خبر فوری

 
 
آیا مردم پاکستان با وجود هیئت حاکمه از حق تعیین سرنوشت خود برخوردار هستند؟
کد خبر :56343862

21:04 1402/05/22


برچسب ها : انتخابات, ایالت بلوچستان, بحران اقتصادی, دولت موقت, عمران خان, موقت, نخست وزیر سابق پاکستان, هیئت حاکمه, هیئت حاکمه پاکستان, هیئت حاکمه نظامی, هیئت حاکمه نظامی پاکستان,

بروی کار آمدن یک شخص از قبیله معروف پشتون در ایالت بلوچستان آن هم میان چندین افراد و اشخاص زبان زد و مجرب به عنوان نخست وزیر موقت پاکستان نه تنها برای تحلیلگران بلکه برای عموم مردم یک امر بسیار تعجب بر انگیزی است.


 

پنجاب: به گزارش راز نیوز | بروی کار آمدن یک شخص از قبیله معروف پشتون در ایالت بلوچستان آن هم میان چندین افراد و اشخاص زبان زد و مجرب به عنوان نخست وزیر موقت پاکستان نه تنها برای تحلیلگران بلکه برای عموم مردم یک امر بسیار تعجب بر انگیزی است.

انوار الحق کاکر زمانی به عنوان هشتمین نخست وزیر موقت پاکستان برگزیده شده است که این کشور در بحران شدید سیاسی و اقتصادی از جمله، محکومیت و زندانی شدن عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان در پرونده توشه خانه، منحل شدن مجلس ملی و تصویب سرشماری جدید قرار دارد.

در همین حال یک سوال ذهن مخاطب را به خود درگیر خواهد کرد که آیا نخست وزیر موقت "تحت حمایت هیئت حاکمه پاکستان" در چنین اوضاع نابسمان سیاسی و اقتصادی، قادر به برگزاری به موقع انتخابات سراسری خواهد بود؟

منتخب مردم یا هیئت حاکمه؟

به گفته سهیل ورائچ تحلیلگر و روزنامه نگار، احتمال تاخیر در برگزاری انتخابات با بروی کار آمدن انوار الحق کاکر به عنوان نخست وزیر موقت پاکستان بسیار زیاد خواهد بود زیرا همواره شخصیت هایی همچون بوروکرات های بازنشسته یا افراد مسن که هیچ گونه شوق و علاقه ای به اداره امور ندارند، در چنین جایگاهی منصوب خواهند شد، اما در این بین، انوار الحق کاکر شخصیتی میانسال و آماده پیشبرد امورات کشوری می باشد.

با این توضیحات آیا ممکن نیست دولت موقت بیش از سه ماه در پاکستان حکومت کند و هیئت حاکمه، انتخابات پیش رو را به تاخیر بیندازد؟ به گفته سهیل ورائچ تحلیلگر و روزنامه نگار پاکستانی این امر کاملا ممکن است.

سهیل ورائچ همچنین دیگر تحلیلگران و روزنامه نگاران چنین بیان می کنند که نام انوار الحق کاکر برای تصدی در سمت نخست وزیری موقت پاکستان از سوی احزاب مختلف سیاسی ارائه نشده است بلکه وی هم اکنون با پشتیبانی و حمایت هیئت حاکمه پاکستان، این سمت را بر عهده دارد، و قرار دادن چنین شخصیتی در چنین جایگاهی بیانگر طولانی کردن عمر هشتمین دولت موقت در این کشور می باشد.

از سوی دیگر چوهدری غلام حسین تحلیلگر سیاسی، برگزاری انتخابات در پاکستان را در ماه های فوریه و مارس 2024 بلکه بیشتر تخمین زده است و می گوید: مردم پاکستان نیز به این مرحله از باور رسیده اند که کلید حل بی ثباتی اقتصادی و سیاسی همچنین تهدیدات امنیتی در پاکستان فقط در دستان هیئت حاکمه می باشد و شخص منتخب از سوی مردم در این مسائل و امورات هیچ نقش و جایگاهی ندارد، که این امر مایه تأسف است.

لازم به ذکر است، مشکلات و مسائل درون یک کشور زمانی مرتفع خواهد شد که شخص با لیاقت و با تجربه با انتخاب از سوی اکثریت مردم، زمامداری حکومت و کشور را بر عهده گیرد و بر خلاف آن تا زمانی که مردم پاکستان و حق رأی آنها بازیچه ای در دستان هیئت حاکمه باشد، وضعیت روز به روز وخیم تر خواهد شد و تنها آسیب آن بر مردم و شهروندان جامعه متمرکز خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: انوار الحق کاکر نخست وزیر موقت پاکستان

ارسال نظر

 
1