خبر فوری

 
حمله عناصر مسلح به خودروهای مسافری در شهرستان کرم
کد خبر :563105597

11:21 1403/07/22


برچسب ها : پاراچنار, تفرقه, تفرقه افکنی, تفرقه گرایی, تیراندازی, شهرستان کرم, عناصر مسلح, کرم ایجنسی,

این حمله به کاروان متشکل از چهار خودروی مسافری در منطقه کنج علیزئی از شهرستان کرم درحالی صورت گرفته است که کاروان تحت پروتکل نیروهای امنیتی در حال حرکت بود.


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| کاربران وابسته به ارتش پاکستان در رسانه ایکس از روز گذشته درحال منتشر کردن گزارشی مبنی بر تیراندازی افراد شیعه به سمت خودروی مسافری قوم مقبل اهلسنت در منطقه کنج علیزئی هستند و می گویند که این حمله منجر به جان باختن 11 تن از مسافران از جمله زنان و کودکان شده است.

بر اساس گزارش منتشر شده: درپی تیراندازی عناصر متخاصم به خودروی قوم مقبل اهل سنت در منطقه کنج علیزئی واقع در شهرستان کرم ایالت خیبر پختون خوا، 11 نفر از جمله زنان و کودکان جان باخته اند و درپی واکنش نیروهای سپاه مرزی FC مامور به تامین امنیت این کاروان مسافری یکی از افراد شیعه به نام ارشاد حسین ملقب به قلندر کشته شده است.

به گفته گزارش به نقل از منابع امنیتی: این کاروان خودروهای مسافری متشکل از 4 خودرو بود که در منطقه کنج علیزئی از سوی عناصر مسلح شیعه مورد حمله قرار گرفت.

در ادامه این ستون نوشته شده به نقل از یک شاهد عینی که به نام محمد طاهر معرفی شده است، بیان شد که "عناصر مسلح به طور مستقیم خودروی ون را هدف تیراندازی قرار دادند و من در این میان چشمان خود را بسته و شهادتین را بر زبان جاری کردم و مطمئن بودم که دیگر کارم تمام است؛ اما وقتی تیراندازی متوقف شد، اطراف خودم اجساد افراد زخمی از زنان، کودکان و مردان را مشاهده کردم.

محمد طاهر در ادامه مصاحبه مطبوعاتی خود می گوید که ما یک روز قبل برای شرکت در تشییع جنازه یکی از نزدیکان خود در منطقه نزدیک به کنج علیزئی آمده بودیم و صبح روز شنبه از آنجا حرکت کردیم و ساعت 9 صبح شنبه عناصر مسلح به سمت خودروهای ما تیراندازی کردند.

نیروی پلیس منطقه "اپر کرم" می گوید که اولین حادثه تیراندازی و درگیری روز جمعه در محدوده کلانتری روضه در منطقه کنج علیزئی بلندی های مقبل رخ داد و سپس حادثه دیگر هم صبح شنبه در محدوده همان کلانتری رخ داد که به خودروهای مسافری حمله شد. در این حمله با تیراندازی به سمت خودروهای مسافری، آن را هدف قرار دادند.

احتمال می رود این حادثه به دلیل نشر شایعه ای در فضای مجازی رخ داده باشد

یکی از مقامات پلیس محلی می گوید که احتمال می رود این حادثه در واکنش به شایعه منتشر شده در فضای مجازی باشد که گفته شده بود هنگامی که تعدادی از افراد کنج علیزئی برای شکار به بلندی های مقبل رفته بودند توسط ساکنان این منطقه هدف قرار گرفته و متحمل تلفات جانی شده اند.

این مقام نیروی پلیس در ادامه اظهار داشت که با وجود منتشر شدن چنین خبری، ما تاکنون به اسناد و مدارکی دال بر صحت این موضوع دست نیافته ایم.

دست های پشت پرده

ناگفته نماند که این منطقه همواره شاهد درگیری های مسلحانه بوده است و بیشترین تلفات هم افراد شیعه این منطقه متحمل شده اند؛ اما با وجود تداوم حملات عناصر مسلح به کاروان های مسافری شیعه یا اهل سنت آن هم درحالی که این کاروان تحت پروتکل و با حضور خودروهای نیروهای امنیتی پلیس یا سپاه مرزی FC حرکت می کنند، تاکنون هیچ یک از طرف های مهاجمان دستگیر نشده و در بیشتر موارد از محل متواری می شوند، دلیلی آشکار بر این است که نه دولت و نه حاکمیت نظامی پاکستان نمی خواهند این منطقه شاهد امنیت و صلح باشد.

اهمیت جغرافیایی شهرستان کرم

جمعیت و موقعیت جغرافیایی شهرستان کرم که در مرزهای شمال غربی پاکستان واقع شده است آن را به منطقه ای مهم و استراتژیک تبدیل کرده است. این منطقه از سه سمت با افغانستان و از یک طرف با پاکستان متصل است. در زمان جنگ با جماهیر شوروی، این منطقه برای ارسال نیروهای مسلح به افغانستان از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.

شهرستان کرم نسبت به هر  شهر دیگری در پاکستان نزدیک ترین موقعیت جغرافیایی به کابل پایتخت افغانستان دارد و با ولایت های خوست، پکتیکا و ننگرهار این کشور نیز هم مرز می باشد. این مناطق مملو از نیروهای ضد شیعه چون داعش و تحریک طالبان پاکستان می باشند و به همین دلیل است که حین درگیری های مسلحانه در شهرستان کرم، تعداد زیادی از این عناصر تروریستی برای "جهاد" با شیعیان به راحتی وارد منطقه می شوند.

مرکز این شهرستان به نام پاراچنار، محلی است که اکثریت جمعیت آن را شیعیان تشکیل می دهند و این منطقه از اطراف توسط عناصر تکفیری محاصره شده است و تنها راه ارتباطی آن با پاکستان منطقه صده با جمعیت تکفیری است. شهرستان کرم به سه منطقه کرم بالا، کرم مرکزی و کرم پایین تقسیم شده و رشته کوه هایی که همواره سفید پوش هستند فاصله ای میان این منطقه با افغانستان می باشند.

شایان ذکر است این منطقه از دوران ژنرال ضیاء الحق که ایدئولوژی تکفیری را حتی در ارتش پاکستان هم ترویج داد و به دنبال این بود تا به نحوی شیعیان ساکن این منطقه را مجبور به کوچ بکند، با درگیری های سنگین مواجه بوده است و علت آن این است که حاکمیت نظامی می خواهد عناصر تکفیری دست نشانده خود را در این منطقه آباد کرده و برای راحتی کار نیاز است تا شیعیان منطقه را ترک بکنند.

ارسال نظر

 
1