خبر فوری

 
دیدار نخست وزیر هند با مقامات کشورهای مختلف در حاشیه پانزدهمین نشست گروه بریکس در آفریقای جنوبی
کد خبر :709341784

18:55 1402/06/03


برچسب ها : آفریقای جنوبی, بریکس, رئیس جمهور سنگال, روابط دوجانبه, نارندرا مودی, نخست وزیر هند, همکاری دوجانبه, هند و آفریقای جنوبی, هند و اتیوپی, هند و ایران, هند و سنگال,

نارندرا مودی نخست وزیر هند در راس هیئتی در تاریخ 1 شهریور (22 اوت) برای شرکت در پانزدهمین نشست گروه بریکس وارد شهر ژوهانسبورگ پایتخت اقتصادی آفریقای جنوبی شد.


 

ژوهانسبورگ: به گزارش راز نیوز | نارندرا مودی نخست وزیر هند در راس هیئتی در تاریخ 1 شهریور (22 اوت) برای شرکت در پانزدهمین نشست گروه بریکس وارد شهر ژوهانسبورگ پایتخت اقتصادی آفریقای جنوبی شد.

وی در حاشیه نشست سران کشورهای عضو بریکس در آفریقای جنوبی با مقامات کشورهای مختلف از جمله ایران، موزامبیک، سنگال و اتیوپی دیدار و گفتگو کرد.

به نقل از ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه 2 شهرویور (24 اوت) در حاشیه پانزدهمین نشست گروه بریکس، در دیدار با نارندرا مودی نخست وزیر هند، با اشاره به سابقه روابط دیرینه تمدنی و فرهنگی دو کشور اظهار داشت: ایران و هند همواره روابط دوستانه‌ ای داشته‌ اند و در حال حاضر از روابط سیاسی و دیپلماتیک مطلوبی برخوردارند، اما روابط اقتصادی دوجانبه متناسب با این روابط دوستانه توسعه نیافته است.

وی افزود: ایران و هند ظرفیت ‌ها و زمینه ‌های خوبی برای گسترش همکاری ‌ها در عرصه‌ های علمی، فناوری، فضایی، انرژی و ترانزیت دارند. همچنین تقویت همکاری ‌های فیمابین در زمینه کریدور شمال-جنوب می‌ تواند منافع هر دو کشور و هر دو ملت را تامین کند.

در همین حال، نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از پیوستن ایران به گروه بریکس، گفت: حضور ایران در این گروه می‌تواند انرژی مضاعفی به فعالیت‌های آن ببخشد.
نخست وزیر هند ضمن اشاره به سوابق روابط تمدنی و فرهنگی دو کشور، از علاقمندی کشورش برای گسترش هر چه بیشتر روابط دوجانبه در عرصه‌ های مختلف خبر داد.
 
نخست وزیر هند همچنین در حاشیه نشست سران عضو بریکس، در دیدار با فیلیپ نیوسی رئیس جمهور موزامبیک موضوعات مورد علاقه دوجانبه از جمله گسترش روابط و همکاری به نفع مردم دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد.

در ادامه همچنین لکی سال رئیس جمهور سنگال و نارندرا مودی نخست وزیر هند به گفتگو و رایزنی در خصوص تقویت مناسبات دوجانبه به ویژه در بخش هایی مانند انرژی، زیرساخت ها و دفاع پرداختند.

در این نشست نارندرا مودی خطاب به لکی سال بیان کرد: هند، سنگال را یک شریک با ارزش در توسعه می داند.

وی همچنین در ادامه تماس های خود با مقامات کشورهای مختلف، با آبی احمد علی نخست وزیر اتیوپی دیدار کرد و عضویت اتیوپی به بریکس را به ایشان تبریک گفت.

در این دیدار، موضوعات مورد علاقه دوجانبه از جمله گسترش روابط و همکاری میان هند و اتیوپی به ویژه در زمینه های تجارت، دفاع و ارتباطات مردمی مورد بحث و تبادل نظر دو طرف قرار گرفت.

ارسال نظر

 
1