خبر فوری

 
محموله گاز مایع طبیعی ارزان از آذربایجان پس از دریافت نفت از روسیه توسط پاکستان
کد خبر :595673454

17:00 1402/03/24


برچسب ها : LNG, پاکستان و آذربایجان, پاکستان و آمریکا, پاکستان و روسیه, روابط دوجانبه, گاز مایع, مصدق ملک, وزیر نفت پاکستان,

دکتر مصد ملک وزیر مشاور دولت پاکستان برای نفت در نشست مطبوعاتی اظهار داشت که نفت ارزان از روسیه دریافت کرده ایم درحالیکه با آذربایجان در خصوص ارسال ماهانه یک محموله گاز مایع طبیعی توافق شده است، و از آمریکا هیدروژن سبز و آمونیاک را می آوریم...


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| دولت فدرال پاکستان امروز دو مناقصه برای محموله های گاز طبیعی مایع (LNG) نقطه ای برای اولین بار در تقریبا یک سال گذشته صادر کرد، در حالی که توافق نامه ای با آذربایجان نیز امضا شده است که انتظار می رود هر ماه یک محموله LNG دریافت کند.

براساس گزارش ، پاکستان به دلیل وابستگی به گاز برای تولید برق و کمبود ارز برای پرداخت هزینه واردات، پس از افزایش قیمت جهانی در نتیجه حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته، تلاش برای تهیه محموله های LNG منجر به قطع برق گسترده شد.

اما در سال جاری، قیمت‌های لحظه‌ای LNG آسیا از رکورد 70 دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا (mmbtu) در ماه اوت کاهش یافته و اکنون زیر 10 دلار معامله می‌شود. بر اساس مناقصه منتشر شده در اینترنت، LNG پاکستان برای 6 محموله بر اساس کشتی سابق (DES) مناقصه دارد که در ماه های اکتبر و دسامبر در بندر قاسم کراچی تحویل داده شده است.

محموله های LNG در روزهای 5 تا 6 ، 20 تا 21 و 31 اکتبر و در دسامبر 7 تا 8، 13 تا 14 و 24 تا 25 تحویل خواهند شد، اما مناقصه در 20 ژوئن بسته می شود. مناقصه دوم پاکستان LNG به دنبال 3 محموله با تاریخ های تعیین شده برای 3-4، 28-29 ژانویه و 23-24 فوریه است، اما مناقصه دوم در 14 ژوئیه بسته می شود.

دکتر مصدق ملک وزیر مشاور دولت پاکستان برای نفت اظهار داشت که آذربایجان هر ماه یک محموله LNG را با قیمت بسیار پایین به پاکستان ارسال خواهد کرد. وی هرچند جزئیات بیشتری از این توافقنامه را بیان نکرد اما گفت که قبل تر این توافق با آذربایجان صورت گرفته بود و به زودی اجرایی می شود .

گفتنی است که پاکستان دو قرارداد بلندمدت نیز با قطر دارد که یکی از آنها در سال 2016 برای تامین 3.75 میلیون تن متریک LNG در سال و دیگری در سال 2021 به مبلغ 3 میلیون متریک تن در سال امضا شد.

مصدق ملک در ادامه اظهارات خود در نشست مطبوعاتی بیان داشت که از کشور های اروپایی دعوت کرده ایم تا کارخانه های ال ان جی در پاکستان راه اندازی کنند. هیدروژن سبز و آمونیاک را از آمریکا خواهیم آورد، صد هزار تن نفت از روسیه خریداری شده است، مردم به زودی از نفت صادراتی بهره مند خواهند شد. توسعه پاکستان محور تمامی سیاست های ما است. وی با بیان اینکه بدهی گردشی گاز کشور به صفر رسیده است، گفت: برای اقشار غنی و فقیر تعرفه جداگانه تعیین کرده ایم. همچنین پروژه خط گازی تاپی با ترکمنستان نیز پیشرفت خوبی داشته است.

ارسال نظر

 
1