خبر فوری

 

پنجاب: به گزارش راز نیوز | اسلام آباد در خصوص اظهارات دونالد لو دیپلمات آمریکایی در مورد خط لوله گاز پاکستان و ایران بیان کرد: پاکستان مصمم به تکمیل این پروژه است.

دونالد لو دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی در نشست کمیته فرعی وزارت امور خارجه آمریکا در واشنگتن طی پاسخ به سوالی درباره پروژه خط لوله گاز پاکستان و ایران گفت: به طور کامل از هدف دولت ایالات متحده آمریکا برای توقف این خط لوله گاز حمایت می کنم.

در همین حال، ممتاز زهرا بلوچ سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در پاسخ به سوالی که در این باره در نشست خبری هفتگی پرسیده شد، اظهار داشت: پاکستان بارها پایبندی خود را به پروژه خط لوله گاز پاکستان - ایران اعلام کرده است. همچنین اتخاذ تصمیمات در خصوص این پروژه بر عهده دولت پاکستان خواهد بود.

وی ساخت خط لوله گاز را در این برهه از زمان حائز اهمیت دانست و افزود: این خط لوله گاز توسط پاکستان در حال ساخت است و ما به ساخت این پروژه متعهد هستیم.

دونالد لو دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی که در کمیته مطرح شد اظهار داشت: پس از آنکه دولت اسلام آباد ساخت یک بخش 80 کیلومتری خط لوله گاز ایران-پاکستان (IP) را در فوریه تصویب کرد، آمریکا در تلاش است تا ساخت این پروژه را متوقف کند.

وی افزود: روابط پاکستان و ایران امروز در سطح نسبتاً پایینی قرار دارد و ما این خط لوله پیشنهادی بین ایران و پاکستان را زیر نظر داریم.

دستیار وزیر امور خارجه آمریکا از تداوم مذاکره با مقامات پاکستان خبر داد و گفت: در واقع نمی دانم بودجه چنین پروژه ای از کجا تامین می شود ولی فکر نمی کنم که سرمایه گذاران بین المللی علاقه ای به تامین مالی چنین پروژه هایی داشته باشند.

هدف اصلی این پروژه در واقع تأمین گاز از ایران به پاکستان و هند بود، اما به دلیل تحریم های بین المللی علیه ایران، این پروژه مدت ها متوقف شده است.

ایالات متحده از ابتدا با این پروژه مخالفت و خاطر نشان کرده بود که اگر پاکستان از این پروژه پیروی کند، با مجازات های مالی روبرو خواهد شد.

این طرح همچنین شامل این شرط است که اگر طرفی در مهلت تعیین شده ساخت بخشی از خط لوله خود را تکمیل نکند، ممکن است مجبور به پرداخت جریمه مالی شود.

ارسال نظر

 
1