خبر فوری

 
امکان مشارکت آمریکا در عملیات نظامی پاکستان علیه تحریک طالبان
کد خبر :595440836

16:56 1401/10/17


برچسب ها : ارتش پاکستان, پاکستان و آمریکا, پاکستان و افغانستان, تحریک طالبان پاکستان, تروریسم, حملات تروریستی, دولت طالبان افغانستان, سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا, عملیات نظامی, ند پرایس,

پس از تشدید حملات تروریستی از سوی تحریک طالبان پاکستان بار دیگر احتمال آغاز عملیات بزرگ نظامی علیه این گروه تروریستی از سوی اسلام آباد با حمایت آمریکا افزایش یافته است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| پس از تشدید حملات تروریستی از سوی تحریک طالبان پاکستان بار دیگر احتمال آغاز عملیات بزرگ نظامی علیه این گروه تروریستی از سوی اسلام آباد با حمایت آمریکا افزایش یافته است.

به دنبال افزایش اقدامات تروریستی تحریک طالبان علیه نیروهای نظامی در مناطق مختلف پاکستان به ویژه ایالت خیبر پختون خوا، مقامات آمریکا در اظهارات گوناگون حمایت خود از مواضع ضد طالبان دولت اسلام آباد را اعلام داشته و مقابله با تحریک طالبان پاکستان را حق قانونی و مسلم اسلام آباد عنوان نمودند.

کارشناسان معتقدند اظهارات اخیر مقامات آمریکا در خصوص اوضاع امنیتی پاکستان نشان دهنده آمادگی کامل واشنگتن برای همکاری با پاکستان در هرگونه اقدام و عملیات احتمالی علیه تحریک طالبان پاکستان است.

احمد رشید نویسنده و تحلیلگر سرشناس پاکستانی در این خصوص گفت: آمریکا صراحتاً حمایت خود از پاکستان در مقابل تحریک طالبان را اعلام نموده است، این موضوع گمانه‌زنی‌ها درباره احیای اعتماد میان پاکستان و آمریکا در جنگ علیه تروریسم را تقویت می‌کند، زیرا آمریکا خسارات وارده به پاکستان در نتیجه حملات اخیر تحریک طالبان را به خوبی درک می‌کند. احتمالاً آمریکا فناوری ماهواره‌ای خود برای هدف قرار گرفتن مواضع دشمن در آن سوی مرزها را در اختیار پاکستان قرار خواهد داد.

وی در خصوص عملیات احتمالی پاکستان علیه طالبان گفت: هدف قرار دادن مواضع تحریک طالبان در افغانستان پیامدهای بسیار خطرناکی را به همراه خواهد داشت، زیرا این گروه تروریستی خود را سازمان‌دهی کرده و حملات آن نسبت به گذشته تشدید یافته است، حملاتی که تاکنون جان شمار زیادی از نظامیان پاکستانی را گرفته است.

به گفته احمد رشید؛ طالبان افغانستان باید این امر را در نظر داشته باشد که اجازه استفاده از سرزمین خود برای فعالیت‌های تروریستی را ندهد.

محافل دفاعی پاکستان نیز در این تصور هستند که آیا طالبان افغانستان از تحریک طالبان به عنوان یک اهرم جهت تحت فشار قرار دادن اسلام آباد برای به رسمیت شناختن خود استفاده می‌کند؟

گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان در جدیدترین بیانیه خود احزاب شریک در دولت ائتلافی اسلام آباد شامل حزب مسلم لیگ(ن) و حزب مردم پاکستان را  به انجام عملیات تهدید کرده است.

در بیانیه این گروه تروریستی آمده است: اگر این دو حزب بر مواضع خود پافشاری کنند و به خدمت به ارتش ادامه دهند، اقداماتی علیه رهبران آنها صورت خواهد گرفت. شهباز شریف و بلاول بوتو زرداری برای خرسندی آمریکا، تحریک طالبان پاکستان را به انجام عملیات تهدید می‌کنند.

این بیانیه تحریک طالبان پاکستان پس از نشست شورای امنیت ملی پاکستان و تصمیم این شورا برای انجام عملیات مؤثر در زمینه مقابله با موج جدید تروریسم منتشر شده است. در نشست شورای امنیت ملی پاکستان بر عزم اسلام آباد برای ریشه کن کردن کامل تروریسم، مقابله همه‌جانبه با گروه‌های تروریستی و عدم مسامحه در بحث امنیت ملی تأکید گردید.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای دفاع پاکستان از خود در مقابل تروریسم را حل مسلم این کشور دانست.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفت: مردم پاکستان تلفات زیادی در حملات تروریستی متحمل شده‌اند، بنابراین طالبان باید مطابق با وعده‌های خود اجازه استفاده از سرزمین خود برای فعالیت‌های تروریستی را ندهد.

برخی کارشناسان معتقدند پس از به  روی کار آمدن دولت طالبان در افغانستان، نگرانی‌هایی در خصوص قدرت گیری مجدد تحریک طالبان پاکستان وجود داشت.

سمیع یوسف زئی روزنامه نگار سرشناس و تحلیلگر مسائل افغانستان در این باره می‌گوید تحریک طالبان پاکستان بسیار خطرناک‌تر از طالبان افغانستان برای آمریکا خواهد بود.

وی افزود: حضور تحریک طالبان در افغانستان می تواند شرایط دشوار و چالش انگیز جدیدی برای طالبان افغانستان ایجاد نماید؛ زیرا تحریک طالبان گروهی است که می‌تواند به یک خطر برای آمریکا و تمام جهان تبدیل گردد.

به گفته سمیع یوسف زئی قدرت گیری و نفوذ تحریک طالبان در پاکستان که دارای قدرت هسته‌ای است وضعیت نگران‌کننده‌ای برای پاکستان، چین و ایران ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: موفقیت تحریک طالبان در ایجاد پناهگاه‌های امن در افغانستان و جذب حمایت دولت این کشور، انجام عملیات در داخل خاک پاکستان را برای تحریک طالبان تسهیل خواهد کرد.

بر همین اساس تحلیلگران امور دفاعی معتقدند در صورت آغاز عملیات نظامی از سوی ارتش پاکستان علیه تروریست‌های تحریک طالبان، کاخ سفید نیز به حمایت اسلام آباد خواهد آمد.

آمریکا در گذشته و پیش از به روی کار آمدن طالبان افغانستان به درخواست اسلام آباد مواضع تحریک طالبان در داخل افغانستان را به وسیله پهپاد هدف قرار داده بود.

ارسال نظر

 
1