خبر فوری

 
4 کشته و بیش از 10 زخمی در اثر درگیری بر سر مناقشات ارضی میان شیعه و سنی در پاراچنار پاکستان
کد خبر :1197649973

15:59 1401/07/21


برچسب ها : اختلافات, پاراچنار, درگیری مسلحانه, شیعه و سنی, شیعیان پاکستان, فاتا,

در اثر درگیری میان اهالی شیعه و سنی در پی مناقشات ارضی در منطقه پاراچنار ایالت خیبر پختون خوا دست کم 4 تن کشته و بیش از 10 تن دیگر نیز زخمی شدند.


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| در اثر درگیری میان اهالی شیعه و سنی در پی مناقشات ارضی در منطقه پاراچنار ایالت خیبر پختون خوا دست کم 4 تن کشته و بیش از 10 تن دیگر نیز زخمی شدند.

بر اساس اعلام منابع آگاه محلی از منطقه شیعه نشین پاراچنار، دو قبیله شیعه و سنی به دنبال اختلاف بر سر مالکیت اراضی در منطقه بوشهره شهرستان کرم ایالت خیبر پختون خوا وارد درگیری شده و اقدام به تیراندازی و گشودن آتش به سوی یکدیگر نمودند.

به دنبال آغاز این درگیری، تروریست‌های تکفیری با استفاده از خمپاره و راکت‌های آر پی جی مناطق مختلف از شهر پاراچنار را هدف قرار دادند که در نتیجه آن به چندین باب منزل خسارت‌هایی وارد آمد و چندین تن از اهالی منطقه نیز زخمی شدند. پس از تشدید درگیری‌ها که از اختلاف میان دو فرد آغاز گردید قبایل دو طرف نیز وارد میدان شدند.

اگرچه با میانجیگری مقامات محلی، پلیس و نیروهای امنیتی و نمایندگان پارلمان دو طرف در خصوص اعمال آتش بس ابراز رضایت نشان داده بودند؛ اما شب گذشته بار دیگر تبادل آتش میان دو طرف صورت گرفت که منجر به کشته شدن 4 نفر و زخمی شدن بیش از ده تن دیگر شد.

هم‌زمان عبدالخالق پتهان فعال مدنی با هدف میانجیگری و ایجاد صلح میان دو طرف با در دست داشتن کتاب الله مجید و پرچم سفید خود را به پاراچنار رساند و به همراه میر افضل خان طوری و دیگر فعالان مدنی در میدان اصلی شهر تحصن نمود که پس از آن نوجوانان منطقه و دیگر رهبران قبایلی نیز وی را همراهی نمودند.

در این تحصن حجت‌الاسلام اخلاق حسین، حجت‌الاسلام مزمل حسین، حجت‌الاسلام تجمل حسین، محمود جان، شفیق مطهری، حجت‌الاسلام ساجد حسین، حاجی جمیل و دیگر رهبران مدنی و مذهبی طی سخنانی اعلام داشتند از ناامنی در منطقه به ستوه آمده‌اند و خواستار برپایی ثبات و امنیت در منطقه هستیم. مقامات محلی به مسائل خرد در مدت مناسب رسیدگی کنند تا شرایط این چنینی به وجود نیاید.

لازم به ذکر است پس از الحاق مناطق قبیله‌ای فدرال معروف به فاتا به ایالت خیبر پختون خوا در سال 2018 میلادی، شهرستان‌های کرم، خیبر، مهمند، وزیرستان و دیگر شهرستان ادغام شده هر از گاهی شاهد درگیری بر اثر اختلافات ارضی بوده‌اند.

پیش از این در ژوئیه سال 2020 میلادی نیز دو قبیله بالش خیل ابراهیم زئی و پاره چمکنی وارد درگیری‌های خونین شدند که تا 5 روز به طول انجامید، در نتیجه این درگیری‌ها در مجموع 15 تن از اعضای هر دو قبیله کشته شده و بیش از 40 تن دیگر نیز دچار جراحت شدند.

پس از نهادهای امنیتی و اطلاعاتی، نمایندگان پارلمان و رهبران محلی به میانجیگری میان دو طرف پرداختند و موفق شدند درگیری‌ها در این منطقه را پایان دهند.

به دنبال اعلام آتش بس نیروهای ارتش، پلیس و سپاه مرزی در منطقه بالش خیل ابراهیم زئی و پاره چمکنی حضور یافتند و افراد مسلح دو طرف را از سنگرها و مواضع نظامی ایجاد شده خارج نمودند.

ارسال نظر

 
1