خبر فوری

 
آغاز یک تحول جدید در روابط پاکستان و عربستان؛ امضای بیش از 27 یادداشت تفاهم
کد خبر :763214375

10:52 1403/07/20


برچسب ها : اسلام آباد, امنیت سایبری, انرژی, پاکستان و عربستان, پاکستان و عربستان سعودی, ژنرال سید عاصم منیر احمد, سپهبد عاصم منیر, سرمایه گذاری, فرمانده ارتش پاکستان, محمد شهباز شریف, معدن, منابع انسانی, نخست وزیر پاکستان, وزیر سرمایه گذاری, کشاورزی, یادداشت تفاهم,

پاکستان و عربستان سعودی 27 یادداشت تفاهم به ارزش بیش از 2 میلیارد دلار برای همکاری در زمینه های مختلف به ویژه انرژی، کشاورزی، معدن، منابع انسانی و امنیت سایبری را امضا کردند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | پاکستان و عربستان سعودی 27 یادداشت تفاهم به ارزش بیش از 2 میلیارد دلار برای همکاری در زمینه های مختلف به ویژه انرژی، کشاورزی، معدن، منابع انسانی و امنیت سایبری را امضا کردند.

این تفاهم نامه ها با حضور مقامات عالی پاکستان از جمله نخست وزیر شهباز شریف و عاصم منیر فرمانده ارتش و شیخ خالد بن عبدالعزیز الفالح وزیر سرمایه گذاری عربستان سعودی در نشستی که روز پنجشنبه در اسلام آباد برگزار شد، امضا گردید.

دو کشور رونوشت هایی از تفاهم نامه های امضا شده در حوزه های صنعت، کشاورزی، فناوری اطلاعات (IT)، غذا، آموزش، معدن، بهداشت، نفت، انرژی، مواد معدنی و سایر زمینه های همکاری متقابل را مبادله کردند.

در این مراسم توافق شد همکاری های دو کشور در زمینه‌های نساجی، بخش ساختمان، انرژی حمل‌ و نقل، نفت، امنیت سایبری افزایش یابد.

در این مراسم همچنین افزایش صادرات ادویه و سبزیجات بین عربستان و پاکستان و همچنین تفاهم نامه های ایجاد تراشه های نیمه هادی پیشرفته در عربستان سعودی و همکاری بین دو کشور در خصوص نیروی انسانی ماهر و متخصص به امضا رسید.

نخست وزیر پاکستان در مراسم امضای تفاهم نامه ها بیان کرد: امضای تفاهم نامه های همکاری میان پاکستان و عربستان، آغاز یک تحول جدید در روابط دوجانبه است.

وی افزود: من از سفر هیئت سعودی به پاکستان بسیار خوشحالم، سفر شما به پاکستان مظهر واقعی صداقت و عشق عربستان به مردم پاکستان است.

شهباز شریف با بیان اینکه مراسم امروز فرصت های بیشتری را در آینده ایجاد می کند، گفت: این تفاهم نامه ها را در زمان آینده به توافقات عملی تبدیل خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: خالد عبدالعزیز الفالح وزیر سرمایه گذاری عربستان نقش مهمی در توسعه اقتصاد عربستان داشته است و با حضور وی در اینجا معتقدیم سرمایه گذاری دوجانبه بین دو کشور ارتقا خواهد یافت، زیرا که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نیز به توسعه پاکستان علاقه مند است.

وی بیان کرد: شاخص های اقتصادی پاکستان در ماه های اخیر به دلیل سیاست های اقتصادی محتاطانه دولت و همکاری دوستانی مانند عربستان سعودی و چین بهبود یافته است.

نخست وزیر پاکستان خاطرنشان کرد: حواله های خارجی و صادرات ما با جهش مواجه است و تورم از 32 درصد در ماه جاری به 6.9 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: پاکستان و عربستان سعودی همواره از یکدیگر حمایت کرده اند، اکنون زمان آن فرا رسیده است که این روابط را به یک رابطه توسعه اقتصادی، همکاری و ترویج سرمایه گذاری تبدیل کنند.

وی همچنین وزیر سرمایه گذاری عربستان را در جریان برنامه خصوصی سازی دولت قرار داد و عربستان سعودی را تشویق کرد تا در بخش هوانوردی پاکستان به ویژه در برون سپاری فرودگاه های بین المللی پاکستان سرمایه گذاری کند.

نخست وزیر از رهبری عربستان سعودی در سازمان همکاری اسلامی (OIC) با توجه به موضع این کشور در موضوعاتی مانند فلسطین، کشمیر و اسلام هراسی قدردانی کرد.

در همین حال، وزیر سرمایه گذاری سعودی بر عزم عربستان برای افزایش سبد سرمایه گذاری در پاکستان به ویژه در زمینه های معدن، کشاورزی، امنیت غذایی و زیرساخت ها تاکید کرد و گفت: 27 تفاهم نامه ای که امروز امضا می شود، آغاز راه است.

در پایان این مراسم شهباز شریف نخست وزیر پاکستان به نمایندگان سعودی از حمایت و تعهد همه جانبه دولت برای اجرای پروژه ها و تلاش های دوجانبه بدون هیچ گونه تاخیر و مانعی اطمینان داد.

ارسال نظر

 
1