خبر فوری

 

کابل: به گزارش راز نیوز | به دستور ویژه نخست وزیر پاکستان، محمد خرم آغا معاون وزیر کشور روز پنجشنبه به کابل سفر کرد و با محمد نبی عمری معاون وزیر کشور طالبان افغانستان به طور مفصل به گفتگو و رایزنی پرداخت.

در این دیدار، حمله تروریستی به مهندسان چینی در منطقه بشام از توابع شهرستان شانگله ایالت خیبر پختون خوا در تاریخ 7 فروردین (26 مارس) مورد توجه قرار گرفت.

معاون وزیر کشور پاکستان نتایج تحقیقات دولت در خصوص حمله بشام را با همتای طالبانی خود به اشتراک گذاشت و از افغانستان برای دستگیری مهاجمان و عناصر تروریستی درخواست کمک کرد.

وی همچنین بر تعهد افغانستان برای جلوگیری از استفاده از قلمرو خود برای هرگونه فعالیت های تروریستی علیه سایر کشورها از جمله پاکستان تأکید کرد.

معاون وزیر کشور طالبان افغانستان همچنین موافقت کرد که یافته های تحقیقات را بررسی و متعهد شد که با طرف پاکستانی همکاری کند تا تحقیقات به نتیجه منطقی خود برسد.

در پایان این نشست، طرفین در مورد گسترش همکاری برای مقابله با تهدید تروریسم برای کشورهای منطقه و رسیدگی به نگرانی های مطرح شده توسط پاکستان توافق کردند.

هفتم فروردین ماه سال جاری در حمله انتحاری به خودروی حامل اتباع چینی در منطقه بشام ایالت خیبر پختون خوا 6 نفر از جمله 5 مهندس چینی کشته شدند.

پس از این حادثه که توسط اتباع افغانستانی مدیریت شد، وزیر کشور پاکستان با برجسته سازی این مسئله که این عملیات به صورت کامل از خاک افغانستان انجام گرفته است، اظهار کرد: رهبری گروه ممنوعه تحریک طالبان پاکستان TTP این عملیات را تحت برنامه ای مهم طرح ریزی کرده و سازمان های اطلاعاتی دشمن نیز برای این عملیات مبلغ هنگفتی پرداخت کرده اند.

وی در ادامه، گفت: ما از دولت موقت طالبان افغانستان می خواهیم تا به همراه نور ولی محسود سرکرده تی تی پی، عوامل دخیل در این حادثه تروریستی از جمله بختیار شاه، قاری عبدالله، خان لاله و عظمت الله رهبر منطقه مالاکند را بازداشت و تحویل پاکستان دهد تا روابط دوستانه میان دو کشور حفظ شوند.

در مقابل نیز، ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی طالبان افغانستان خطاب به رسانه ها بیان کرد: پاکستان با انتشار اخبار حمله به مهندسان چینی در پاکستان به دنبال ایجاد بی اعتمادی میان چین و افغانستان است.

وی خاطر نشان کرد: کشته شدن مهندسان چینی در بشام ربطی به افغانستان ندارد و یک مسئله داخلی پاکستان است.

 

ارسال نظر

 
1