خبر فوری

 
عملیات نظامی احتمالی در ایالت خیبر پختون خوا و نگرانی های مردم و احزاب سیاسی از آغاز مجدد این روند
کد خبر :395726681

17:38 1402/01/21


برچسب ها : اقدام ملی, برنامه اقدام ملی, تروریست, تروریسم, طرح اقدام ملی, عملیات نظامی, مبارزه با تروریسم, کمیته امنیت ملی پاکستان,

خبرهای منتشر شده از نشست کمیته امنیت ملی حاکی از احتمال آغاز مجدد عملیات نظامی در ایالت خیبر پختون خوا می باشد که این امر باعث ابراز نگرانی بسیاری از احزاب سیاسی و مردم محلی پشتو زبان شده است.


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| چند روز گذشته نشست کمیته امنیت ملی NSC با حضور شهباز شریف نخست وزیر پاکستان و رهبران ارشد نظامی برگزار شد.

براساس گزارش، از این نشست خبرهایی مبنی بر آغاز مجدد عملیات های نظامی در ایالت خیبر پختون خوا در رسانه های پاکستان در حال دست به دست شدن می باشد. براساس گزارش ها، در این نشست رهبران ارشد نظامی و مردمی ضمن ابراز عزم خود برای خنثی سازی خطرات تروریستی، بیان شد که احتمالا برای شکست دادن ستیزه جویانی که از افغانستان وارد پاکستان می شوند طی 15 روز آتی مجددا برنامه اقدام ملی NAP اجرایی شود که این به معنای آغاز مجدد عملیات های نظامی در ایالت خیبر پختون خوا من جمله در مناطق قبایلی می باشد.

به گفته دولت، این جلسه ادامه نشست قبلی بود، جلسه قبلی پس از حمله ستیزه جویان به مقر پلیس در پیشاور در ماه ژانویه، برگزار شده بود، در این حمله 86 نفر که بیشتر آنها پلیس بودند، کشته شدند.

اما این خبرها به همراه احزاب متحد دولت فدرال، نگرانی احزاب اپوزیسیون را نیز به همراه داشته است. بیشتر آنها بر این باورند که قبل از آغاز عملیات های نظامی علیه ستیزه جویان، باید افرادی که این تروریست ها را به کشور بازگردانده اند، محاکمه شوند.

محسن داور رئیس جنبش ملی دموکراتیک NDM حزب متحد دولت فدرال، در این رابطه می گوید: دولت اعتماد مردمی را از دست داده است، نه تنها این، بلکه ارتش و نیروهای نظامی نیز اعتماد مردمی را از دست داده اند، مردم بیشتر از این اعتماد نخواهند کرد، حتی اگر آنها 100 عملیات هم علیه ستیزه جویان انجام دهند، بازهم این اعتماد قابل بازگشت نیست. تنها زدن پی و ریشه کافی نیست، بلکه باید رهبری تروریسم را از بین برد.

وی گفت: چرا درحالیکه در برنامه اقدام ملی زمینه ای برای مذاکرات با ستیزه جویان وجود نداشت، اما همچنان دولت قبل مذاکرات را آغاز کرده بود؟ نیازمند تغییر اساسی در سیاست دولت نسبت به افغانستان هستیم، دولت از طالبان افغانستانی ای حمایت می کند که آنها از گروه ممنوعه تحریک طالبان پاکستانTTP حمایت می کنند.

جنبش ملی دموکراتیک NDM در بیانیه ای که منتشر کرد آورده است که خبرهای منتشر شده از اجلاس کمیته امنیت ملی، باعث ایجاد نگرانی میان مردم پشتون شده است. در جلسه شورای امنیت ملی، بدون صحبت و بررسی دسترسی به ریشه تروریسم، سیاست افغانستان و پروژه های طالبان، از آغاز عملیات نظامی صحبت شده است که این به معنای شروع مجدد عملیات های تهاجمی همچون از سال 2007 تا 2014 میلادی می باشد و دوباره سیاست طالبان خوب و طالبان بد اتخاذ می شود.

در ادامه متن این بیانیه گفته شد که پیش از این پشتون ها با بحران های اموات، اوضاع نابسامان و بی خانمانی زیادی دست و پنجه نرم کرده اند و بیش از این نمی توانند اوضاع این چنینی را تحمل کنند. صدور مجوز وارد شدن تحریک طالبان پاکستان به خیبر پختون خوا توسط دولت قبلی به بهانه بازگرداندن این ستیزه جویان و خوانواده هایشان به دایره مرکزی مردم و شهروندان معمولی، اشتباه بزرگی بود که منجر به کشته شدن نیروهای امنیتی  و شهروندان شده است. سوال اینجاست، در کشوری که نخست وزیران منتخب با اتهامات بی اهمیتی محاکمه می شوند، چرا نمی توان مسئولین چنین نقض امنیتی بزرگی را به دادگاه معرفی و محاکمه کرد؟

ایمل ولی خان رئیس ایالتی حزب ملی مردمی ANP می گوید: هر عملیاتی علیه ستیزه جویان تا زمانی که کسانی که آنها را بازگردانده اند به دست عدالت سپرده نشوند، با مقاومت روبرو خواهد بود.

وی خاطر نشان ساخت که باید هرچه سریعتر به همراه دکتر عارف علوی رئیس جمهور، عمران خان نخست وزیر اسبق، محمود خان وزیر ارشد سابق ایالت خیبر، ژنرال بازنشسته فیض حمید رئیس سابق ISI و وکیل محمد علی سیف عضو کابینه سابق، باید تمامی دست اندر کاران این قضیه را دستگیر و پرس و جو شود که در کدام نقاط به ستیزه جویان اسکان داده اند.

وی در ادامه اظهاراتش گفت که تسهیلگرانی که طالبان را به پاکستان بازگردانده اند، باید قبل از اتخاذ هرگونه تصمیمی در مورد اقدام نظامی جدید علیه ستیزه جویان، به دست عدالت و قانون سپرده شوند.

از طرفی جماعت اسلامی نیز روز گذشته علیه عملیات نظامی احتمالی در وزیرستان جنوبی، تظاهرات انجام داد.

روز گذشته 20 فروردین، یکی از قبایل احمد زئی وزیر به نام گنگی خیل جرگه بزرگی را علیه عملیات نظامی در کاریز کوت در وانا برگزار کرد. در این جرگه اعضای مختلفی از احزاب سیاسی و علمای دینی شرکت کرده بودند.

مولوی میزاجان طی گفتگو با جرگه اظهار داشت که در نشستی که با مقام نیروی سپاه مرزی FC و سرتیپ داشتم، از رهبری نظامی درخواست کردیم تا صحبت ها در مورد عملیات نظامی به احترام ماه رمضان، به بعد از عید فطر موکول شود . جرگه این اظهارات را خوشایند قرار داده و تصمیم بر آن شد تا سه روز بعد از عید فطر جرگه بزرگ دیگری متشکل از 9 قوم در بازار وانا برگزار شود.

 

از طرفی یک کاربر در تویتر در واکنش به تصویر منتشر شده از حضور افراد مسلح در لرباغ منطقه تیراه، نوشت: تیراه منطقه ای از ایالت خیبر است که به عنوان منطقه قرمز نیز شناخته می شود و ورود مردم معمولی به این منطقه دست کمی از عبور از مرز ندارد، در چنین مناطقی، خروج نیروهای مسلح از پایگاه های نظامی و گشت آزاد در منطقه چیزی جز ایجاد رعب و هموار سازی مسیر برای عملیات نظامی نمی باشد.

 

برخی از کاربران خشمگین نسبت موضوع آغاز احتمالی عملیات نظامی نوشتند که پس از نشست شهباز شریف و تصمیم عملیات نظامی، این تصویر توسط رسانه های پاکستانی ایجاد می شود که در پختون خوا پایگاه تروریسم وجود دارد که نیازمند عملیات نظامی است. درحالیکه حقیقت این است که هیئت حاکمه خودش گروه های تروریستی را برای نابود کردن قوم پشتو ایجاد کرده است.

 

 درپی انتشار خبرهای عملیات احتمالی، یکی از کاربران توییتر در ترند #NoMoreOperationsAccepted (هیچ عملیات دیگری پذیرفتنی نیست) کلیپی از سخنرانی محسن داور از رهبران سیاسی پشتو منتشر کرده است که در آن بیان می شود: قبلا می گفتند دولت افغانستان متمایل به هند است و آن دولت تحریک طالبان پاکستانTTP را حمایت می کند، درحالیکه الان دولت یوزپلنگ های ما است، الان کی آنها را حمایت می کند؟ نکته اصلی این است که آژانس ها و ژنرال ها از طالبان افغانستان محافظت کردند و حالا همانها تحریک طالبان پاکستان ای را پشتیبانی می کنند که بچه های ما را می کشد.!

 

ارسال نظر

 
1