای این رویداد تلخ و خشونت آمیز را محکوم نموده و انجام اقدامات قانونی علیه تمامی عوامل شریک در این واقعه را خواستار شد.

به دنبال وقوع این اقدامات خشونت آمیز در سطح شهر جرانواله وضعیت این شهر همچنان وخیم و ناآرام گزارش می‌شود، تمامی مدارس و دفاتر سازمان‌های خصوصی و دولتی تعطیل شده و هرگونه تجمع 4 نفر و یا بیش از آن در سطح شهر طبق ماده 144 قانون ممنوع است.

علی عنان قمر معاون کمیسر با اعلام خبر اجرای ماده 144 قانون اظهار داشت: با توجه به ناآرامی‌های گسترده جرانواله این محدودیت‌ها اعمال شده است.

دولت موقت ایالت پنجاب در واکنش به اتفاقات جرانواله از آغاز یک تحقیقات در سطوح عالی در این باره خبر داد و گفت: برای برهم زدن وضعیت امنیت پاکستان توطئه صورت گرفته است و برخی افراد با اهانت به قرآن کریم احساسات مسلمانان را خدشه دار کردند، تحقیقات در این زمینه آغاز شده و تمامی افراد مؤثر در این حادثه دستگیر خواهند شد.

به گفته دولت محلی ایالت پنجاب، این خشونت‌ها هیچ تلفات جانی به همراه نداشته است.

پلیس پنجاب نیز طی بیانیه‌ای از دستگیری 128 نفر در ارتباط با این ناآرامی‌ها خبر داد و گفت: تحقیقات با استفاده از فناوری‌های روز علمی در حال انجام است.

به گفته رضوان خان رئیس پلیس منطقه، تاکنون 128 نفر در ارتباط با پرونده اغتشاشات جرانواله دستگیر شده‌اند.

به دنبال وقوع این ناآرامی‌ها در شهر جرانواله پلیس علاوه بر اعضای کمیته صلح اسامی 42 فرد دارای هویت مشخص و 600 فرد نامشخص را به عنوان متهمان اصلی در پرونده اغتشاشات درج نموده است، در این پرونده افراد تحت ماده‌های مرتبط با اقدامات خلاف قانون همچون تروریسم، خسارت زدن به اموال دولتی و خصوصی، اغتشاش و آتش زدن و غیره تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

به گفته کمیسیون ملی حقوق بشر(NCHR) پاکستان، گزارش‌های اولیه از به آتش کشیده شدن 4 کلیسا حکایت دارد.

لازم به ذکر است جرانواله از توابع فیصل آباد سومین شهر بزرگ پاکستان است، در سال 2009 میلادی نیز چنین رویداد مشابهی در بخش گوجره از توابع شهرستان توبه تیک سینگ واقع در مجاورت شهرستان فیصل آباد رخ داد.

در آن زمان نیز عناصر گروه‌های افراط گرای مذهبی چندین خانه اعضای جامعه مسیحیان را به آتش کشیدند، در نتیجه این اقدامات خشونت آمیز 7 شهروند مسیحی کشته شدند.

ارسال نظر

 
1