خبر فوری

 
تحریم های آمریکا اسباب نجات پاکستان از پرداخت غرامت پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان
کد خبر :633228266

09:19 1402/11/30


برچسب ها : بندر گوادر, پاکستان و ایران, پروژه انتقال خط لوله پاکستان, خط لوله گاز ایران به پاکستان, خط لوله گاز ایران-پاکستان, روابط دوجانبه, شهرستان گوادر, گوادر,

خبرگزاری پاکستان در گزارشی که به خط لوله گاز ایران-پاکستان می پردازد آورده است هرچند پاکستان تصمیم دارد این پروژه را در دو فاز عملیاتی کند، اما در صورت تحریم آمریکا، پاکستان دلایل معقولی برای ترک این پروژه را خواهد داشت.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| خبرگزاری پاکستانی به نقل از منابع آگاه اظهار داشت که پاکستان تصمیم دارد پروژه خط گاز را که با تاخیر زیادی مواجه شده است را در خاک خود در دو مرحله تکمیل کند و برای آنکه نشان دهد اسلام‌آباد در مورد این ابر پروژه جدی است، نخست طرح احداث 81 کیلومتر خط لوله گاز تا گوادر را برنامه ریزی کرده است.

 به گفته گزارش، پاکستان برای درامان ماندن از پرداخت غرامت، تصمیم دارد در فاز اول خط لوله گاز به طول 81 کیلومتر تا گوادر را احداث کند. شورای ویژه تسهیل سرمایه گذاری (SIFC) همچنین طرح احداث 81 کیلومتر اول را به عنوان بخشی از کل خط لوله به طول 781 کیلومتر تصویب کرد که در مراحل بعدی به نوابشاه متصل می شود.

ایران از قبل اولتیماتوم به منظور اظهار جدیت در این پروژه را برای 180 روز تا سپتامبر 2024 میلادی برای پاکستان تمدید کرده بود و در این راستا، بخش نفت به زودی از کابینه فدرال برای اجرای خط لوله 81 کیلومتری درخواست مجوز اداری خواهد کرد و وزارت دارایی بودجه مورد نیاز را از هیئت GIDC (توقف توسعه زیرساخت گاز) درخواست خواهد کرد.

همچنین گفته شد که در فاز نخست با احداث خط لوله گاز 81 کیلومتری، ابتدا بندر گوادر به پروژه خط گازی از ایران متصل و از آن استفاده خواهد کرد و در صورتی که آمریکا تحریمی اعمال نکرد، این پروژه تا نوابشاه ایالت سند توسعه داده می شود؛ اما در صورت تحریم آمریکا، پاکستان دلایل معقولی برای ترک این پروژه را خواهد داشت و بدین ترتیب نه تنها می تواند از پروژه خارج بلکه از پرداخت غرامت 18 میلیارد دلاری و اقدام دادگاه بین المللی نجات یابد.

با این حال، ایران همچنین تخصص حقوقی و فنی خود را به پاکستان پیشنهاد داد تا پیش از پایان مهلت 180 روزه برای اجرای این طرح، مشترکاً یک استراتژی برد-برد تدوین کنند که بر اساس آن هم از مراجعه به دادگاه بین المللی در پاریس و هم از تاثیرات تحریم های آمریکا، نجات یابند.

ارسال نظر

 
1