خبر فوری

 
جرگه ملی پشتون ها با مجوز دولت های فدرال و محلی آغاز شد
کد خبر :647643324

13:33 1403/07/21


برچسب ها : PTM, جنبش حفاظت از پشتون, دولت محلی ایالت خیبر پختون خوا, شهرستان خیبر, علی امین خان گنداپور, منظور پشتین, وزیر ارشد ایالت خیبر پختون خوا,

جرگه ملی پشتون پس از اقدامات سرکوب گرایانه پاکستان، طی نشست رهبران پی تی ام با مقامات دولت های فدرال و محلی، موفق به دریافت مجوز مشروط برای برگزاری شد.


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| جرگه/دادگاه ملی پشتون پس از مذاکرات میان جنبش حفاظت از پشتون با دولت های فدرال پاکستان و محلی ایالت خیبر پختون خوا، با وجود قرار گرفتن این جنبش در فهرست گروه های ممنوعه، موفق به برگزاری جرگه در منطقه جمرود از شهرستان خیبر شد.

منظور پشتین رهبر جنبش حفاظت از پشتون PTM طی مصاحبه مطبوعاتی گفته بود که این جرگه از روز شنبه آغاز می شود و در دو روز اول اقدام به تبادل اطلاعات و مشورت صورت می گیرد و روز سوم تصمیم نهایی اعلام خواهد شد.

شایان ذکر است این جنبش از مدتی قبل اعلام کرده بود که قرار است مورخه 11 اکتبر برابر 20 مهر، دادگاه ملی پشتون ها را با حضور رهبران ملی گرای ایالات خیبر پختون خوا و بلوچستان با هدف مبارزه با ناامنی و احیای حقوق پشتون ها برگزار کند. پس از منتشر شدن این اطلاعیه، دولت فدرال با همکاری دولت محلی ایالت خیبر پختون خوا به دنبال سرکوب و جلوگیری از برگزاری این جرگه بود و به همین منظور نه تنها جنبش پی تی ام را گروهی ممنوعه اعلام کرد، بلکه نیروهای امنیتی را نیز به محل تجمع مردم برای برگزاری جرگه اعزام و با تیراندازی و شلیک گاز های اشک آور به دنبال پراکنده کردن معترضان بود.

پس از صدور مجوز برای برگزاری این دادگاه ملی پشتون ها، کاربران در فضای مجازی این سوال را مطرح می کنند که اگر دولت قصد صدور مجوز را داشت، پس این لشکرکشی و ممنوعه قرار دادن برای چه بود؟ و کدامین عوامل باعث صدور این مجوز شده است؟

هیچگونه شعار یا سخنی علیه ارتش پاکستان ایراد نخواهد شد

وکیل سیف سخنگوی دولت محلی ایالت خیبر پختون خوا می گوید که پس از نشست رهبران پی تی ام و علی امین گنداپور وزیر ارشد ایالت تصمیمی در مورد این جرگه اتخاذ شد و نتیجه این بود که دیگر جنبش پی تی ام برگزار کننده این جرگه نیست و جرگه تنها زیرنظر دولت محلی ایالت و توسط وزیر ارشد خیبر پختون خوا برگزار می شود و تمامی احزاب در آن شرکت خواهند کرد.

وکیل در ادامه خاطر نشان کرد که مجوز برگزاری این جرگه مشروط به عدم سخنرانی و شعار دادن علیه حاکمیت پاکستان است. پرچم هیچ سازمانی در این جرگه برافراشته نخواهد شد و تنها در مورد برقراری صلح و مشکلات پیش روی قوم پشتون صحبت می شود.

وی گفت که "همه این شروط از سوی همه اعضای جرگه پذیرفته شده است و دیگر این شورش علیه پاکستان به حساب نمی‌آید، بلکه با اجازه دولت پاکستان و از طریق جرگه ای که توسط آنها ایجاد شده است، این گردهمایی درحال برگزاری است."

اختر علی شاه بازرس کل بازنشسته در پاسخ به این سوال که چگونه یک گروهی که از سوی دولت فدرال ممنوعه قرار داده شده است می تواند گردهمایی برگزار کند و آیا این خلاف مقررات نیست؟، گفت: نمونه ها و مثال های زیادی در این مورد وجود دارد، مثلا آمریکا که طالبان را تروریست خوانده بود، با آنها مذاکرات کرد، یا گروه های مختلف ممنوعه ای که در فیض آباد و اسلام‌آباد اعتراضات کرده یا جلساتی را برگزار کرده اند. تا جایی هم که بحث مربوط به پی تی ام است باید گفت که این یک حزب صلح پسندی است که هیچگونه مدارکی دال بر دخیل بودن آن در اقدامات خشونت آمیز وجود ندارد.

"قوم پشتون با وجود داشتن منابع، اختیار و کنترلی بر آنها ندارد"

مولانا خانزیب یکی از علمای پشتون طی سخنرانی در کمپ باجور در محل برگزاری دادگاه ملی پشتون می گوید که قوم پشتون یک قوم بزرگی است که حدود 80 کشور در جهان وجود دارند که جمعیت هرکدام از آنها کمتر از جمعیت این ملت است.

 

گفتنی است در محل برگزاری این جرگه نزدیک به 80 خیمه با اسامی مناطق مختلف از ایالت خیبر پختون خوا برپا شده اند تا رهبران هر منطقه به مسائل و مشکلات خود رسیدگی کنند.

مولانا خانزیب، افزود: ما با این وجود که منابع داریم، اما اختیار و کنترلی بر آنها نداریم و به همین دلیل این ملت مجبور است در کل جهان از جمله پنجاب و کراچی در به در باشد و زندگی خارج از سرزمین خود را بگذراند. سوال این است که امنیت، مشاغل و زیرساخت در یک بخشی از پاکستان وجود دارد اما در این سرزمین نه امنیتی هست، نه کسب و کاری و نه هیچگونه تسهیلات دیگری؛ وی از جوانان خواست تا برای بقای خود و نسل های آینده شان، به اتحاد ادامه دهند .

از طرفی برخی از کاربران در فضای مجازی با انتشار عکس هایی مدعی شده اند که هرچند دولت محلی پتو و خیمه هایی را برای اقامت شبانه در محل جرگه تدبیر کرده و این جرگه زیر نظر دولت محلی درحال برگزاری است، اما همچنان راه های منتهی به محل برگزاری جرگه مسدود بوده و حتی سرویس اینترنت و سیگنال مخابراتی در محل وجود ندارد.

ارسال نظر

 
1