خبر فوری

 
 
معترضان در سیزدهمین روز تحصن تربت؛ به مبارزه برای بقای خود ادامه خواهیم داد
کد خبر :529678376

13:34 1402/09/15


برچسب ها : ارتش پاکستان, افراد ربوده شده بلوچ, تحصن, دایره مبارزه با تروریسم, راهپیمایی, شهر تربت, شهرستان کیچ, شهروندان بلوچ, عملیات ساختگی,

تحصن معترضان به قتل جوانان بی‌گناه بلوچ به دست نیروهای امنیتی پاکستان پس از گذشت 13 روز همچنان در شهر تربت ایالت بلوچستان پاکستان تداوم داد، معترضان در اظهارات مختلف بر تداوم این تحصن برای عدالت تأکید دارند.


بلوچستان: به گزارش راز نیوز| تحصن معترضان به قتل جوانان بی‌گناه بلوچ به دست نیروهای امنیتی پاکستان پس از گذشت 13 روز همچنان در شهر تربت ایالت بلوچستان پاکستان تداوم داد، معترضان در اظهارات مختلف بر تداوم این تحصن برای عدالت تأکید دارند.

بر اساس جزئیات منتشر شده، پس از قتل چهار جوان ربوده شده بلوچ به دست نیروهای امنیتی ارتش پاکستان در یک عملیات ساختگی توسط دایره مبارزه با تروریسم، اعضای خانواده این جوانان به همراه مردم محلی که اکثر آنان تجربه ربوده شدن عزیزانشان را دارند در میدان شهید فدای شهر تربت به تحصن پرداخته و مراتب اعتراض شدید خود به این اقدام غیر قانونی نهادهای امنیتی پاکستان را ابراز داشت.

بخوانید: تداوم اعتراضات گسترده به قتل افراد ناپدید شده بلوچ به دست نیروهای امنیتی پاکستان

این تحصن اعتراضی اکنون پس از گذشت سیزده روز و علی رغم آغاز فصل سرما همچنان پابرجاست و شرکت کنندگان و سخنرانان در اظهارات مختلف همواره بر تداوم مبارزه برای احقاق حقوق خود تأکید دارند.

سرکار خانم سمیع دین دبیرکل صدای مفقودین بلوچ طی سخنانی در جمع اعضای شریک در این تحصن اعتراضی اظهار داشت: مردم باید به جای سکوت در مقابل ربوده شدن عزیزان خود باید برای ثبت فوری این‌گونه رویدادها اقدام نمایند؛ زیرا تا زمانی که ما ناپدید شدن افراد را ثبت نکنیم این روند متوقف نخواهد شد؛ بلکه قتل فراتر از عدالت و روند قضایی بسیار آسان خواهد شد، زیرا عدم داشتن اطلاعات در خصوص ربوده شدن افراد قتل آنها در حین بازداشت را برای آنها(نهادهای امنیتی پاکستان) تسهیل خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما با ثبت افراد ناپدید شده، جهان را در این زمینه آگاه می‌کنیم که فلان شخص که بود و چگونه ناپدید شد، این امر باعث می‌شود حداقل این فرد از قتل در عملیات ساختگی در امان بماند.

وی گفت: افرادی که عزیزانشان از چندین سال ناپدید شده‌اند این غم و مصیبت را به خوبی درک می‌کنند، ما 15 سال در خیابان و میدان‌های شهر عدالت و انصاف را مطالبه نمودیم؛ اما این نشان دهنده عجز و ناتوانی ماست که ما از همان کسانی در ناپدید شدن عزیزانمان نقش داشتند عدالت‌خواهی می‌کنیم، اینجا نه دادگاه و نه رسانه‌ها آزاد هستند. ما باید مبارزه خود را به تنهایی ادامه دهیم و با اتحاد و همدلی صدای خود را به گوش نهادهای بین‌المللی برسانیم.

سیما بلوچ خواهر شبیر بلوچ فرد ربوده شده بلوچ نیز طی اظهاراتی عنوان داشت: کسانی که سال‌هاست عزیزانشان مفقود شده‌اند و از وضعیتشان بی خبر هستند، خدا هیچ کسی را به چنین مصیبتی دچار نکند، ما نمی‌دانیم عزیزانمان کجا و در چه وضعیت دشواری به سر می‌برند، ما را دچار درماندگی کرده‌اند و ما مجبور به حضور در میدان و چهارراه‌های شهر هستیم، اعضای خانواده افراد ربوده شده باید قدرت و توان خود را متحد کنند، در غیر این صورت ما تنها و آواره خواهیم شد.

صبغت الله شاه یکی دیگر از سخنرانان در جمع شرکت کنندگان در این تحصن خاطرنشان کرد: بلوچ در وطن خود به وسیله افراد غریبه بی کس و درمانده شده است، اوج حقارت و تأسف این است که برخی از افراد خودمان نیز با قاتلان و ربایندگان ما همکاری می‌کنند، این پست‌ترین وضعیت یک فرد بلوچ است، چنین افراد شایسته نام بلوچ نیستند.

وی افزود: بالاچ در تاریخ بلوچ به استعاره‌ای از مقاومت و خودسازی تبدیل شده است که هیچگاه از بین نخواهد رفت، هر 50 سال یک فرد همانند بالاچ از بین مردم برمی‌خیزد که با دگرگون  کردن تاریخ صفحه جدیدی در تاریخ مقاومت ایجاد می‌کند، پیشنهاد من این است اکنون از پرداختن به بالاچ دوری کنید؛ زیرا این برای آینده وی بهتر خواهد بود.

وی گفت: از امروز نام این میدان آپسر به نام بالاچ نام‌گذاری می‌شود و این میدان بالاچ نام خواهد داشت.

وی با رد تصمیم دادگاه عالی بلوچستان مبنی بر برکناری رئیس پلیس شهر تربت تصریح کرد: ما هیچگاه برکناری رئیس پلیس شهر تربت را مطالبه نکردیم، بلکه ما از روز اول خواستار تشکیل پرونده قضایی علیه دایره مبارزه با تروریسم و افسران آن و مجازات تمامی آنها بودیم.

برگزار کنندگان این تحصن شب گذشته در نشست خبری اظهار داشتند: امروز سیزدهمین روز از تحصن ما در اینجاست و حاکمیت به جای آنکه مطالبات ما را بپذیرد سعی در سرکوب نمودن صدای ما دارد و هر قدرت سیاسی که در جمع تحصن کنندگان حضور می‌یابد را مورد اذیت و آزار قرار می‌دهد که نمونه بارز آن می‌توان به تلاش نیروهای امنیتی برای مانع شدن از حضور منظور پشتین رهبر ملی گرای پشتون در این تحصن اشاره نمود.

آنان افزودند: ما از روز اول پایان نسل کشی جاری در بلوچستان را از حاکمیت را مطالبه نمودیم و همواره تأکید داشته‌ایم تا زمانی که حاکمیت سیاست‌های خود در نسل کشی را متوقف نکند و با فعال سازی گروه‌های مختلفی همچون دایره مبارزه با تروریسم، نیروی سپاه مرزی و جوخه‌های مرگ حکومتی به نسل کشی و ایجاد رعب و وحشت در بلوچستان تداوم دهد این نهضت ما ادامه خواهد داشت.

وی گفت: اکنون ملت بلوچ علیه این سیاست‌های حاکمیت پاکستان قد برافراشته است و هیچ‌گونه تداوم نسل کشی را نخواهد پذیرفت و به مبارزه برای بقای خود ادامه خواهد داد.

ناطقان در این نشست خبری گفتند: ما بارها مطالبات خود را به حاکمیت پاکستان اعلام کرده‌ایم و بار دیگر آن را تکرار می‌کنیم که سیاست‌های خشونت آمیز خود را در بلوچستان تغییر دهند، واکنش مردمی که آنها امروز در کیچ با آن مواجه هستند صدای سراسر بلوچستان است، مردم از ظلم و خفقان به تنگ آمده‌اند و چنانچه این روند ادامه پیدا کند به زودی این خشم به صورت گدازه‌ای منفجر خواهد شد که به نفع حاکمیت نخواهد بود. هیچ منطقه‌ای از بلوچستان از جنایت‌های نیروهای امنیتی در امان نمانده است و اکنون این نهضت مقاومت واکنشی به این جنایات و بی عدالتی هاست.

آنان خاطرنشان کردند: همان‌گونه که پیش‌تر اعلام کرده‌ایم ما این تحصن را به قالب راهپیمایی طولانی در خواهیم آورد که از مناطق مختلف بلوچستان عبور کرده و مردم این مناطق را با خود همراه خواهیم کرد، این راهپیمایی فردا با حضور اعضای خانواده بالاچ و شعیب از کیچ به مقصد پنجگور به راه خواهد افتاد و به همین ترتیب به سمت خضدار ادامه خواهد داشت. در همین راستا ما از مردم بلوچ مطالبه می‌کنیم در خیابان‌ها حضور یافته و در این راهپیمایی عظیم شریک شوند؛ زیرا این راهپیمایی با حضور مردمی پیش خواهد رفت.

سخنرانان اعلام داشتند: علی رغم حضور ما از 13 روز گذشته و اقداماتی همچون اعتصاب سراسری و بستن خیابان‌ها و مغازه، حاکمیت پاکستان تصمیم دارد در سیاست‌های خود در قبال بلوچستان هیچ تجدید نظری نداشته باشد، با توجه به این رویکرد حاکمیت پاکستان تصمیم گرفته شد این تحصن به راهپیمایی عظیم در سطح بلوچستان علیه حکام پاکستان گردد. در طول این 13 روز اقدامات مختلف سیاسی در سطح شهرستان کیچ صورت گرفت و به مردم کیچ اطلاع داده شد اکنون به جای نادیده گرفتن ظلم دستگاه حاکمیتی و تدفین اجساد باید با اتحاد و همدلی مبارزه کنیم. نحوه تلاش مردم در سراسر مکران برای موفقیت این حرکت قابل توجه است، آن‌گونه که اینجا مردم صادقانه به کمک یکدیگر آمده و در این مبارزه عملی شریک شده و همه جانبه همکاری نمودند، به ویژه کسبه محترم جای تقدیر دارد، حضور گسترده مردمی در این جنبش ضد جنایت حاکمیت پاکستان بیانگر آن است که اکنون ملت بلوچ دارای هوشیار و فهمیده شده‌اند و هیچگاه جنایت دستگاه حاکمیتی را تحمل نخواهند کرد. این مسئله متعلق به یک منطقه و ناحیه نیست؛ بلکه به تمام اهالی بلوچستان ارتباط دارد، بنابراین سراسر بلوچستان باید علیه این ظلم و بی عدالتی برخیزد و صدای خود علیه این جنایات را بلند کند. امروز اگر روند نسل کشی جوانان بلوچ از سوی دستگاه حاکمیتی متوقف شده است دلیل آن این مبارزه و مقاومت ماست، سکوت ما باعث خواهد شد اجساد دیگری خواهند آمد.

آنان تصریح کرد: این راهپیمایی نه یک راهپیمایی ساده بلکه لحظه تصمیم گیری است، در هر نقطه ممکن باید شهروندان بلوچ در این لحظه حضور یافته و عضوی از این جنبش مردمی برای متوقف نمودن روند نسل کشی شوند، این راهپیمایی فردا ساعت 12 پس از حرکت از تربت در مناطق تجابان، هوشاب و بالگتر توقف خواهد نمود و تمام روز پس فردا یعنی پنجشنبه 7 دسامبر در پنجگور متوقف خواهد شد و کمپ ثبت افراد مفقود شده به دست نهادهای امنیتی راه اندازی خواهد شد. ما از مردم درخواست می‌کنیم در این راهپیمایی حضور پرشور داشته باشند.

ارسال نظر

 
1