خبر فوری

 
 
دیدار وزیر خارجه هند با مقامات جمهوری پاناما در پاناما سیتی
کد خبر :547573301

13:08 1402/02/05


برچسب ها : دهلی نو, روابط دوجانبه, سوبرامانیام جایشانکار, هند و پاناما, وزیر امور خارجه هند,

سوبرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند پس از سفر به کشور گویان، عصر روز دوشنبه 24 آوریل برابر 4 اردیبهشت طی سفری دو روزه وارد پاناما سیتی پایتخت کشور جمهوری پاناما شد.


دهلی نو: به گزارش راز نیوز| سوبرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند پس از سفر به کشور گویان، عصر روز دوشنبه 24 آوریل برابر 4 اردیبهشت طی سفری دو روزه وارد پاناما سیتی پایتخت کشور جمهوری پاناما شد.

اوایل روز دوشنبه، جایشانکار هنگام سخنرانی در افتتاحیه کشتی مسافربری اقیانوس پیما، ام وی ما لیشا در گویان، گفت که این کشتی شاهد دوستی نزدیک بین دو ملت است. او از 21 تا 24 آوریل طی یک سفر در گویان حضور یافت.

وزیر امور خارجه هند در بدو ورود به جمهوری پاناما توسط ولادیمیر فرانکوس معاون وزیر امور خارجه پاناما مورد استقبال قرار گرفت. جایشانکار در طول این سفر، ضمن شرکت در نشست وزیران خارجه هند و سکا در آن با نمایندگان سیستم نظام همگرایی آمریکای مرکزی هشت کشور (SICA) دیدار خواهد کرد.

جایشانکار وزیر خارجه هند با نیتئ کورتیز رئیس جمهور پاناما دیدار و پیام سلام و احوالپرسی نارندرا مودی نخست وزیر هند را به وی ابلاغ کرد.

جایشانکار وزیر امور خارجه هند پس از دیدار با  جاناینا توانی منکومو وزیر امور خارجه پاناما و رایزنی دوجانبه در نشست هیئت های دو کشور هند-پاناما، طی انجام کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه پاناما، اظهار داشت: هند و پاناما در مورد آنچه که می‌توان برای گسترش همکاری‌ها انجام داد و اینکه چگونه شرکت‌های دارویی هند را می‌توان به پاناما آورد، گفتگو کردند.

 

جایشانکار گفت: در سه سال گذشته، داروسازی هند تغییری در جهان ایجاد کرده است. ما در دوران کووید واکسن ها را تهیه و داروها را به بیشتر کشورهای توسعه یافته صادر کردیم. کووید به ما آموخته است که به مراکز بسیار محدود تولید و به زنجیره‌های تامینی که می‌توانند مختل شوند وابسته نباشیم، بنابراین بسیار مهم است که ظرفیت‌های منطقه‌ای بیشتر وجود داشته باشد، به ویژه در سلامت که مهم است.

وی افزود: هند آمریکای لاتین را منطقه ای می بیند که چندان دور نیست زیرا تجارت به سمت 50 میلیارد دلار پیش می رود. شرکت‌های ما پروژه‌های بزرگی را در آمریکای لاتین انجام می‌دهند، ما عملیات بزرگی از شرکت‌های هندی داریم، ما مبادلات روزانه داریم، ظرفیت‌سازی داریم و یک دیاسپورا در اینجا داریم .

جایشانکار در مورد روابط دوجانبه بین هند و پاناما صحبت کرد و گفت: از اینکه در پاناما هستم بسیار خوشحالم زیرا از نظر سیاسی هند و پاناما به طور سنتی دوستان نزدیک قوی بوده اند. ما ویژگی‌های دموکراسی، بازار، اقتصاد و جوامع کثرت‌گرا را به اشتراک می‌گذاریم. جهان‌بینی ما نیز بسیار شبیه است، زیرا ما بخشی از همکاری‌های بزرگ جنوب-جنوب هستیم، پایه بسیار خوبی از تفاهم و دوستی میان دو طرف وجود دارد.

وزیر خارجه هند اظهار داشت که بیشتر گفتگوها به چگونگی تعمیق دوستی هند و پاناما و چگونگی گسترش همکاری در تجارت، انرژی، انرژی های تجدید پذیر، سرمایه گذاری، امکان کاوش یک هاب لجستیک در پاناما برای شرکت های هندی، چالش های سلامت مقرون به صرفه اختصاص داشت.

ارسال نظر

 
1