خبر فوری

 
 
معترضان بلوچ: ممنوعیت تجارت مرزی قتل اقتصادی ما است
کد خبر :475182561

11:11 1402/06/28


برچسب ها : اعتراضات, پاکستان و ایران, پنجگور, تحصن, تظاهرات, مرز مشترک,

ساکنان منطقه مکران شهرستان پنجگور علیه بسته شدن فعالیت های مرزی خود در مرز مشترک پاکستان_ایران تظاهرات کرده و این اقدام را مترادف با قتل اقتصادی و فلج کردن مردم منطقه عنوان کردند.


بلوچستان: به گزارش راز نیوز| دوشنبه 27 شهریور راهپیمایی اعتراضی با عنوان "جنبش نجات تجارت مرزی" درپی بسته شدن فعالیت های تجاری مرزی از سوی دولت پاکستان ، در شهرستان پنجگور برگزار شد. این راهپیمایی اعتراضی با عبور از بازارهای مختلف و خیابان های اصلی مقابل دفتر معاون کمیسر شهرستان به تحصن تبدیل شد.

براساس گزارش، معترضان با برپا کردن خیمه ای مقابل درب دفتر معاون کمیسر پنجگور، تحصن کرده و تصمیم برآن شد تا این تحصن تا زمان صدور لیست خودروهای مجاز و بازگشایی مجدد فعالیت های مرزی ادامه خواهد داشت.

این تحصن به رهبری سعود بلوچ، نجیب بلوچ و اشفاق آدم رهبری جنبش نجات تجارت مرزی مدیریت می شود و شایان ذکر است که رهبران احزاب بلوچ چون حزب ملی مردمی، حزب ملی مردمی شاخه مینگل، جنبش حق دو، مسلم لیگ و تمامی احزاب، در این اعتراضات شرکت کردند.

رهبران در سخنان خود بسته شدن تجارت مرزی را اقدامی برای کشتار اقتصادی و گرسنگی دادن مردم منطقه عنوان کرده و بیان داشتند که مرز تنها منبع درآمد ما است و این اقدامات به هیچ وجه پذیرفتنی نیستند. مرز مسئله مرگ و زندگی ما است، ما از بستر این مرز با تحمل سختی ها و دشواری ها، به همراه آموزش فرزندانمان در جستجوی شغل و کار هستیم و مسدود کردن آن با قراردادن این فعالیت ها با عنوان قاچاق، در حقیقت مسدود کردن بستر امرار معاش ما می باشد. تجارت در مرز از زمان اجداد ما آغاز شده است، هیچ منبع جایگزینی برای اشتغال به جز مرز ایران وجود ندارد، ما باید از طریق فعالیت های سخت در مرز زندگی خود را مدیریت کنیم و دادوستد مرزی امر غیرقانونی نیست.

معترضان در ادامه با بیان اینکه ژنرال باجوا فرمانده سابق ارتش پاکستان ضمن بازدید از شهرستان پنجگور به همراه تیم خود، شخصا اجازه فعالیت مرزی را داده است و براساس قوانین کشور نیز تمامی خودروهای دخیل در این کار ثبت شده و سپس اجازه کار داده شده است، گفته شد که مسدود کردن مرز منجر به تاثیرات منفی بر آموزش، کشاورزی و تجارت این منطقه می شود بنابراین صدها هزار خانواده این منطقه این امر را به رسمیت نمی شناسند ، ما از طریق این تحصن از دولت موقت و نهادهای امنیتی درخواست داریم تا هرچه سریعتر مرز مشترک پاکستان_ایران را برای تجارت و فعالیت های بازرگانی بازگشایی کنند.

در این بین، دستیار کمیسر پنجگور به معترضان اطمینان داد که دولت محلی نه برنامه ای برای بستن مرز دارد و نه دولت ایالت این مرز را بسته است. وی تصریح داشت که لیست خودروهای مرزی به زودی منتشر خواهد شد. شرکت کنندگان بیان داشتند تا صدور لیست خودروها، تحصن جریان خواهد داشت.

سید تیمور شاه رهبر حزب ملی بلوچستان BNP با بیان اینکه باید به این فعالیت مرزی وجهه قانونی داده شود، گفت: منبع اصلی امرار معاش مردم مکران تجارت مرزی است و این بستر تجارت بسیار قدیمی است و تعطیل کردن آن مساوی با فلج کردن مردم منطقه است. بنابراین با توجه به واقعیت های میدانی، تجارت مرزی باید قانونی شود.

از سوی دیگر نواب اسلم رئیسانی ضمن حمایت از تحصن علیه مسدود شدن فعالیت های تجاری مرزی، گفت: مرزها بزرگترین منبع امرار معاش ملت های بلوچ و پشتو می باشد، این فعالیت های مرزی بسیار قدیمی هستند و بستن آن به معنای قتل اقتصادی و فلج کردن مردم است. درعوض صدور دستور با نشستن در پایتخت، باید حقایق میدانی را در نظر بگیرند.

ارسال نظر

 
1