خبر فوری

 
تداوم اعتراضات گسترده به قتل افراد ناپدید شده بلوچ به دست نیروهای امنیتی پاکستان
کد خبر :564742592

12:16 1402/09/06


برچسب ها : ارتش پاکستان, افراد ربوده شده بلوچ, تحصن, تظاهرات, حب, دایره مبارزه با تروریسم, شال, شهر تربت, شهرستان کیچ, شهروندان بلوچ, عملیات ساختگی, لاهور, کراچی,

در پی قتل چهار تن از جوانان بلوچ در یک عملیات ساختگی بنا بر ادعای منابع بلوچ توسط دایره مبارزه با تروریسم، اعتراضات مردمی پس از شهر تربت ایالت بلوچستان به نقاط مختلف پاکستان گسترش یافت.


بلوچستان: به گزارش راز نیوز| در پی قتل چهار تن از جوانان بلوچ در یک عملیات ساختگی بنا بر ادعای منابع بلوچ توسط دایره مبارزه با تروریسم، اعتراضات مردمی پس از شهر تربت ایالت بلوچستان به نقاط مختلف پاکستان گسترش یافت.

بر اساس جزئیات منتشر شده، دایره مبارزه با تروریسم بامداد روز پنجشنبه 2 آذر ماه جاری با انتقال 4 جسد به بیمارستان آموزشی تربت مرکز شهرستان کیچ مدعی کشته شدن این افراد در یک درگیری مسلحانه شد، اما پس از تشخیص هویت این چهار جسد مشخص گردید تمامی آنها افرادی بودند که پیش‌تر توسط نیروهای امنیتی ارتش پاکستان از نقاط مختلف ایالت بلوچستان دستگیر و ناپدید شده بودند و اکنون در یک عملیات ساختگی و دروغین به بهانه تروریست بودن به قتل رسیدند.

پس از تأیید هویت اجساد آورده شده به بیمارستان آموزشی تربت، اعضای خانواده یکی از این کشته شدگان به نام بالاچ بلوچ به همراه جسد وی در میدان شهید فدای شهر تربت تحصن خود را آغاز نمودند.

این تحصن با حضور رهبران مدنی و سیاسی، فعالان عرصه حقوق بشر و شهروندان بلوچ در پنجمین روز خود همچنان تداوم دارد، روز گذشته نیز خیل کثیری از معترضان به همراه جسد بالاچ بلوچ تا ساختمان دادگاه شعبه تربت به راهپیمایی پرداخته و مراتب اعتراض خود به این اقدام غیر قانونی دایره مبارزه با تروریسم و سرویس‌های امنیتی پاکستان در قتل افراد بی گناه طی عملیات های ساختگی را ابراز داشته و بازداشت و محکومیت تمامی عوامل این جنایت ضد انسانی را خواستار شدند.

تظاهرات کنندگان همچنین پایان روند ناپدید شدن اجباری شهروندان بلوچ و قتل آنان در عملیات های ساختگی و دروغین را نیز مطالبه نمودند.

علاوه بر تحصن و راهپیمایی مردمی در شهر تربت، تمامی بازارهای این شهر نیز تعطیل بود.

از سوی دیگر در حالی که دادگاه محلی طی حکمی به سرپرست پلیس شهر تربت دستور تشکیل پرونده قضایی برای نیروهای دایره مبارزه با تروریسم جهت بررسی ابعاد مختلف این حادثه را داده است؛ اما طبق آخرین اطلاعات دریافت شده از منابع آگاه تاکنون هیچ شکایت نامه ای علیه عناصر دخیل در این اقدام غیر قانونی درج نشده است، همزمان رایزنی‌ها میان مقامات محلی و تظاهرات کنندگان نیز تاکنون هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است.

دایی قدیر بلوچ رهبر صدای افراد ربوده شده بلوچ نیز برای اعلام همبستگی خود با اعضای خانواده افراد کشته شده در این عملیات ساختگی روز گذشته وارد شهر تربت شد و در کنار تظاهرات کنندگان حضور یافت.

علاوه بر شهر تربت ایالت بلوچستان دیگر نقاط پاکستان شامل شهرهای لاهور، کراچی، حب و شال نیز شاهد تظاهرات و اعتراضات گسترده مردمی علیه قتل غیر قانونی افراد بلوچ در عملیات های ساختگی و تداوم پیوسته این روند از سوی نیروهای امنیتی پاکستان بود.

تظاهرات کنندگان در این شهرها با در دست داشتن تصاویر اجساد شهروندان بلوچ که در عملیات های جعلی نهادهای امنیتی پاکستان کشته شده‌اند، ضمن اعلام همبستگی با شهروندان بلوچ قتل افراد بی گناه در اقدامی فراتر از قانون را به شدت محکوم نمودند.

سخنرانان در این تظاهرات اعلام داشتند: روند نسل کشی شهروندان بلوچ توسط حاکمیت پاکستان که از مدت‌های طولانی ادامه دارد، اکنون در ابعاد و روش‌های جدیدی صورت می‌گیرد، ابتدا ناپدید شدن اجباری افراد بلوچ، سپس ترور هدفمند شخصیت‌های سیاسی بلوچ و پس از آن قتل و رها کردن اجساد شهروندان بلوچ در مناطق دور افتاده و اکنون زنجیره قتل آنان در عملیات های ساختگی آغاز شده است.

آنان گفتند: بیانیه دایره مبارزه با تروریسم پس از واقعه شهر تربت همانند دیگر بیانیه‌های آنان پس از هر عملیات ساختگی در پاکستان است، البته افراد کشته شده توسط دایره مبارزه با تروریسم پیش‌تر توسط نهادهای امنیتی ربوده شده بودند و این امر در نزد دادگاه نیز به اثبات رسیده است.

سخنرانان درخواست نمودند حاکمیت پاکستان اینگونه رویکرد خود در بلوچستان و سرکوب فعالان سیاسی را متوقف کند زیرا اینگونه اقدامات به تشدید تنفر مردمی از دستگاه حاکمیتی منجر خواهد شد و مسئولیت تمام این مسئله متوجه خود حاکمیت و نهادهای امنیتی آن خواهد شد، کمیته همبستگی بلوچ همواره علیه این اقدامات ظالمانه فریاد سرخواهد داد.

سخنرانان در تظاهرات شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب نیز طی اظهاراتی در جمع شرکت کنندگان در این تجمع اعلام داشتند: حاکمیت پاکستان در حال حاضر زندگی مردم در سراسر بلوچستان را به نابودی کشانده است، سی تی دی یک نام است که نهادهای امنیتی از آن برای قتل عام مردم بلوچ استفاده می‌کنند.

آنان افزودند: آغاز روند قتل ددمنشانه جوانان بلوچ در نقاط مختلف بلوچستان بیانگر این امر است که در صورت عدم تلاش برای توقف این نسل کشی در بلوچستان، دامنه آنان تمام مردم بلوچ را فرا خواهد گرفت، اکنون ما به شدت نیازمند اتحاد و همدلی برای فریاد علیه این ظلم و جنایت در کیچ و مناطق مختلف هستیم؛ زیرا حاکمیت  تصمیم به راه اندازی جوی خون در سرتاسر بلوچستان دارد و در این راستا سیاست‌های آنان روز به روز در حال تغییر است، قتل بیش از 10 جوان بی‌گناه ظرف مدت یک هفته در نقاط مختلف بلوچستان به صراحت بیانگر این امر است.

بخوانید: کیچ: ادعای منابع بلوچ مبنی بر قتل فرد ربوده شده بلوچ در عملیات دروغین نیروهای امنیتی پاکستان
 

ارسال نظر

 
1