خبر فوری

 
پاکستان یکصدا علیه اسرائیل و در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و لبنان
کد خبر :425571127

11:37 1403/07/17


برچسب ها : (حزب جمعیت علمای اسلام (ف, PTI, آصف علی زرداری, احزاب سیاسی, ایران, بلاول بوتو زرداری, پاکستان و سازمان ملل متحد, پاکستان و فلسطین, پاکستان و لبنان, حزب تحریک انصاف پاکستان, رئیس جمهور پاکستان, عمران خان, فضل الرحمان, محمد شهباز شریف, ناامنی, نخست وزیر پاکستان, نسل کشی, کنفرانس, کنفرانس تمامی احزاب,

کنفرانس همه احزاب روز گذشته به ریاست شهباز شریف نخست وزیر پاکستان با محوریت فلسطین برگزار شد که در این بین تمامی احزاب ضمن ابراز نگرانی نسبت به تحولات منطقه، کشتار رهبران حماس و حزب الله را محکوم و با مردم مظلوم ابراز همبستگی کردند.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| روز دوشنبه اجلاس همه احزاب MPC با محوریت ابراز همبستگی با مردم مظلوم فلسطین با حضور آصف علی زرداری رئیس جمهور، محمد شهباز شریف نخست وزیر، نواز شریف رئیس حزب مسلم لیگ نواز و کابینه فدرال در کاخ ریاست جمهوری برگزار شد.

تمامی احزاب سیاسی برجسته پاکستان به جز حزب تحریک انصاف پاکستان PTI در این نشست شرکت کردند. حزب پی تی آی باوجود دریافت دعوتنامه شرکت در این اجلاس مهم، آن را رد کرد. 

 در این نشست ضمن درخواست تشکیل دولت مستقل فلسطین و آتش بس فوری در غزه، اسرائیل را به خاطر اقدامات نسل کشی آن متهم کرد.

آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان

زرداری در اجلاس همه احزاب: من زمانی را به خاطر دارم که در دوران ذوالفقار علی بوتو اینجا دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین PLO وجود داشت و یاسر عرفات به اینجا رفت و آمد داشت، از طرفی من شخصا به همراه بی نظیر بوتو با یاسر عرفات دیدار کرده ام.

وی خاطر نشان کرد که یکسال از زمان تجاوزات اسرائیل در فلسطین و غزه می گذرد که در نتیجه آن بیش از 41 هزار و 800 فلسطینی شهید و بیش از 100 هزار نفر مجروح شده اند. اسرائیل پس از نابود کردن کامل تمامی زیرساخت های آموزشی و بهداشتی، و ساختمان های مسکونی، اکنون پای خود را در این کارزار وحشیانه فراتر گذاشته و هدف قرار دادن شهروندان بیگناه لبنان، سوریه و یمن را آغاز کرده است.

رئیس جمهور پاکستان با تاکید بر اینکه اسرائیل با این اقدامات خود نه تنها صلح، ثبات و امنیت منطقه را به خطر می اندازد بلکه صلح جهانی نیز درپی آن در خطر افتاده است.

"پاکستان به شدت نگران تشدید اقدامات تحریک آمیز در خاورمیانه است و خشونت و تجاوزات اسرائیل علیه فلسطین و لبنان و همچنین کشتار رهبران حماس و حزب الله را به شدت محکوم می کند. ما همبستگی خود را با مردم فلسطین و لبنان ابراز کرده و برای شهدای شجاع دعا می کنیم. "

وی در ادامه صحبت های خود با ابراز تاسف نسبت به عدم موفقیت جامعه جهانی در بازداشتن اسرائیل از نسل کشی در غزه و فلسطین،  خاطر نشان کرد که جامعه جهانی با این عملکرد فرهنگ استثنی قائل شدن در مجازات و کنار گذاشتن قوانین بین المللی را گسترش می دهد.

آصف علی زرداری با برجسته سازی این موضوع که پاکستان معتقد است که صلح در خاورمیانه بدون اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در خصوص مسئله فلسطین امکان پذیر نیست، تصریح کرد که پاکستان به حمایت از حقوق فلسطینی ها و راه حل دودولتی که ضامن صلح در خاورمیانه است، ادامه خواهد داد.

وی گفت: پاکستان به سیاست خروج کامل اسرائیل از سرزمین های عربی اشغالی از جمله بیت المقدس و احیای حقوق مردم فلسطین برای بیان کامل حق تعیین سرنوشت و ایجاد یک فلسطین مستقل با پایتختی قدس متعهد است.

نواز شریف

نواز شریف رئیس حزب مسلم لیگ (ن) طی سخنرانی در این اجلاس ضمن محکوم کردن اقدامات اسرائیل در فلسطین اشغالی، با بیان اینکه دیدن اجساد خون آلود کودکان فلسطینی و تبدیل شدن شهرها به ویرانه، بسیار دلخراش است، گفت: به نحوی که بچه های بیگناه را جلوی چشم والدین شان شهید می کنند و بچه ها در آغوش مادرشان شهید می شوند، چنین ظلم و وحشیگری تا به امروز ندیده ایم.

وی سیاست جاری جامعه جهانی و چشم پوشی مقابل تمامی این وحشیگری ها را عجیب و غریب خواند و اظهار کرد که نه تنها این ظلم ها را بحران انسانی نمی داند بلکه یک گروه بزرگی آن را به دید یک موضوع مذهبی می دانند و توصیف می کنند. آنگونه که اسرائیل کشور فلسطین را اشغال کرده است، به نظر می رسد که سازمان ملل مقابل آن کاملا درمانده است و هیچ یک از قرارداد های تصویب شده آن اجرا نمی شوند. تاسف آور این است که باوجود تمامی این قطعنامه ها، آنها بسیار گستاخانه به اقدامات خود ادامه می دهند و نه تنها این اشغالگران بلکه قطعنامه های تصویب شده برای خود سازمان ملل هم مهم نیستند.

رئیس حزب مسلم لیگ نواز با اشاره به موضوع کشمیر و قطعنامه های تصویب شده برای آن، افزود: تا به امروز قطعنامه های تصویب شده در مورد کشمیر نیز اجرایی نشده اند، پس چنین سازمان مللی که نتواند عدالت را اجرا کند، نتواند جلوی ظلم را بگیرد و ظالمان بدون هیچ نگرانی آزاد باشند، چه فایده ای دارد؟

وی با بیان اینکه قطعا خون فلسطینیان نتیجه بخش خواهد بود، تاکید کرد که به نظر من نقشه راهی که شهباز شریف داده است باید در نظر گرفته شود و کشورهای اسلامی در کنار هم بنشینند و گام های قاطعی بردارند؛ کشور های اسلامی دارای قدرت بزرگی هستند که اگر امروز از آن استفاده نکنند، پس کی از آن استفاده خواهد شد؟ امروز فرصتی برای استفاده از این قدرت است.

وی گفت: پس از تهیه دستور کار باید با جهان اسلام تماس گرفته و نقش موثر خود را ایفا کنیم زیرا مردم پاکستان از ما می خواهند که اقدام قاطعی انجام دهیم.

فضل الرحمان خواستار تشکیل گروه دفاعی کشور های اسلامی شد

فضل الرحمان رئیس حزب سیاسی مذهبی جمعیت علمای اسلام شاخه فضل در صحبت های خود با برجسته کردن ایدئولوژی محمد علی جناح بنیانگذار پاکستان و مخالفت های صریح وی با اسرائیل، اقدامات غیرانسانی و وحشیانه اسرائیل را محکوم کرد/

 وی در ادامه با درخواست برای تشکیل گروهی متشکل از کشور های اسلامی بزرگ همچون پاکستان، عربستان سعودی، ترکیه، مصر، اندونزی و مالزی، خاطر نشان کرد که باید کل جهان اسلام تحت یک پلتفرم گرده هم آورده و یک استراتژی دفاعی مشترک اتخاذ شود. امروز جنگ تا ایران و لبنان و یمن توسعه یافته و یک کشور کوچک جغرافیایی کل جهان عرب را در اضطراب فرو برده است؛ وی تاکید کرد که این اجلاس باید نتیجه بخش باشد.

امیر جماعت اسلامی پاکستان

حافظ نعیم الرحمان در این نشست،  بر لزوم اعلام یک پیام واضح از سوی این اجلاس مبنی بر یک کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که صحبت از راه حل دودولتی به این معنی است که اسرائیل از موضع اصولی خود در قبال اسرائیل عقب نشینی می کند؛ موضع پاکستان قبل از تاسیس و پس از آن، تنها این بود که اسرائیل یک دولت اشغالگر است و ما آن را به عنوان یک کشور و دولت به رسمیت نمی شناسیم.

او گفت که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در نشست سازمان ملل، از اسرائیل بزرگ صحبت کرد و در این بین به لبنان نیز حمله کرد، اسرائیل مستقیماً در غزه بمب های فسفری می ریزد، امروز اگر اجساد بچه های فلسطینی از این بمب ها آب می شود فردا با بچه های ما هم همین کار را می کنند.

وی در ادامه صحبت های خود اظهار کرد که اساس اسرائیل تروریسم است و نباید از آن توقعی داشت. آمریکا حامی بزرگ اسرائیل است که از 2019 تا 2023 میلادی 310 میلیارد دلار کمک به اسرائیل ارائه داده است.

 نخست وزیر پاکستان: یک کار گروه برای حل مشکل فلسطین ایجاد خواهیم کرد

نخست وزیر شهباز شریف در سخنرانی خود در جلسه گفت که از همه رهبران برای شرکت در کنفرانس سپاسگزارم، تفکر جمعی و نگرانی برای ما انگیزه بخش است.

وی گفت: مردم فلسطین با بدترین تجاوزات اسرائیل روبرو هستند، جهان اسلام باید گام های عملی بردارد، همه ما در کنار فلسطین هستیم، زمان آن فرا رسیده است که تمام تلاش خود را برای توقف خونریزی ها به کار بگیریم، توقف خونریزی ها باید در اولویت اول ما باشد ، ضمن اینکه کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف باید تشکیل شود.

شهباز شریف ادامه داد که امروز کارگروهی تشکیل می دهیم، اقدامات اولیه را برای کارگروه انجام می دهیم، کارشناسان را درگیر می کنیم و کارگروه فقط مختص تلف کردن زمان نخواهد بود.

نخست وزیر پاکستان افزود: ما نقش خود را در رساندن محموله های انسان دوستانه به فلسطین ایفا کرده ایم، همچنین کمک های بیشتری برای مردم مظلوم غزه ارسال خواهد شد، در اینجا به دانشجویان فلسطینی برای تحصیل پزشکی تسهیلات داده می شود، در حالی که هیئت پاکستانی سخنرانی نخست وزیر اسرائیل در مجمع سازمان ملل را تحریم کردند.

تصویب قطعنامه 14 ماده ای برای ابراز همبستگی با فلسطین

پس از پایان سخنرانی رهبران احزاب مختلف در این کنفرانس، محمد اسحاق دار معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه پاکستان قطعنامه این اجلاس را قرائت کرد .

بر اساس این قطعنامه : اسرائیل صلح و امنیت را در منطقه از بین می برد و قوانین سازمان ملل را زیر پا می گذارد.

در این بیانیه آمده است که تجاوزات اخیر اسرائیل به لبنان، حملات به غزه، کشته شدن رهبران حماس در تهران و رهبر حزب الله لبنان وضعیت صلح در منطقه را بدتر می کند.

بیانیه کنفرانس حمایت بی قید و شرط از حق تعیین سرنوشت فلسطینیان را اعلام کرد و خواستار حل مسئله فلسطین بر اساس قطعنامه های سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی شد.

در قطعنامه ارائه شده در کنفرانس چند حزبی تحت عنوان محکومیت تجاوزات و وحشی گری اسرائیل علیه مردم فلسطین، اقدامات نسل کشی اسرائیل که در آن بیش از 40 هزار نفر به شهادت رسیدند به شدت محکوم شده است.

این قطعنامه خواستار آتش بس فوری و بدون قید و شرط در غزه و همچنین پایان دادن به جنایات علیه مردم فلسطین و محاصره غزه شد.

قطعنامه ارائه شده در کنفرانس چند حزبی همچنین خواستار اطمینان از ارسال بدون مانع کمک های پزشکی به غزه، مسئول دانستن اسرائیل برای نقض قوانین بین المللی و جنگ و قتل عام شد.

در بیانیه کنفرانس همچنین از جامعه بین المللی خواسته شده است که فوراً اسرائیل را از ارتکاب جنایات بیشتر علیه لبنان و سایر کشورها و بی ثبات کردن بیشتر منطقه متوقف کند.

این قطعنامه همچنین حمایت خود از تلاش های سیاسی و دیپلماتیک سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب، سازمان ملل و سایر کشورهای برادر برای صلح و ثبات در غزه و مرزها را اعلام کرد.

این قطعنامه ضمن درخواست اجرای کامل قطعنامه دادگاه بین المللی دادگستری برای جلوگیری از نسل کشی اسرائیل علیه فلسطینیان، خواستار اجرای قطعنامه ای شد که در 18 سپتامبر 2024 در سازمان ملل متحد ارائه می شود و خواستار پایان دادن به اشغالگری اسرائیل است .

این قطعنامه همچنین خواستار اجرای بیانیه ‌های صادر شده در نشست ‌های سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در سال 2023 شد که در آن از همه کشور ها خواسته شده بود تامین اسلحه و مهمات به اسرائیل را متوقف کنند.

در این قطعنامه از کمک های بشردوستانه پاکستان به غزه و ارائه کمک های پزشکی به مردم لبنان و عزم این کشور برای ادامه و دو برابر شدن کمک های خود به شهروندان فلسطینی در آینده قدردانی شده است.

در این بیانیه همچنین حمایت پاکستان از کشور مستقل فلسطین با پایتختی قدس شریف و عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد اعلام شده است.

شایان ذکر است که قطعنامه ارائه شده در کنفرانس به اتفاق آرا مورد تایید تمامی احزاب قرار گرفت.

 

ارسال نظر

 
1