خبر فوری

 

پکن: به گزارش راز نیوز | احسن اقبال وزیر برنامه ریزی، توسعه و اقدامات ویژه پاکستان ظهر امروز طی سفر به چین با سان ویدونگ معاون وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفتگوهای گسترده‌ای را با هدف تحکیم بیشتر "مشارکت استراتژیک در همه شرایط جوی" انجام داد.

گفتگوها شامل بررسی اوج موفقیت آمیز دهه اول کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) و پیشرفت های حاصل شده در دهه دوم آن بود.

در این راستا، سان ویدونگ از خدمات احسن اقبال وزیر برنامه ریزی به عنوان آقای پروژه سی پیک تقدیر کرد و به چارچوب صادرات، انرژی، سهام، پاکستان الکترونیکی و محیط زیست که توسط دولت پاکستان برای اجرای این پنج کریدور تحت CPEC در نظر گرفته شده است، اشاره نمود.

هر دو طرف همچنین درباره اجرای زودهنگام پروژه ML-I، تنظیم مجدد KKH و دیگر پروژه های زیربنایی کلیدی در پاکستان بحث و تبادل نظر کردند.

احسن اقبال بر تعهد پاکستان به توسعه باکیفیت پروژه CPEC تاکید کرد و همکاری‌های آتی تحت فاز دوم CPEC را در بخش‌های اولویت‌دار مانند فناوری اطلاعات، نوسازی کشاورزی، نساجی، مواد معدنی و انرژی های تجدیدپذیر تشریح نمود.

وی از حمایت چین برای تبدیل پروژه سی پیک به پروژه شاخص ابتکار کمربند و جاده (BRI) تشکر کرد و افزود: این پروژه به پاکستان کمک کرده است تا زیرساخت های انرژی و لجستیک خود را مدرنیته کند.

وی همچنین ضمن تأکید بر تسهیل صدور ویزا برای بازرگانان پاکستانی، اهمیت و فوریت پروژه خط اصلی راه آهن ML-1 پیشاور-کراچی را برجسته کرد و خواستار افزایش همکاری در زمینه توسعه منابع انسانی (HRD) به ویژه از طریق برنامه های ظرفیت سازی و فرصت های آموزشی شد و آن را به عنوان یک حوزه مهم در مرحله دوم CPEC عنوان کرد.

وزی برنامه ریزی طرف چینی را در مورد اقدامات امنیتی تقویت شده توسط دولت پاکستان برای امنیت پرسنل چینی آگاه کرد.

به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای ارتقای روابط میان مردم دو کشور، طرفین توافق کردند که تسهیلات ویزا برای شهروندان یکدیگر را افزایش دهند، که این امر به عنوان محوری برای تقویت همکاری دوجانبه، مورد تأکید مقامات دو کشور قرار گرفت.

این نشست با تعهد مشترک بر ادامه مبادلات در سطح بالا بین دو کشور با هدف تقویت جامعه آینده مشترک چین پاکستان در عصر جدید به پایان رسید.

ارسال نظر

 
1