خبر فوری

 
 
بررسی پروژه های در دست اجرا تحت جائیکا و تحکیم همکاری ها محور رایزنی مقامات پاکستان و ژاپن
کد خبر :463553480

09:59 1402/07/19


برچسب ها : پاکستان و ژاپن, پیشاور, حاجی غلام علی, روابط دوجانبه, سرمایه گذاری, سفیر ژاپن, فرماندار ایالت خیبر پختون خوا,

وادا میتسوهیرو سفیر ژاپن در پاکستان روز گذشته (18 مهر) به همراه نوابزاده فضل کریم سرکنسول افتخاری ژاپن در پیشاور، با حضور در فرمانداری ایالت خیبر پختون خوا، با فرماندار حاجی غلام علی دیدار کرد .


پیشاور: به گزارش راز نیوز| وادا میتسوهیرو سفیر ژاپن در پاکستان روز گذشته (18 مهر) به همراه نوابزاده فضل کریم سرکنسول افتخاری ژاپن در پیشاور، با حضور در فرمانداری ایالت خیبر پختون خوا، با فرماندار حاجی غلام علی دیدار کرد و در این نشست به همراه همکاری دوجانبه و امور مورد علاقه مشترک، در مورد آموزش، کشاورزی، معادن، پروژه های مشترک در بخش های مختلف و فرصت های سرمایه گذاری تبادل نظر شد.

همچنین در دیدار مولفه امور بازگشت محترمانه اتباع افغانستانی مقیم پاکستان من جمله ایالت خیبر پختون خوا نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

فرماندار ایالت خیبر پختون خوا طی گفت و گو با سفیر ژاپن اظهار داشت که روابط میان دو کشور از سال 1952 میلادی برقرار هستند و خواستار همکاری بیشتر دولت ژاپن در پروژه های آموزش و سلامت در ایالت از جمله مناطق ملحق شده به آن (مناطق قبایلی سابق)، هستیم. وی فراهم کردن تسهیلات آموزش برای نوجوانان این مناطق الحاق شده را از لزومات عصر حاضر عنوان کرد و گفت: ایجاد مدارس و خدمات پایه در مناطق الحاقی یا آغاز پروژه های ارتقاء با حمایت دولت ژاپن روابط دوجانبه مردمی را تقویت می کند.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت که برای فراهم کردن خدمات پایه آموزشی و بهداشت در مناطق الحاقی، نیازمند کمک کشورهای دوست توسعه یافته می باشیم، در حالی که ژاپن در زمینه مواد معدنی و کشاورزی با فناوری مدرن خود از جوانان ایالت به ویژه ولسوالی های همجوار این گونه حمایت ها را تضمین کند تا با استفاده از مهارت های موجود در مواد معدنی و کشاورزی بتوانند با کسب و کار و اشتغال ارتباط برقرار کنند. از دولت ژاپن به خاطر پروژه های تونل کوهات، سد غازی بروثا و پروژه های امدادرسانی در بلایای طبیعی سپاسگزارم.

فرماندار در ادامه صحبت های خود با اشاره به پروژه تامین آب آشامیدنی سالم در سال 2006 میلادی برای شهرستان پیشاور از سد ورسک طی همکاری ژاپن، بیان داشت که پروژه همچنان درحال انجام است و این پروژه، یک پروژه بزرگی است که از شر هپاتیت و سایر بیماری ها رهایی خواهد بخشید. از پروژه های در دست اجرا تحت جائیکا دولت ژاپن در ایالت حمایت خواهیم کرد و دولت فدرال و ایالتی از شهروندان همه کشورهای دوست از جمله ژاپن در خیبر پختون خوا حمایت کامل می کنند.

سفیر ژاپن از مهمان نوازی عالی و استقبال گرم فرماندار خیبر پختون خوا در اولین سفر خود به پیشاور تشکر کرد و با آگاه سازی فرماندار از موانع موجود در برخی از پروژه های جاری در ایالت تحت جائیکا، گفت: طرح های دولت ژاپن در زمینه بلایای طبیعی، زلزله، سیل، شیلات، دام، بهداشت، آموزش و به ویژه افزایش ظرفیت نمایندگان دولت محلی ولسوالی های الحاقی در خیبر پختونخوا ادامه دارد و پروژه‌های مورد علاقه عمومی که توسط فرماندار خیبر پختون خوا به آن اشاره شد نیز مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

گفتنی است فرماندار در خصوص موانع موجود در برخی پروژه ها بیان داشت که با مقامات ذیربط نشستی برگزار خواهد کرد.

ارسال نظر

 
1