خبر فوری

 
تشدید سرکوب ها و بازداشت ها در بلوچستان پاکستان در آستانه برگزاری تجمع بزرگ گوادر
کد خبر :627358310

11:41 1403/05/06


برچسب ها : ارتش پاکستان, بازداشت, بندر گوادر, سرویس های اطلاعاتی پاکستان, سرکوب, سناتور سرفراز بگتی, شهروندان بلوچ, گردهمایی, نیروهای امنیتی پاکستان, وزیر ارشد ایالت بلوچستان, کویته,

همزمان با نزدیک شدن به موعد گردهمایی بزرگ مردم بلوچ در بندر گوادر ایالت بلوچستان پاکستان، اقدامات سرکوب گرایانه علیه عوامل برگزار کننده این گردهمایی تشدید یافته است.


بلوچستان: به گزارش راز نیوز| همزمان با نزدیک شدن به موعد گردهمایی بزرگ مردم بلوچ در بندر گوادر ایالت بلوچستان پاکستان، اقدامات سرکوب گرایانه علیه عوامل برگزار کننده این گردهمایی تشدید یافته است.

طبق جزئیات منتشر شده، گردهمایی بزرگ ملی بلوچ موسوم به «بلوچ راجی مُچی» قرار است فردا یکشنبه 28 ژانویه(7 مرداد) در بندر گوادر ایالت بلوچستان برگزار گردد، در آستانه برگزاری این گردهمایی، دولت محلی بلوچستان و نهادهای امنیتی پاکستان با اقدامات مختلف سعی در متوقف نمودن این تجمع مردمی دارند.

قطع دسترسی به اینترنت و شبکه تلفن های همراه

به گزارش منابع آگاه، دسترسی به شبکه های تلفن همراه و اینترنت در شهرهای تربت، بندر گوادر، مکران و دیگر نقاط ایالت بلوچستان به صورت کامل قطع شده است، این امر بروز مشکلات جدی برای مردم این مناطق را در پی داشته است.

مسدودی مسیرهای مواصلاتی

علاوه بر قطع دسترسی به اینترنت، نیروهای امنیتی با استقرار در نقاط مختلف شهرهای ایالت بلوچستان جاده های مواصلاتی را نیز مسدود نموده اند.

به گفته شاه جی از رهبران کمیته همبستگی ملی بلوچ، نیروهای سپاه مرزی در پاسگاه های منطقه تلار استقرار یافته اند و اجازه تردد به هیچ فرد و خودرویی را نمی دهند که باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم شده است.

همچنین اطلاعات واصله از شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان نیز حکایت از آن دارد که دولت محلی به منظور جلوگیری از برگزاری هرگونه تجمع، دسترسی به منطقه قرمز شهر کویته را با قرار دادن کانتینر مسدود نموده است و نیروهای امنیتی وسیعی در اطراف این منطقه استقرار یافته اند.

دولت محلی بلوچستان تنها به این امر بسنده نکرده است و با اعمال ماده 144 قانون، هرگونه رفت و آمد و تجمع بیش از 2 نفر در سطح شهر را نیز ممنوع اعلام نموده است، همچنین برگزاری هر نوع تحصن و راهپیمایی در منطقه قرمز نیز ممنوع خواهد بود.

اطلاعات واصله از شهر صنعتی حب بلوچستان که در مجاورت شهر کراچی قرار دارد حاکی از آن است که دولت محلی مسیرهای مواصلاتی این شهر به سمت شهرهای کراچی، کویته و مکران را با قرار دادن کانتینر مسدود کرده است.

مسدود شدن مسیرهای ارتباطی منجر به ایجاد صف های طولانی خودروها و سرگردانی هزاران نفر از مسافران شده است.

همچنین از نوشکی خبر می رسد که مقامات محلی با استقرار چندین تانکر در گردنه سلطان راههای ارتباطی در این منطقه را نیز مسدود نموده اند.

بازداشت ها

در کنار دیگر اقدامات نهادهای امنیتی در محدود کردن و یا متوقف نمودن گردهمایی، روند بازداشت برگزار کنندگان و حامیان این گردهمایی نیز به قوه خود باقی است و طی روزهای گذشته چندین نفر توسط نیروهای امنیتی پاکستانی بازداشت و روانه زندان های اطلاعاتی شده اند.

طبق جزئیات منتشر شده، به دستور معاون کمیسر بخش شهرستان قلات ایالت بلوچستان شمار زیادی از اهالی بخش منگچر این شهرستان تحت بازداشت قرار گرفته و به کلانتری نیروهای لیویز منتقل شده اند، هویت برخی از آنها به این شرح اعلام شده است: امان الله لانگو، ابرار احمد لانگو، عبدالاحد لانگو.

همچنین چندین نفر شامل شعیب جتک، مبارک جتک و اسامه جتک نیز از منطقه لور کاریز شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان بازداشت و به کلانتری پلیس منتقل شده اند.

علاوه بر این یک راننده به نام ستار قمبرانی نیز توسط نیروهای اطلاعاتی پاکستان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

نیروهای امنیتی و ماموران نهادهای اطلاعاتی پاکستان همچنین طی عملیاتی در شهر کویته 5 نفر از برگزار کنندگان اصلی تجمع ملی بلوچ را بازداشت و به مکان نامشخصی منتقل نموده اند.

در این عملیات نیروهای پاکستانی، جیئند بلوچ رئیس سازمان دانشجویان بلوچ(BSO) و شیرباز بلوچ به همراه 3 تن دیگر از عوامل برگزاری تجمع ملی بلوچ ربوده شده و روانه زندان های اطلاعاتی شده اند.

مسئولان سازمان دانشجویان بلوچ ربوده شدن جیئند بلوچ و دیگر همراهانش توسط نیروهای امنیتی پاکستان را تایید نموده اند.

علاوه بر این نیروهای دایره مبارزه با تروریسم به حوزه علمیه اهل سنت موسوم به جامعه اسلامیه صدیقه واقع در محله کلی پرکانی آباد در منطقه هزار گنجی شهر کویته یورش بردند.

نیروهای دایره مبارزه با تروریسم در پی غیبت مولوی خلیل الله که از گردهمایی ملی بلوچ حمایت نموده بود، برادر وی به نام احسان الله را به همراه یک طلبه این حوزه به نام حافظ تنویر احمد بازداشت و با خود به همراه بردند.

تهدیدات وزیر ارشد ایالت بلوچستان

سرفراز بگتی وزیر ارشد ایالت بلوچستان در واکنش به تجمع ملی بلوچ در بندر گوادر اظهار داشت: به هیچ فردی اجازه نخواهیم داد حاکمیت را به چالش بکشند، حالا که در آستانه آغاز فاز دوم پروژه سی پک قرار داریم، معترضان به یاد گوادر افتاده اند.

وی مدعی شد: ارتش آزادی بخش بلوچ خود به دنبال انفجار در تجمع مچی بندر گوادر است، برخی به صدای اخلال گران امنیتی تبدیل شده و در خیابان ها حضور یافته اند، هیچ زمینه ای برای تضعیف و انزوای پاکستان وجود ندارد، من از تظاهرات کنندگان برای مذاکره با دولت دعوت می کنم.

وی خاطرنشان کرد: عاملان حمله به مولوی محمد صدیق در خضدار توسط پلیس و دایره مبارزه با تروریسم مورد بازداشت قرار گرفتند، همچنین 3 الی 4 نفر از افراد مرتبط با قتل اسلم عمرانی نیز دستگیر شده اند و اقدامات قانونی علیه آنها صورت خواهد گرفت.

وزیر ارشد بلوچستان افزود: کاهش حاکمیت دولت در بلوچستان باعث افزایش جرایم در سطح ایالت شده است، اما من این امر را چالش بزرگی نمی دانم، ما با افزایش توانمندی و مهارت پلیس و نیروی لیویز می توانیم با ناآرامی و دیگر جرایم مقابله کنیم.

وی تصریح کرد: سازمان اطلاعاتی هند(RAW) یک جنگ اطلاعاتی علیه پاکستان و بلوچستان را آغاز کرده است و نیروهای امنیتی، مردم بلوچ به بهانه جاسوس بودن و شهروندان پنجابی به صورت هدفمند در سطح ایالت بلوچستان به قتل می رسند.

وی اضافه نمود: اقدامات مختلفی در شبکه های اجتماعی برای ایجاد فاصله میان مردم و نهادهای اطلاعاتی، ارتش پاکستان و دولت  صورت می گیرد، امنیت امروز پاکستان مرهون جان فشانی های ارتش است، در حال حاضر 28 هزار سرباز در بلوچستان حضور دارند، آیا این ارتش متعلق به مردم بلوچ نیست؟

ارسال نظر

 
1