خبر فوری

 
دی اینترسپت: آمریکا در قبال ارائه مخفیانه تسلیحات توسط پاکستان به اوکراین، برنامه وام آی ام اف را اجرایی کرد
کد خبر :524334354

15:51 1402/06/27


برچسب ها : اوکراین, بسته مالی, پاکستان و آمریکا, پاکستان و صندوق بین المللی پول, تسلیحات نظامی, روابط دوجانبه, وام, کمک مالی,

خبرگزاری دی اینترسپت در گزارشی آورده است که به گفته دو منبع آگاه از توافق فروش مخفیانه تسلیحات پاکستان به ایالات متحده برای اوکراین، این توافق به تسهیل کمک مالی بحث برانگیز صندوق بین المللی پول در اوایل سال جاری با تایید اسناد داخلی دولت پاکستان و امریکا، کمک کرد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| خبرگزاری دی اینترسپت در گزارشی آورده است که به گفته دو منبع آگاه از توافق فروش مخفیانه تسلیحات پاکستان به ایالات متحده، این توافق به تسهیل کمک مالی بحث برانگیز صندوق بین المللی پول در اوایل سال جاری با تایید اسناد داخلی دولت پاکستان و امریکا، کمک کرد.

فروش تسلیحات به منظور تامین ارتش اوکراین انجام شد که نشان دهنده دخالت پاکستان در درگیری بود که با فشار ایالات متحده برای وارد کردن پاکستان به این جنگ مواجه بود. این افشاگری پنجره ای به نوعی مانور پشت صحنه بین نخبگان مالی و سیاسی است که به ندرت در معرض عموم قرار می گیرد، حتی اگر مردم بهای آن را بپردازند.

اصلاحات ساختاری سخت گیرانه ای که صندوق بین المللی پول به عنوان شرایط کمک مالی اخیر خود از پاکستان خواستار آن شده بود، باعث آغاز دور جاری اعتراضات در پاکستان شد. در هفته های اخیر در واکنش به این اقدامات، اعتراضات بزرگی در سراسر پاکستان صورت گرفته است.

این اعتراضات آخرین فصل از بحران سیاسی یک سال و نیم اخیر در این کشور است. در آوریل 2022میلادی، ارتش پاکستان با تشویق آمریکا به سازماندهی رای عدم اعتماد برای برکناری نخست وزیر عمران خان کمک کرد. پیش از این برکناری، دیپلمات های وزارت امور خارجه آمریکا به طور خصوصی خشم خود را از آنچه موضع "بی طرفانه" پاکستان در مورد جنگ اوکراین در زمان خان خواندند، به همتایان پاکستانی خود ابراز کردند. آن ها نسبت به عواقب وخیم در صورت باقی ماندن خان در قدرت هشدار دادند و قول دادند در صورت برکناری او "همه چیز بخشیده خواهد شد".

از زمان برکناری عمران خان، پاکستان به عنوان یک حامی مفید ایالات متحده و متحدان آن در جنگ ظاهر شده است، کمک هایی که اکنون با وام صندوق بین المللی پول به پاکستان پرداخت شده است. این وام اضطراری به دولت جدید پاکستان اجازه داد تا یک فاجعه اقتصادی بزرگ را کنار بگذارد و زمان برگزاری انتخابات را تا زمان دلخواه به تعویق بیندازد_ در آن زمان اقدام به سرکوب سراسری جامعه مدنی و زندانی کردن خان کرد.

عارف رفیق یک محقق غیرمقیم در موسسه خاورمیانه و متخصص پاکستان، به اینترسپت گفت: " دموکراسی پاکستان ممکن است در نهایت قربانی اقدام متقابل یا ضد حمله اوکراین شود."

پاکستان به عنوان مرکز تولید انواع مهمات اساسی مورد نیاز برای جنگ های فرسایشی شناخته می شود. در حالی که اوکراین با کمبود شدید مهمات و سخت افزار دست و پنجه نرم می کرد، وجود گلوله های تولید پاکستان و دیگر دستورها و استفاده توسط ارتش اوکراین در گزارش های خبری منبع باز مطرح شده است، درحالی که نه آمریکا و نه پاکستانی ها این امر را تایید نکرده اند.

اما به گفته این خبرگزاری، اسناد مربوط به معاملات تسلیحاتی اوایل امسال توسط یک منبع در ارتش پاکستان به اینترسپت درز کرد. این اسناد فروش مهمات توافق شده بین آمریکا و پاکستان از تابستان 2022 تا بهار 2023 را توصیف می کنند. برخی از این اسناد با تطبیق امضای یک سرتیپ آمریکایی با امضای او در اسناد رهنی در دسترس عموم در ایالات متحده احراز هویت شدند، با تطبیق اسناد پاکستان با اسناد مشابه آمریکایی؛ و با بررسی اسناد دسترس عموم؛ اما پیش از این گزارش هایی مبنی بر فروش سلاح به آمریکا از سوی بانک مرکزی پاکستان منتشر نشده بود.

براساس این اسناد، معاملات تسلیحاتی توسط شرکت "محصولات نظامی جهانی"، یکی از زیرمجموعه های "Global Ordnance"، یک فروشنده جنجالی اسلحه که درگیری هایش با شخصیت های کم تر شناخته شده در اوکراین موضوع مقاله اخیر نیویورک تایمز بود، انجام شد. اسنادی که رد پای این پول و مذاکره با مقامات آمریکایی را نشان می دهد، شامل اسناد مربوط به قراردادهای ایالات متحده و پاکستان، مجوزها و معاملات میانجیگری ایالات متحده برای خرید تسلیحات نظامی پاکستان برای اوکراین است.

به گفته منابع آگاه، سرمایه اقتصادی و حسن نیت سیاسی ناشی از فروش تسلیحات نقشی کلیدی در تضمین کمک مالی از صندوق بین المللی پول ایفا کردند، و وزارت امور خارجه با جلب اعتماد صندوق بین المللی پول را در رابطه با یک معامله تسلیحاتی فاش نشده مورد اعتماد قرار داد که این امر توسط سند مربوطه تایید شده است.

صندوق بین المللی پول به پاکستان گفته بود که برای دریافت این وام باید به اهداف مالی و تامین مالی مشخصی در ارتباط با بدهی و سرمایه گذاری خارجی دست یابد - اهدافی که این کشور برای رسیدن به آن ها تلاش می کرد. فروش تسلیحات کمک شایانی کرد و وجوه حاصل از فروش تسلیحات به اوکراین برای پر کردن این شکاف بسیار مفید بود.

تامین این وام فشار اقتصادی را کاهش داد و دولت نظامی را قادر ساخت تا انتخابات را - که یک حساب بالقوه پس از برکناری خان بود - به تاخیر اندازد و سرکوب علیه حامیان خان و دیگر مخالفان را عمیق تر کند. آمریکا تا حد زیادی در مورد مقیاس فوق العاده نقض حقوق بشر که آینده دموکراسی تحت فشار پاکستان را در هاله ای از ابهام فرو برد، سکوت کرد.

رفیق گفت: " اساس بر این است که ما باید اوکراین را نجات دهیم، ما باید این مرز دموکراسی را در محیط شرقی اروپا نجات دهیم." و سپس این کشور قهوه ای آسیایی باید بهای آن را بپردازد. بنابراین آنها می توانند یک دیکتاتوری باشند و آزادی هایی را که هر سلبریتی دیگر در این کشور می گوید ما به حمایت از اوکراین نیاز داریم، از مردم خود سلب کنند_ توانایی انتخاب رهبران خود، توانایی داشتن آزادی های مدنی، حاکمیت قانون، همه اینها_ چیزهایی هستند که می تواند بسیاری از کشورهای اروپایی و دموکراسی های قوی را از روسیه متمایز کند.

بمب کمک های مالی

براساس تحقیقات اینترسپت، در 23 مه 2023 مسعود خان سفیر پاکستان در آمریکا با دونالد لو معاون وزیر امور خارجه آمریکا در وزارت امور خارجه واشنگتن دی سی، درباره چگونگی تقویت جایگاه مالی پاکستان در چشم صندوق بین المللی پول، دیدار کرده بود. هدف از این دیدار که روز سه شنبه برگزار شد، مشخص کردن جزئیات توافق پیش از نشست آتی در اسلام آباد در روز جمعه میان دونالد بلوم سفیر آمریکا در پاکستان و اسحاق دار وزیر دارایی وقت پاکستان بود.

لو در نشست 23 ماه مه به خان گفت که آمریکا پرداخت پول برای تولید مهمات پاکستان را شفاف کرده است و محرمانه در مورد این برنامه به صندوق بین المللی پول خواهد گفت. لو اذعان کرد که پاکستانی ها بر این باور هستند که کمک های تسلیحاتی به ارزش 900 میلیون دلار است که به پوشش یک شکاف باقیمانده در تامین مالی صندوق بین المللی پول که حدود 2 میلیارد دلار است، کمک خواهد کرد. او به خان گفت که اینکه آمریکا چه رقم دقیقی را به صندوق بین المللی پول منتقل خواهد کرد، باید مورد مذاکره قرار گیرد.

بر اساس گزارش پاکستان تودی، در این نشست که روز جمعه برگزار شد، دار مساله صندوق بین المللی پول را با بلوم مطرح کرد و گفت: " در این نشست بر اهمیت پرداختن به قرارداد متوقف شده صندوق بین المللی پول و یافتن راه حل های موثر برای چالش های اقتصادی پاکستان تاکید شد."

یکی از سخنگویان سفارت پاکستان در واشنگتن با ارجاع سوالاتی به وزارت امور خارجه از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه هرگونه نقش آمریکا در کمک به تامین این وام را رد کرد و گفت: " مذاکرات بر سر بازبینی صندوق بین المللی پول موضوعی برای بحث میان مقامات پاکستان و صندوق بین المللی پول بود. " " ایالات متحده طرف این مذاکرات نبود، هر چند که ما به تشویق پاکستان برای تعامل سازنده با صندوق بین المللی پول در مورد برنامه اصلاحات خود، ادامه می دهیم."

یکی از سخنگویان صندوق بین المللی پول تحت فشار قرار گرفتن این نهاد را تکذیب کرد اما در مورد اینکه آیا در مورد برنامه تسلیحاتی جلب اعتماد شده است یا خیر، اظهار نظری نکرد. راندا النگار، سخنگوی صندوق بین المللی پول، گفت: " ما قاطعانه این ادعا را رد می کنیم که هر گونه فشار خارجی بر صندوق بین المللی پول در حین بحث در مورد حمایت از پاکستان وجود داشته است."

انکار وزارت امور خارجه با مخالفت سناتور دموکرات مریلند مواجه شد و کریس ون هولن سناتور دموکرات ایالت مریلند که یکی از چهره های برجسته در واشنگتن در امور خارجی است، تکذیب شد. اوایل این ماه، ون هولن به گروهی از روزنامه نگاران پاکستانی گفت: " ایالات متحده در حصول اطمینان از اینکه صندوق بین المللی پول با کمک های اضطراری اقتصادی خود جلو آمده است، بسیار موثر بوده است."

ون هولن، که والدینش هر دو به عنوان مقامات وزارت امور خارجه در پاکستان مستقر بودند، در کراچی متولد شد و به عنوان نزدیک ترین ناظر پاکستان در کنگره شناخته می شود. ون هولن روز سه شنبه در مصاحبه ای با اینترسپت در پایتخت گفت که علم و آگاهی او از نقش آمریکا در تسهیل وام صندوق بین المللی پول مستقیما از سوی دولت بایدن بوده است.

وی گفت که بر اساس گفتگو با مقامات دولت، درک من این است که با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی پاکستان، ما از بسته وام صندوق بین المللی پول حمایت کردیم.

توافق یازده ساعته صندوق بین المللی پول

بحث های دیپلماتیک درباره این وام یک ماه پیش از مهلت 30 ژوئن صندوق بین المللی پول برای بررسی پرداخت برنامه ریزی شده وام 6 میلیارد دلاری، بخشی از این توافق انجام شده در سال 2019، مطرح شد. یک مذاکره مجدد شکست خورده به این معنی است که پول نقد پرداخت نمی شود، اما در ماه ها و هفته های قبل از ضرب الاجل، مقامات پاکستانی علناً انکار کردند که با چالش های جدی در تامین مالی وام جدید مواجه شده اند.

در اوایل سال 2023، اسحاق دار وزیر دارایی، گفت که تضمین تامین مالی خارجی - به عبارت دیگر، تعهدات مالی از مکان هایی مانند چین، کشورهای خلیج فارس، یا ایالات متحده - شرطی نیست که صندوق بین المللی پول بر آن اصرار داشته باشد. با این حال، نماینده صندوق بین المللی پول که مسئول رسیدگی به امور پاکستان است در ماه مارس سال 2023 علنا با ارزیابی گلگون اسحاق دار مخالفت کرد. استر پرز رویز از صندوق بین المللی پول در ایمیلی به رویترز گفت که همه وام گیرندگان باید بتوانند نشان دهند که می توانند بازپرداخت ها را تامین مالی کنند و پاکستان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بیانیه صندوق بین المللی پول مقامات پاکستانی را به تکاپو برای یافتن راه حل انداخت. بر اساس گزارش های عمومی و تایید منابع آگاه از قرارداد، تامین مالی مورد نیاز 6 میلیارد دلار تعیین شده بود. برای رسیدن به این هدف، دولت پاکستان ادعا کرد که حدود 4 میلیارد دلار از کشورهای حوزه خلیج فارس تضمین گرفته است. قرارداد محرمانه تسلیحاتی برای اوکراین به پاکستان اجازه می دهد که نزدیک به یک میلیارد دلار دیگر به ترازنامه خود اضافه کند - در صورتی که آمریکا به صندوق بین المللی پول اجازه می دهد تا به صورت محرمانه وارد عمل شود.

رفیق، محقق موسسه خاور میانه، می گوید: " به دلیل 2 میلیارد دلار باقی مانده، این کشور در بن بست بود." بنابراین اگر این رقم دقیق باشد، 900 میلیون دلار، تقریبا نیمی از آن است. این شکافی است که باید پر می شد."

در 29 ژوئن، یک روز پیش از منقضی شدن برنامه اصلی، صندوق بین المللی پول اعلام کرد که به جای تمدید سری قبلی وام ها و انتشار قسط 1.1 میلیارد دلاری بعدی، این بانک در عوض وارد توافقی خواهد شد - که "توافق ایستاده - با ترتیب" نامیده می شود - با رشته های کم تر، شرایط مطلوب تر، و به ارزش 3 میلیارد دلار. این توافق شامل شرایطی بود که ارز آزاد شناور شود و یارانه انرژی حذف شود. این قرارداد در ماه ژوئیه پس از تصویب شرایط از جمله افزایش نزدیک به 50 درصدی هزینه انرژی، نهایی شد.

اوزیر یونس، مدیر ابتکار پاکستان در مرکز آسیای جنوبی شورای آتلانتیک، گفت که قرارداد صندوق بین المللی پول برای بقای کوتاه مدت اقتصادی پاکستان حیاتی است. وی افزود: " اگر این اتفاق نمی افتاد، یک بحران اقتصادی تمام عیار در کشور رخ می داد."

این سوال که پاکستان چگونه بر موانع مالی خود غلبه کرده است، حتی برای کسانی که این وضعیت را به صورت حرفه ای دنبال می کنند، یک راز باقی مانده است. رفیق اشاره کرد که صندوق بین المللی پول گزارش عمومی بررسی های خود را منتشر می کند، اما انجام این کار در صورتی که تامین مالی مربوط به پروژه های مخفی نظامی باشد، چالشی غیرمعمول ایجاد می کند. او گفت: " پاکستان از بسیاری جهات بسیار عجیب است." " اما من نمی دانم که چگونه یک برنامه سری، مخفیانه و مخفیانه نظامی در محاسبات آن ها شکل می گیرد، زیرا همه چیز قرار است باز باشد و کتاب ها و همه چیز."

عمران خان، اوکراین و آینده پاکستان

 در آغاز جنگ اوکراین، پاکستان در موقعیت ژئوپلیتیک و اقتصادی کاملا متفاوتی قرار داشت. هنگامی که درگیری آغاز شد، عمران خان نخست وزیر وقت پاکستان، در راه مسکو برای دیدار دوجانبه برنامه ریزی شده از قبل با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بود، اما این دیدار خشم مقامات آمریکایی را برانگیخت.

آنگونه که نشریه اینترسپت پیش از این گزارش داده بود، دونالد لو، مقام ارشد وزارت امور خارجه دو هفته پس از این حمله در دیدار با اسد مجید خان سفیر وقت پاکستان گفت که این باور آمریکا است که پاکستان موضعی بی طرفانه و صرفا به دستور خان اتخاذ کرده است و افزود که "اگر خان در رای عدم اعتماد برکنار شود، همه چیز بخشیده خواهد شد". از زمان برکناری او، پاکستان در این جنگ به شدت طرف آمریکا و اوکراین را گرفته است.

در همین حال، ایالات متحده همچنان انکار می کند که چه به خاطر اوکراین و چه به هر دلیل دیگری انگشت روی ترازوی دموکراسی پاکستان گذاشته است. در پایان ماه اوت، الیزابت هورست معاون لو، در یک نشست غیررسمی و مجازی با اعضای جامعه پاکستانی های مقیم خارج، به سوالاتی در مورد گزارش اینترسپت در مورد دیدار لو با سفیر پاکستان پاسخ داد.

هورست در صدر این تماس که صدای آن توسط یکی از شرکت کنندگان در اختیار اینترسپت قرار گرفت، گفت: " من می خواهم لحظه ای به اطلاعات نادرست درباره نقش ایالات متحده در سیاست پاکستان بپردازم. ما اجازه نمی دهیم که تبلیغات، اطلاعات نادرست در مسیر هر رابطه دوجانبه از جمله رابطه ارزشمند ما با پاکستان قرار گیرند. ایالات متحده موضعی در قبال یک نامزد سیاسی یا یک حزب در مقابل حزب دیگر ندارد. هر گونه ادعایی از جمله گزارش ها در مورد این رمز جعلی است و خود مقامات ارشد پاکستان اذعان کرده اند که این موضوع صحت ندارد."

مقامات ارشد پاکستانی، از جمله شهباز شریف، نخست وزیر سابق پاکستان، صحت این کابل را که در داخل پاکستان با نام سایفر شناخته می شود، که توسط The Intercept منتشر شده است، تایید کرده اند.

"ون هولن" در نشست خبری خود با خبرنگاران پاکستانی در همین راستا گفت که دولت به وی اطمینان داده است که آمریکا در سیاست های پاکستان دخالت نمی کند. او در مصاحبه خود با اینترسپت توضیح داد که منظورش این است که آمریکا برکناری خان را مهندسی نکرده است. وی افزود: " من در مورد صحت کابل بحث نمی کنم."

پس از طرح برکناری خان، ارتش کارزاری را برای از بین بردن حزب سیاسی وی از طریق ترورها و بازداشت های دسته جمعی آغاز کرد. خود خان در حال حاضر به اتهام سو استفاده از یک سند طبقه بندی شده و مواجه با حدود 150 اتهام دیگر زندانی است - اتهاماتی که به طور گسترده به عنوان بهانه ای برای جلوگیری از رقابت او در انتخابات آینده تلقی می شوند.

در حالی که پاکستان از تاثیر سیاست های ریاضت اقتصادی که از سوی صندوق بین المللی پول هدایت می شود و عملکرد سیاسی که پس از برکناری خان رخ داد، عقب نشینی می کند، رهبران نظامی جدید این کشور وعده های بزرگی داده اند که حمایت اقتصادی خارجی کشور را نجات خواهد داد. براساس گزارش های منتشر شده در نشریه پاکستانی داون، ژنرال عاصم منیر فرمانده ارتش اخیرا در جمع تجار پاکستانی گفته است که این کشور می تواند انتظار سرمایه گذاری 100 میلیارد دلاری از عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس را داشته باشد و اشاره کرده است که دیگر درخواستی از سوی صندوق بین المللی پول وجود نخواهد داشت.

با این حال شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد کشورهای حوزه خلیج فارس مایل به کمک به پاکستان هستند. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، اخیراً در جریان سفر خود به هند برای اجلاس G20 از سرمایه گذاری و مشارکت اقتصادی بزرگ با هند خبر داد.

نبود دیگر حمایت های خارجی باعث شد تا رژیم نظامی تحت فشار پاکستان بیش از پیش به صندوق بین المللی پول، آمریکا و تولید مهمات برای جنگ در اوکراین وابسته شود تا بتواند خود را در بحرانی که هیچ نشانه ای از حل آن دیده نمی شود، حفظ کند.

ارسال نظر

 
1