خبر فوری

 
واکنش وزارت خارجه پاکستان به اظهارات مقام طالبان افغان
کد خبر :646860146

10:02 1402/11/28


برچسب ها : بیانیه, پاکستان و افغانستان, حکومت طالبان افغانستان, مرز مشترک, معاون وزیر امور خارجه افغانستان, وزارت امور خارجه پاکستان,

وزارت امور خارجه پاکستان در واکنش به سخنان مقام طالبان افغانستان که گفته است خط دیورند را به رسمیت نمی شناسیم، گفت: چنین ادعاهای خودخواهانه ای نمی تواند حقایق مبتنی بر قوانین بین المللی را تغییر دهد.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| وزارت خارجه پاکستان طی اعلامیه ای در واکنش به اظهارات معاون سیاسی وزیر خارجه افغانستان، این اظهارات را رد کرد و گفت: هیچ یک از ادعاهای خودخواهانه و ساختگی در رابطه با هویت قانونی و تقدس مرز مشترک پاکستان و افغانستان (خط دیورند) نمی تواند حقایق جغرافیایی، تاریخی و قوانین بین المللی را تغییر دهد.

در این بیانیه آمده است که پیشنهاد ما به طرف افغان این خواهد بود که در عوض اظهارات عوامانه با هدف انحراف اذهان عمومی، نگرانی های پاکستان در زمینه امنیت را برطرف کند. پاکستان براساس اصول روابط بین دولت ها، مصمم برای تسهیل سفر مسافران و رفت و آمد کالا در مرز مشترک دو کشور می باشد و ما انجام تدابیر در این زمینه را ادامه خواهیم داد.

شیر محمد عباس استنکزئی معاون وزیر امور خارجه موقت طالبان افغانستان روز جمعه (27 بهمن) طی سخنرانی در 35مین سالروز خروج اتحادیه جماهیر شوروی از افغانستان، با تاکید بر این که هرگز افغانستان خط فرضی دیورند را به رسمیت نخواهد شناخت، تصریح داشت: نیمی از جغرافیای افغانستان در آن سوی خط فرضی دیورند قرار دارد و این خط از سوی انگلیس های وقت به مردم افغانستان تحمیل شد.  

وی در ادامه گفت: اخذ ویزا و پاسپورت برای سفر به پاکستان برای افغان‌ها پذیرفتنی نیست و ما خط دیورند را در طول تاریخ نه به رسمیت شناخته‌ایم و نه می‌شناسیم. امروز همسایه شرقی ما به روشی ظالمانه مهاجران (افغان) را از آنجا بیرون رانده و به آنها می گوید که به کشور خود بازگردید.

ارسال نظر

 
1