خبر فوری

 
آمریکا: یک تبعه پاکستانی مرتبط با ایران به جرم سوءقصد علیه مقامات سیاسی دستگیر و محکوم شد
کد خبر :629361987

11:03 1403/05/17


برچسب ها : آصف مرچنت, پاکستان و آمریکا, ترور, سی ان ان, ممتاز زهرا بلوچ, واشنگتن, وزارت امور خارجه پاکستان,

وزارت دادگستری آمریکا مدعی است یک تبعه پاکستانی که با دولت ایران ارتباط دارد را به جرم تلاش برای انجام ترور های سیاسی بازداشت کرده است.


واشنگتن: به گزارش راز نیوز| وزارت دادگستری آمریکا مدعی است یک تبعه پاکستانی که با دولت ایران ارتباط دارد را به جرم تلاش برای انجام ترور های سیاسی بازداشت کرده است، و این پرونده دولت آمریکا را بر آن داشت تا امنیت دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور سابق و دیگر مقامات را افزایش دهد.

به گزارش سی ان ان: یک مقام آمریکایی در این باره گفت که بازرسان اف بی آی معتقدند که ترامپ و دیگر مقامات فعلی و سابق دولت آمریکا اهداف مورد نظر این توطئه بوده اند.

طبق مدعای دادستان فدرال در نیویورک، آصف مرچنت معروف به بازرگان آصف رضا 46 ساله و متولد سال 1978 میلادی از اتباع کشور پاکستان که به نیویورک سیتی سفر کرده بود، برای انجام اقدامات ترور با یک قاتل در ارتباط بود.

وی اظهار کرد: بازرگان آصف مرچنت در ماه آوریل وارد شهر نیویورک شد و قصد داشت قاتلی را برای ترور مقامات ایالات متحده استخدام کند. اگرچه مرچنت یک تبعه پاکستانی است، اما وی مدتی را در ایران گذرانده و خانواده او نیز مقیم این کشور می باشند.

به گفته دادستان: این بازرگان درحالیکه مورخه 12 ژوئیه در حال آماده شدن برای ترک ایالات متحده بود، بازداشت شده است. وی با فردی که جهت انجام اقدامات ترور در تماس بود، در اصل او طی تماس با سازمان اف بی آی آن ها را از جریان مطلع کرده و به عنوان منبع مخفی به همکاری خود ادامه داد.

طبق این گزارش: مرچنت با بیان اینکه می‌خواهد افرادی را در ایالات متحده هدف قرار دهد که طبق اسنادی به پاکستان، جهان و جهان اسلام آسیب می‌رسانند، افزود: «اینها شهروندان عادی نیستند».

یک مقام امنیتی به CNN گفته است که بازرسان شواهدی دال بر اینکه مرچنت با تیراندازی در باتلر پنسیلوانیا (اقدام به ترور دونالد ترامپ) ارتباط داشته باشد، پیدا نکرده اند.

اما از طرفی مقامات آمریکایی معتقدند که سازمان اف بی آی پیش از هرگونه اجرای توطئه ای توسط مرچنت، حملات را خنثی کرده اند و نامبرده پس از دستگیری با بازرسان همکاری هم داشته است. به گفته مقامات، تهدید های شناخته شده دولت ایران علیه ترامپ، اف ‌بی ‌آی را بر آن داشت تا اطلاعات را در اختیار سرویس مخفی ایالات متحده قرار دهد که این امر موجب افزایش حفاظت امنیتی رئیس جمهور سابق شد.

دولت ایالات متحده بارها این نگرانی را مطرح کرده است که ایران ممکن است تلاش کند حمله پهپادی آمریکا در سال 2020 را که منجر به کشته (شهید) شدن ژنرال قاسم سلیمانی، ژنرال ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شد را با تلاش برای کشتن ترامپ یا مشاوران سابقش، تلافی کند.

آصف مرچنت کیست؟

آصف مرچنت 46 ساله تبعه پاکستان که طبق مدعای وزارت دادگستری آمریکا متهم به اجیر کردن قاتلی برای اقدامات ترور شخصیت های برجسته سیاسی و مقامات ایالات متحده می باشد، از کارمندان یک بانک در شهر کراچی می باشد.

بیانیه وزارت خارجه پاکستان

ممتاز بلوچ سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش ‌ها در مورد گزارش های رسانه ‌ها مبنی بر دخالت ادعایی یک تبعه پاکستانی در ارتباط با سوء قصد خنثی‌ شده در ایالات متحده، گفت که آنها با مقامات واشنگتن در تماس هستند و منتظر جزئیات بیشتر می باشند.

سخنگو خاطر نشان کرد که قبل از اینکه واکنش رسمی خود را نشان دهیم، باید از سوابق فرد مورد نظر نیز مطمئن شویم.

دایره مبارزه با تروریسم

منابع دایره مبارزه با تروریسم CTD اظهار داشتند که هیچ سابقه جنایی برای آصف رضا در کراچی وجود ندارد و وی در هیچ جنایتی در پاکستان دست نداشته است.

ارسال نظر

 
1