خبر فوری

 

واشنگتن: به گزارش راز نیوز | اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا از جمله سوزان وایلد، جان جیمز و جک برگمن رئیس مشترک کمیته پاکستان در کنگره ایالات متحده، نامه ای به رئیس جمهور جو بایدن نوشته و خواستار پایبندی به قطعنامه 901 و حمایت از تغییر سیاست ایالات متحده در قبال پاکستان شدند.

این نامه خواستار تغییر در رهبری سفارت ایالات متحده در اسلام آباد است و بیان می کند که سفیر دونالد بلوم نتوانسته به نگرانی های جامعه پاکستانی-آمریکایی رسیدگی کند.

شرح نامه اعضای کنگره آمریکا به رئیس جمهور جو بایدن

اعضای کنگره آمریکا در ابتدای این نامه از جو بایدن خواستند تا اقدامات لازم را برای عمل به مفاد قطعنامه 901 (حمایت از دموکراسی و حقوق بشر در پاکستان) که مجلس نمایندگان ایالات متحده آن را با اکثریت قاطع آراء تصویب کرده است، انجام دهد.

این قانون دموکرات ها و جمهوری خواهان را در حمایت از تغییر سیاست ایالات متحده با تمرکز بر تشدید نقض حقوق بشر و فرسایش آزادی های مدنی در پاکستان پس از انتخابات ناقص و نامشروع مجلس ملی در فوریه 2024 گرد هم آورد.

مشخصه این انتخابات بی نظمی گسترده، تقلب در انتخابات و سرکوب حزب اصلی کشور به نام تحریک انصاف پاکستان (PTI) توسط دولت حاکم، سلب حق رای از حزب در پیشروی رای گیری و همچنین معکوس کردن نتایج در سطح حوزه می باشد که نشان دهنده یک پیروزی قاطع برای نامزدهای مستقل وابسته به حزب PTI بود.

ما با نگرانی متذکر می شویم که گزارش های نظارتی مهم انتخابات از جمله گزارش های نهایی توسط گروه ناظر مشترک المنافع و گزارش اتحادیه اروپا از انتشار عمومی توسط مقامات پاکستانی جلوگیری شده است.

پس از انتخابات وضعیت کشور با محدودیت های بی رویه آزادی های مدنی از جمله آزادی بیان وخیم تر شده است و مقامات پاکستانی با گزارش هایی مبنی بر تلاش‌های گسترده در خصوص کاهش سرعت دسترسی به اینترنت، از رویکردی استبدادی فزاینده برای مهار مخالفان، از جمله استفاده از دستگیری های جمعی، بازداشت‌های خودسرانه، و اعمال محدودیت ها علیه پلتفرم های اجتماعی استفاده کرده‌اند.

نقطه کانونی نگرانی ما بازداشت غیرقانونی عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان است که به طور گسترده به عنوان محبوب ترین شخصیت سیاسی پاکستان شناخته می شود.

در همین حال، کارگروه حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد بازداشت های خودسرانه همراه با عفو بین الملل و سازمان های برجسته حقوق بشر از سراسر جهان خواستار آزادی فوری عمران خان شده است.

بسیاری از فعالان مرتبط با عمران خان رئیس حزب PTI، از جمله رهبران ارشد حزب مانند یاسمین رشید و شاه محمود قریشی بیش از یک سال است که در بازداشت به سر می برند.

ما فوراً از دولت ایالات متحده می‌خواهیم که از آزادی فوری نخست وزیر سابق پاکستان و همه زندانیان سیاسی دفاع کند و از ایمنی آنها مطابق با یافته‌های گزارش کارگروه سازمان ملل متحد اطمینان حاصل نماید.

با توجه به این تحولات نگران کننده، ما معتقدیم که تغییر رهبری در سفارت ایالات متحده آمریکا در اسلام آباد یک امر ضروری است، زیرا دونالد بلوم سفیر کنونی ایالات متحده، با بی توجهی به نگرانی های جامعه پاکستانی-آمریکایی، به نقش مهم خود به عنوان مدافع آزادی زندانیان سیاسی، احیای حقوق بشر، یا احترام به اصول دموکراتیک عمل نکرده است.

بلافاصله پس از انتخابات، زمانی که جامعه پاکستانی آمریکایی و بسیاری از اعضای کنگره خواستار تحقیق در مورد انتخابات قبل از به رسمیت شناختن دولت جدید توسط ایالات متحده بودند، دونالد بلوم شخصاً بیانیه ای صادر کرد و از دولت جدید استقبال نمود.

ما متقاعد شده ایم که ایالات متحده می تواند و باید بهتر عمل کند، زیرا اصول بنیادین و هم منافع بلندمدت آمریکا، ما را وادار می‌کند که سیاست ایالات متحده را در قبال پاکستان پیش ببریم که حقوق بشر، کرامت انسانی و آرمان‌های مردم پاکستان را در مرکز آن قرار می‌دهد.

در نهایت، ما بر این باوریم که بسیاری از منافع حیاتی مشترک کشورهای ما تنها در صورتی می‌تواند به طور موثر و پایدار پیش برود که با رویکرد ایالات متحده که ناشی از تعهد قوی به فرآیند دموکراتیک و حقوق جهانی است، همراه باشد.

اعضای کنگره آمریکا در پایان نامه خود خطاب به جو بایدن اظهار داشتند: ما از توجه شما به این موارد فوری قدردانی می کنیم و مشتاقانه منتظر تعامل بیشتر با دولت شما در مورد اینکه چگونه سیاست ایالات متحده می تواند به احیای دموکراسی و حمایت از حقوق بشر در پاکستان منجر شود، هستیم.

ارسال نظر

 
1