خبر فوری

 
گزارش منابع امنیتی: افغانستان به بهشت گروه‌های تروریستی تبدیل شده است
کد خبر :4765859

11:58 1402/09/17


برچسب ها : تحریک طالبان پاکستان, جماعت الاحرار, جندالله, حوادث تروریستی, حکومت طالبان افغانستان, دولت طالبان افغانستان, گروه های تروریستی, گزارش,

منابع امنیتی پاکستان در گزارش اخیر خود با اشاره به حضور 23 گروه مختلف تروریستی در افغانستان از جمله تحریک طالبان و جندالله، آنها را تهدیدی بزرگ برای کشورهای همسایه یعنی پاکستان و ایران دانست.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| منابع امنیتی پاکستان در گزارش اخیر خود با اشاره به حضور 23 گروه مختلف تروریستی در افغانستان از جمله تحریک طالبان و جندالله آنها را تهدیدی بزرگ برای کشورهای همسایه یعنی پاکستان و ایران دانستند.

بر اساس جزئیات منتشر شده، منابع امنیتی پاکستان طی گزارشی به حضور گروه‌های مختلف تروریستی در سطح افغانستان پرداخته و این کشور را بهشتی برای گروه‌های تروریستی معرفی نمودند.

طبق این گزارش؛ در حال حاضر 23 گروه مختلف تروریستی در افغانستان حضور دارند که در فعالیت های تروریستی در 53 کشور مختلف جهان از جمله آمریکا، چین، ایران و پاکستان نقش دارند.

از جمله گروه‌های تروریستی و مسلح فعال در پاکستان که در این گزارش به آن پرداخته شده است می‌توان به گروه های تروریستی تحریک طالبان پاکستان و جماعت الاحرار و گروه‌های شبه نظامی بلوچ اشاره نمود.

بر اساس این گزارش، گروه تروریستی القاعده تهدیدی بزرگ برای کشورهای اروپایی و آمریکا به شمار می‌روند، گروه جنبش اسلامی ترکمنستان نیز خطری است که چین را تهدید می­کند و جنبش اسلامی ازبکستان نیز در این کشور فعالیت دارد.

در این گزارش آمده است افغانستان به صورت رسمی گروه‌های تروریستی فعال منطقه‌ای را پشتیبانی مالی می‌کند و گروه تروریستی تحریک طالبان و حمایت‌های طالبان افغانستان از آن به عنوان دو بازوی کلیدی در حوادث تروریستی سال گذشته پاکستان عمل نمودند.

طبق این گزارش پس از عملیات های گسترده ارتش پاکستان شامل عملیات ضربِ عضب و رد الفساد، حضور تحریک طالبان پاکستان در منطقه تا حدودی ریشه کن شد؛ اما پس از به روی کار آمدن طالبان افغانستان در عرصه قدرت این گروه تروریستی مجدداً فعال گردید.

به گفته انجمن ائتلافی متشکل از 25 نهاد حقوق بشری منطقه آسیا و اقیانوسیه موسوم به انجمن آسیا و اقیانوسیه، در نتیجه عملیات های ارتش پاکستان طی سال های 2015 تا 2020 میلادی، حملات تحریک طالبان پاکستان به میزان قابل توجهی کاهش داشته است؛ اما پس از سال 2020 این حملات مجدداً تشدید یافت.

طبق گزارش انجمن آسیا و اقیانوسیه، در سال 2020 میلادی تعداد 49 حمله تروریستی، در سال 2021 تعداد 198 حمله، در سال 2022 تعداد 237 حمله و در سال جاری میلادی نیز تاکنون تعداد 389 حمله تروریستی در پاکستان صورت گرفته است.

منابع امنیتی پاکستان در ادامه این گزارش خود به تسلیحات آمریکایی جامانده در افغانستان اشاره نموده و گفتند: در حوادث اخیر تروریستی در پاکستان این سلاح‌های آمریکایی مورد استفاده قرار گرفته است، همچنین تمامی عوامل حملات انتحاری در پاکستان طی 2 سال گذشته از اتباع افغان بودند.

این منابع افزودند: گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان از حمایت همه جانبه طالبان افغانستان برخوردار است و علی رغم مطالبات مکرر پاکستان تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه از سوی مقامات کابل صورت نگرفته است.

سازمان ملل متحد نیز در گزارش اخیر خود از افزایش بی ثباتی در منطقه پس از حضور طالبان افغانستان در عرصه قدرت خبر داد.

طبق گزارش سازمان ملل متحد؛ طالبان افغانستان به وعده‌های خود در توافقنامه دوحه در خصوص منحل کردن گروه‌های تروریستی و عدم فراهم نمودن زمینه جهت ایجاد تهدید امنیتی برای دیگر کشورها عمل نکرده و پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان افغانستان اوضاع امنیتی منطقه دچار بی ثباتی شده است.

ارسال نظر

 
1