خبر فوری

 
شهباز شریف: روابط با چین محور اصلی سیاست خارجی پاکستان است
کد خبر :612583893

18:23 1403/03/18


برچسب ها : پاکستان و چین, پروژه سی پک, پکن, چین و پاکستان, رئیس جمهور چین, رئیس کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین, روابط پاکستان و چین, شی جین پینگ, محمد شهباز شریف, نخست وزیر پاکستان, کریدور اقتصادی, کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین,

محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان پس از گفتگو با همتای خود، با ژائو له جی رئیس کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین در پکن دیدار کرد.


پکن: به گزارش راز نیوز | محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان پس از گفتگو با همتای خود، با ژائو له جی رئیس کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین در پکن دیدار کرد.

نخست وزیر پاکستان ضمن تمجید از خدمات ژائو له جی به سیاست و جامعه چین، برگزاری موفقیت آمیز نشست سالانه کنگره ملی خلق را به وی تبریک گفت.

شهباز شریف در ابتدای سخنان خود روابط با چین را اساس سیاست خارجی پاکستان دانست و گفت: روابط منحصر به فرد و ویژه دو کشور مبتنی بر اعتماد راهبردی، آرمان های مشترک و همکاری عملی است همچنین داشتن موقعیت مهم در حزب کمونیست چین و کنگره ملی خلق نشان دهنده اعتمادی است که رهبری چین و مردم به ژائو له جی دارند.

وی با تأکید بر نقش مهم کریدور اقتصادی چین و پاکستان در توسعه اقتصادی پاکستان گفت: در مرحله دوم پروژه سی پیک، اولویت به همکاری در زمینه های توسعه پایدار، مناطق ویژه اقتصادی، صنایع، فناوری اطلاعات، معادن و مواد معدنی، کشاورزی و انرژی های جایگزین خواهد بود.

در ادامه این نشست، رئیس کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین بیان کرد: تحت رهبری رئیس جمهور شی جین پینگ، چین متعهد به تقویت بیشتر مشارکت پایدار با پاکستان است.

طرفین همچنین ضمن اعلام حمایت از منافع اصلی یکدیگر، به شتاب مثبت در مبادلات در سطوح بالا اشاره کرده و بر لزوم حفظ این شتاب برای تقویت و تحکیم بیشتر دوستی عمیق بین دو کشور تاکید کردند.

مقامات عالی دو کشور توافق کردند که روابط و همکاری بین کنگره ملی خلق و پارلمان پاکستان را ارتقا دهند.

در همین راستا، شهباز شریف اقدامات متعددی را برای تقویت تبادلات پارلمانی، از جمله تقویت تماس بین گروه های دوستی چین و پاکستان و تبادل هیئت های نمایندگان جوان پارلمان به طرف چینی پیشنهاد کرد و بر لزوم برگزاری دور بعدی روند رایزنی مشترک احزاب سیاسی در چارچوب CPEC تاکید نمود.

رئیس کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین انتخاب پاکستان به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد برای یک دوره 2 ساله را تبریک گفت.

به همین مناسبت رهبران دو کشور توافق کردند که عضویت غیر دائم پاکستان در شورای امنیت سازمان ملل متحد، به هر دو کشور فرصتی برای همکاری در زمینه صلح و هماهنگی و ترویج قانون و چندجانبه گرایی فراهم می آورد.

ارسال نظر

 
1