خبر فوری

 
ادامه تنش در پاراچنار با چراغ سبز ارتش پاکستان
کد خبر :425833739

12:35 1402/04/21


برچسب ها : پاراچنار, حملات تروریستی, حمله راکتی, خمپاره, شیعه, شیعیان پاکستان, کرم ایجنسی,

درگیری ها برسر مسئله اراضی از 15 تیر ماه آغاز و به حملات با سلاح های سنگین و حتی شلیک راکت و خمپاره به مناطق شیعه نشین پاراچنار منجر گردید، از طرفی قطع حصار مرزی و ورود تروریست ها به مناطق درگیر علیه شیعیان و زخمی شدن نیروهای سپاه مرزی دراثر انفجار خمپاره پیش از شلیک به سمت مناطق شیعه نشین، نشان دهنده حمایت نهادهای امنیتی پاکستان از این درگیری های ضد شیعی را دارد...


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| تنش آغاز شده میان دوقبیله شیعه و سنی بر سر مسئله اراضی در منطقه بوشهره از توابع پاراچنار از روز پنجشنبه (15 تیر)، به درگیری مسلحانه و حمله از سوی قبایل اهل سنت آغاز شد.

اما این درگیری روز دوم یعنی 16 تیر ماه با میانجیگری و تشکیل جرگه محلی، متوقف شد. درحالیکه پس از چند ساعت، با سرعت هرچه بیشتر این درگیری مسلحانه و حملات علیه مناطق شیعه نشین در شهرستان کرم آغاز و گسترش پیدا کرد.

 براساس گزارش های منتشر شده و به گفته نیروی پلیس، روز سه شنبه (20 تیر)، این درگیری های مسلحانه وارد روز پنجم شد و در نقاط پیوار، گیدو، بالش خیل، خارکلی، صده، پاره چمکنی کرمان، مقبل و کنج علیزئی جریان داشت. در این درگیری ها از سلاح های سبک و سنگین و حتی راکت و خمپاره علیه مناطق شیعه نشین استفاده و در مقابل شیعیان پاراچنار هم در دفاع از خود از سلاح استفاده کردند.

 طبق آمار های منتشر شده، این درگیری ها تا روز گذشته (20 تیر) در مجموع 16 کشته و بیش از 100 زخمی به همراه داشت که به گفته منابع بیمارستان های مناطق درحال درگیری، اوضاع برخی از مجروحان وخیم اعلام شد. این درگیری های شدید منجر به مسدود شدن جاده های اصلی شهرستان کرم و حتی خیابان ها و در نتیجه کمبود مواد غذایی، سوخت و دارو شد.

 تظاهرات

پس از روز سوم، برخی از علما و روحانیون شیعه، به دلیل بی توجهی ارتش و دولت پاکستان نسبت به این درگیری های مسلحانه، تظاهراتی در شهرستان های کراچی، اسلام آباد، لاهور، اسکردو و پیشاور مقابل باشگاه های خبرنگاری برگزار و ضمن انتقاد از رویه دولت، نیروهای امنیتی و حتی اصحاب رسانه به دلیل عدم پوشش این درگیری های مسلحانه، ایفای نقش از نهادهای ذیربط را خواستار شدند.

 

 نهادهای امنیتی پاکستان حامی تروریست های مهاجم به مناطق شیعه

 تحلیلگران ناظر بر امور تروریستی بر این باورند که با آغاز درگیری ها، تعداد قابل توجهی از نیروهای طالبان افغان و حتی تحریک طالبان پاکستان خود را وارد این درگیری کردند، هرچند که گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان روز گذشته در بیانیه ای حضور این سازمان تروریستی در درگیری های فرقه ای را تکذیب کرد، اما تحلیلگران و منابع محلی براین باورند که تروریست های مسلح از طالبان افغان و تی تی پی در این درگیری ها حضور پررنگی داشتند.

همچنین گفته می شود که شبه نظامیان جیش الفرسان وابسته به گروه حافظ گل بهادر تحریک طالبان پاکستان در این درگیری های مذهبی شرکت دارند و درحال حاضر تنها شبه نظامیان محلی در درگیری شرکت می کنند و از وزیرستان گروهی اعزام نشده است، اما در صورت طولانی شدن جنگ، احتمال پیوستن گروه هایی از وزیرستان وجود دارد. جیش الفرسان که با نام فرمانده خالد کاروان نیز شناخته می شود ده ها شبه نظامی متعلق به قبایل سنی نمایندگی کرم دارد.

 از طرفی به گفته منابع خبری در توییتر، پرسنل نیروی سپاه مرزی FC ارتش پاکستان به مدت 5 روز در حملات موشکی و خمپاره ای به پاراچنار از پارا چمکانی و بوشهره شرکت داشته اند که تحت معالجه بودن استوار و نیروهای سپاه مرزی زخمی شده دراثر انفجار خمپاره هنگام شلیک به مناطق شیعه در جبهه درگیری در بیمارستان ستاد گواه بر این امر است.  

همچنین براساس گزارشی که دو روز قبل مورخه 19 تیر منتشر شد، نیروهای امنیتی پاکستان درصدد دستگیری و تشکیل پرونده علیه مبارزان شیعه ای بودند که برای معالجه به بیمارستان های محلی آورده شده اند که به دلیل ممانعت و ایستادگی مردم شیعه مقابل این اقدام غیرقانونی نیروهای امنیتی، از این اقدام جلوگیری به عمل آمد.

حمله راکتی و خمپاره ای

قبیله سنی منگل منطقه شیعه نشین پاراچنار را با راکت های 107 میلی متری هدف قرار داد که حداقل 2 راکت در شهر سقوط کردند.  

 

همچنین روز گذشته (20 تیر) مهاجمان با سردادن شعارهای تکبیر و الله اکبر از منطقه مقبل مرز پاکستان و افغانستان، مناطق شیعه نشین پاراچنار را هدف قرار دادند. این موشک به خانه ای در حوالی مدرسه تراست علی اصابت کرد و کودکی مجروح و بینایی هر دو چشمش را از دست داد.

ورود دولت و نیروهای امنیتی درپی پیشروی مبارزان شیعه

از دو روز قبل، خبرهایی از پیشروی مبارزان شیعه و فتح مناطق مختلف به دست آنان در فضای مجازی منتشرشد. همچنین شب گذشته نیز جوانان شیعه موفق به کنترل روستای هندوکلی و عقب راندن نیروهای دشمن شدند. این پیشروی ها باعث نگرانی حامیان پشت پرده تروریست های مهاجم و منجر به اتخاذ موضع و ورود برای به اصطلاح حل کردن مناقشه شده است.

برخی از خبرگزاری های داخلی پاکستان شب گذشته طی خبری بیان داشتند که دولت محلی ایالت خیبر پختون خوا برای حل کردن مناقشه اراضی کرم، جرگه 30 نفره ای را تشکیل داده است درحالیکه کمیته ای از سوی دولت نیز وارد منطقه شده است. دولت محلی برای کنترل اوضاع داخلی با اجرای بند144، تجمعات بیش از 2 نفر را ممنوع اعلام و به اداره ذیربط دستور تهیه گزارش جامع درخصوص اراضی مورد مناقشه را داده است. همچنین دولت محلی برای کنترل اوضاع پس از گذشت 5 روز از درگیری های مسلحانه و حملات راکتی و خمپاره ای تروریست ها به مناطق شیعه نشین، درخواست حضور نیروهای ارتش و سپاه مرزیFC  را کرده و از طرفین درخواست آتش بس فوری را کرد.

 

بخوانید: تداوم درگیری‌ها میان تروریست‌های تکفیری و شیعیان پاراچنار در چهارمین روز خود

ارسال نظر

 
1