خبر فوری

 
پاکستان محموله قاچاق سلاح های آمریکایی از افغانستان را کشف کرد
کد خبر :582959789

16:30 1403/07/25


برچسب ها : اسلام آباد, پاکستان و افغانستان, خروج نظامیان آمریکایی, مرز تورخم, مرز مشترک, کابل, کشف اسلحه, کشف سلاح, کشف سلاح و مهمات,

مقامات گمرک پاکستان در مرز تورخم اعلام کردند که از یک کامیون ذغال سنگ که از افغانستان در حال ورود به این کشور بود، مقادیر زیادی سلاح و مهمات جنگی کشف و ضبط کرده اند.


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| مقامات گمرک پاکستان در مرز تورخم اعلام کردند که از یک کامیون ذغال سنگ که از افغانستان در حال ورود به این کشور بود، مقادیر زیادی سلاح و مهمات جنگی کشف و ضبط کردند.

چیزی که در بین بار ذغال سنگ این کامیون کشف شده است، یک محموله بزرگ از سلاح های ساخت ایالات متحده به ارزش حدودر35 میلیون روپیه بود.

پس از خروج آمریکا از افغانستان، سلاح های به جای مانده از آن که اکنون در دستان گروه های تروریستی می باشد ، به معضلی برای کشور های منطقه تبدیل شده است.

آماری که وزارت دفاع ایالات متحده از مقیاس دارایی های رها شده در افغانستان اعلام کرده است، به شرح ذیل می باشد:

هواپیما به ارزش 923.3 میلیون دلار، 9524 مهمات هوا به زمین به ارزش 6.54 میلیون دلار، بیش از 40000 خودرو از 96000 خودروی نظامی شامل 12000 هاموی و بیش از 300 هزار اسلحه.

علاوه بر این، نزدیک به 42000 قطعه تجهیزات دید در شب و بیومتریک به همراه ابزارهای ارتباطی و مین زدایی باقی مانده است.

پاکستان در جریان عملیات عزم استحکام، انبار های قابل توجهی از تسلیحات ساخت آمریکا را از نزد گروه های مسلح کشف کرده است.

بر اساس بیانیه رسمی، مقامات گمرک پاکستان یک محموله بزرگ اسلحه و مهمات را در مرز تورخم در ایالت خیبر پختون خوا از یک خودروی سنگین با بار ذغال سنگ که قصد ورود از افغانستان را داشت کشف و ضبط کردند.

به گفته بیانیه: ساعت 18:50 جمعه 11 اکتبر (20 مهر) یک کامیون با شماره ثبت KBL 51828 با بار ذغال سنگ وارد ترمینال واردات پاکستان شد و پس از مراحل اسکن، به دلیل شک به وجود اشیاء ناشناس در بار، مورد بازرسی کامل قرار گرفت؛ در بازرسی کامل مشخص شد که این کامیون حامل بار اسلحه و مهمات جنگی ساخت آمریکا به ارزش تقریبا 35 میلیون روپیه (125 هزار دلار) است.

اقلام کشف شده شامل 15 عدد لوله های تفنگ و 170 خشاب 30 گلوله ای پر یعنی 5.100 فشنگ جنگی، بود.

پس از آنکه تمامی اقلام قاچاق برای انجام مراحل قانونی به اداره تشخیص گمرک منتقل شدند، راننده کامیون پیش از دستگیری ناپدید شد.

در این بیانیه آمده است: «تحقیقات بیشتر در حال انجام می باشد».

پاکستان همواره افغانستان را به تسهیل و تامین گروه های مسلح برای هدف قرار دادن غیرنظامیان و نیروهای امنیتی پاکستان متهم کرده است، درحالیکه افغانستان همیشه این اظهارات را اتهام ناروا عنوان کرده و آن را رد می کند.

پاکستان این نگرانی را مطرح کرده است که تجهیزات نظامی ایالات متحده پس از عقب نشینی در سال 2021 از افغانستان به دست شبه نظامیان از جمله تحریک طالبان پاکستان (TTP) که از آن برای هدف قرار دادن نیروهای امنیتی پاکستان استفاده می کنند، رسیده است.

به گفته حاجی حکمت الله صافی کمیسر گذرگاه تورخم در طرف افغانستان، کشورش نه از هرگونه تلاش برای قاچاق اسلحه آگاه بوده و نه پاکستان در مورد این کشف خود اطلاعاتی به اشتراک گذاشته است.

ارسال نظر

 
1